Puig anima les borses amb la sortida més important al parquet en anys
El grup familiar de fragàncies, cosmètica i moda arrenca el 3 de maig el seu periple borsari després de 110 anys d’història / Els amos asseguren que mantindran el control de la multinacional
Divendres vinent 3 de maig Puig, la multinacional familiar de cosmètica, fragàncies i moda, agitarà la borsa amb el desembarcament més gran d’aquest any al parquet després d’un 2023 desèrtic al mercat. La titular de marques com Jean Paul Gaultier, Carolina Herrera, Charlotte Tilbury i Rabanne s’estrenarà amb una valoració que pot fregar els 14.000 milions d’euros i portar-la directament a l’Ibex, amb els valors de més capitalització, probablement quan es produeixi la revisió de l’índex a final de l’any, segons els analistes.
La companyia, amb 110 anys de vida i controlada per quatre branques de la família (Puig Guasch, Puig Roca i les dues branques Puig Alsina, un total de 14 cosins, que són els nets del fundador), avançarà amb aquest salt, un dels més transcendentals de la seva història, a altres firmes catalanes controlades per parents que, al seu dia, també van optar pels mercats de renda variable, com el cas d’Almirall (família Gallardo), Fluidra (famílies Palnes, Serra Duffo, Corbera i Garrigós) i Grifols. I protagonitzarà la sortida a borsa més gran a Espanya des de la d’Aena, en la qual l’Estat va vendre el 49% del capital per més de 4.000 milions i una valoració total de gairebé 9.000 milions, amb una forquilla de valoració de 12.700 a 13.900 milions d’euros, a raó d’entre 22,00 i 24,50 euros per títol, uns nivells que, alguns analistes consideren "massa elevats".
Accions B
Els Puig han volgut assegurar-se que mantindran el control de la multinacional i per això llancen una emissió d’accions B per a inversors qualificats, que comptaran amb un únic dret de vot per títol; i després venen una part de la matriu Puig SL, controlada per Exea Empresarial, en la qual hi ha les quatre branques familiars també de classe B. Les A, en mans de la propietat, tenen cinc drets de vot cada una. A conseqüència d’això, després d’aquesta operació amb què s’ingressaran uns 3.000 milions (uns 1.250 milions d’euros amb les accions B i uns altres 1.360 milions que ingressarà la propietat), els Puig retindran entre el 90,9% i el 91,8% dels drets polítics, malgrat que el nombre de títols que tindran en el seu poder representarà un màxim del 68%.
A aquest percentatge també caldria sumar-hi les accions de classe B que també estan en mans de la família.
Tant uns títols com els altres disfrutaran de la mateixa remuneració. Per ara, l’operació apunta bons pronòstics, ja que els inversors qualificats als quals es dirigeixen les accions B i entre els quals hi ha el braç inversor de La Caixa, Criteria, van superar en qüestió de minuts l’oferta de títols.
Actitud proactiva
El preu de sortida es determinarà dimarts vinent, quan finalitza el període de col·locació a inversors qualificats, tot i que, de fet, el primer dia, el divendres 19 d’abril, ja es va superar l’oferta disponible i ara caldrà prorratejar entre els que han fet peticions respecte a les accions B.
L’objectiu de Criteria, per exemple, que amb l’arribada d’Àngel Simón com a conseller delegat, una persona de la màxima confiança del president, Isidro Fainé, ha adquirit una actitud més proactiva, centrada en empreses que considera estratègiques i amb ànim de participar en la gestió, com són els casos de Telefónica, Naturgy i fins i tot la seva possible participació en l’opa de la firma hongaresa Magyar Vagon sobre Talgo; és prendre una "participació rellevant" a Puig.
Puig preveu repartir mitjançant dividends al voltant del 40% del benefici. Aquesta previsió està recollida al fullet remès a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Tot i que encara no està aprovada pel consell d’administració de l’empresa una política de dividends després del desembarcament a la borsa, la firma espera mantenir el pay-out (proporció dels guanys que es destina al repartiment de dividends) el 2025 amb els resultats del 2024 "d’aproximadament el 40% en línia amb la pràctica històrica".
Notícies relacionadesDe fet, l’empresa va distribuir 160 milions d’euros entre les quatre branques propietàries pels resultats del 2023 i 110 milions pels del 2022. Puig va tancar el seu últim exercici fora del mercat de renda variable, el del 2023, amb unes vendes per valor de 4.300 milions d’euros i un benefici net de 465 milions d’euros, cosa que va suposar creixements del 19% i del 16%, respectivament, en relació amb els volums de l’any passat.
Puig Brands, la de nominació per a la bossa de la matriu, té el seu origen a Jorba BV, una societat constituïda el 1983 als Països Baixos. El 2015 va traslladar el seu domicili social a Espanya amb el nom de Jorba Perfumes, SL, transformada el 2022 societat anònima (SA) i el 20 de març de l’any passat es va rebatejar com a Puig Brands. La seva capital social, de 144 milions d’euros amb 475 milions d’accions A de 0,30 euros de nominal cada una, que en suposen el 95% del capital i 25 milions de classe B de 0,06 euros cada una, que signifiquen el 5% restant.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
-
Ofert per
- Incapacitat temporal La Seguretat Social estudiarà un retorn "flexible" després d’una baixa
- La jutge degana de Barcelona apressa a crear sis nous jutjats penals
- El sistema sanitari públic Salut injectarà 2.800 milions per revertir el dèficit que acumula la sanitat
- S’acomiada el futbolista dels gols miraculosos
- La carrera a la Casa Blanca Els nord-americans deuen 220.000 milions de dòlars en despeses mèdiques
- La carrera a la Casa Blanca La sanitat entra en campanya
- 30% d’augment 93.000 morts per sobredosi el 2020
- El conflicte del Pròxim Orient Israel amplia l’evacuació del sud del Líban mentre bombardeja Beirut
- Arribada a Torrejón de Ardoz Defensa repatria 244 persones en dos vols