Indústria

Una guerra de patents posa en perill el negoci de Ford a Alemanya

Un tribunal de Munic prohibeix la venda i la producció de la marca al país per utilitzar una tecnologia sense llicència. La sentència es pot recórrer

Una guerra de patents posa en perill el negoci de Ford a Alemanya
2
Es llegeix en minuts

A Ford li creixen els nans a Europa. Sumida en ple procés de retallades en les seves plantes del vell continent per afrontar l’electrificació, la justícia alemanya ha imposat a la multinacional una prohibició a la venda i fabricacción d’automòbils a tot el país al considerar que la marca va incorporar als seus vehicles una tecnologia per alertar d’accidents sense la llicència corresponent. La sentència es pot recórrer, tot i que obre escenaris inquietants si es converteix en ferma –podria fins i tot obligar a destruir l’estoc dels últims anys–, és més que probable que Ford busqui un acord amb el demandant, l’explotador de patents japonès IP Bridge, que desactivi la via judicial com ja va fer prèviament Volkswagen.

A Alemanya, des del 2018 tots els cotxes nous han d’incorporar en els seus sistemes de navegació un dispositiu de trucada d’emergència automàtic en cas d’accident. Les companyies de telefonia són les que han desenvolupat aquests sistemes i han vingut pressionant, també en els tribunals, perquè els fabricants de vehicles abonessin drets de llicència per l’ús d’aquestes tecnologies. 

Fins a vuit titulars de patents van demandar Ford al seu dia. IP Bridge ha sigut el que més ha perseverat i ara un jutge li dona la raó. Això sí, haurà d’abonar una fiança de 227 milions d’euros perquè la sentència sigui executada, segons informen els mitjans alemanys. Si aporta l’import, el veredicte podria executar-se en qüestió de 15 dies. 

En tot cas, la probabilitat que això passi és baixa. En primer lloc perquè la sentència es pot recórrer, cosa que dilataria en el temps els terminis. I en segon lloc, perquè és previsible que la multinacional amb seu a Detroit busqui un acord amb l’explotadora de patents japonesa. Això mateix va ser el que va fer Volkswagen, que va arribar a un acord amb IP Bridge sense esperar la resolució del tribunal. Ford guarda silenci sobre els seus pròxims moviments, però la decisió del tribunal de Munic li suposarà, en el millor dels casos, un important desemborsament econòmic per arribar a aquest acord amb el demandant.

Mutisme a Almussafes

Notícies relacionades

La transcendència de la notícia augmenta si es té en compte el context en el qual es produeix, amb les plantes de Ford a Almussafes i Saarlouis (Alemanya) lluitant entre si per rebre els nous models elèctrics de la multinacional. La resolució hauria d’arribar al llarg del mes de juny. Alemanya és un dels mercats més grans de l’automòbil a Europa –les vendes de Ford allà el 2021 dupliquen les que registrava a Espanya abans de la pandèmia– i si la decisió es fes ferma podria ser definitiu per a la candidatura de Saarlouis.

Així mateix, la prohibició de la venda de Ford a Europa també esquitxaria Almussafes, que exporta gairebé el 90% de la seva producció a la UE. Des del sindicat majoritari de la fàbrica valenciana, UGT, no van voler fer ahir cap valoració i van assegurar que es mantenen a l’expectativa que l’empresa es pronunciï al respecte.