Estudi de KPMG
El 2030 es vendran més cotxes nous per internet que en concessionaris
El sector automobilístic espanyol espera tornar al camí del creixement en mida i rendibilitat en un termini de cinc anys
El 62% dels directius espanyols preveuen que el 2030 la majoria de les vendes de vehicles nous es realitzi ja per Internet. Aquest percentatge ascendeix al 78% en el cas dels directius consultats a nivell global. Així, aconseguir una experiència digital fluida i sense complicacions serà un factor clau en l’elecció de compra dels clients, sent més important fins i tot que el mateix rendiment del vehicle, segons l’estudi Global Automotive Executive Survey 2021 (GAES 2021), realitzat per KPMG a tot el món a partir de les respostes d’executius de la indústria automobilística i de sectors adjacents
Aquesta nova forma de venda provocarà canvis en els canals de venda, amb un important creixement de les vendes directes de vehicles nous per part dels fabricants, una cosa que els obligarà a adquirir noves capacitats digitals, comercials i operatives. En aquest sentit, el 52% dels enquestats a Espanya en l’estudi consideren que les seves companyies estan molt preparades per a la Indústria 4.0, i el 42% afirma que les tècniques de fabricació avançada, com el machine learning o la Intel·ligència Artificial, seran la capacitat més important per al seu negoci els pròxims anys.
Perspectives de creixement
Perspectives de creixementEls directius de la indústria de l’automoció espanyola confien a veure un creixement de la rendibilitat del sector a mitjà termini. El 32% creu que això es produirà en els pròxims cinc anys.
A escala global, les xifres canvien lleugerament i són una mica més optimistes. Així, el 53% dels enquestats de tot el món confia que la indústria de l’automòbil registrarà un creixement rendible en els pròxims cinc anys, davant el 38% que es mostra més desconfiat i opina que el sector es troba en un punt crític per al seu futur tant a curt com a mitjà i llarg termini.
El futur dels sistemes de propulsió elèctrics
El futur dels sistemes de propulsió elèctricsPer als enquestats espanyols, un dels obstacles més grans per al desplegament del vehicle elèctric continua sent l’escassa disponibilitat d’infraestructures públiques de recàrrega, «fet que provoca que Espanya sigui lluny de complir l’objectiu fixat pel Pacte Verd Europeu per al 2025 de disposar d’un milió de punts de recàrrega a tot Europa», adverteix Begoña Cristeto, sòcia responsable d’Automoció de KPMG a Espanya.
El 91% dels enquestats a Espanya considera que els usuaris estan disposats a esperar un màxim de 30 minuts per recarregar el 80% de les bateries dels seus vehicles elèctrics. A fi de donar resposta a aquesta demanda, serà necessari invertir tant en estacions de servei com en el desenvolupament de vehicles de recàrrega ràpida, motiu pel qual alguns fabricants ja han tancat acords amb empreses d’energia per accelerar el desplegament d’infraestructures de recàrrega.
Quant als preus, el 61% dels enquestats espanyols preveu que la paritat entre els preus del vehicle elèctric i del vehicle de combustió serà ja una realitat el 2030. A més, gairebé dos de cada tres (64%) assenyalen que el vehicle elèctric no pot generalitzar-se sense subvencions i el 43% dels directius espanyols considera que tots els vehicles de bateria elèctrica haurien d’estar subvencionats amb independència del seu preu, una xifra que gairebé duplica la dada global (23%).
Nous models de negoci
Nous models de negoci Els directius consultats preveuen grans canvis en el model de propietat dels vehicles. Així, un 74% dels enquestats a Espanya considera que el 2030 la subscripció a vehicles resultarà ja un model competitiu davant la venda i lloguer tradicionals. En aquest sentit, un de cada tres directius del nostre país creu que serien els fabricants els més ben posicionats per beneficiar-se del model de subscripció.
D’altra banda, les dades generades pels vehicles i la seva explotació s’apunten com una nova via de negoci per als fabricants, especialment a través del sector assegurador.
El desenvolupament del vehicle autònom i connectat també obrirà noves vies de negoci, tot i que això exigirà importants inversions per part del sector, una cosa que veuen amb bons ulls el 23% dels enquestats.
Cadenes de subministrament vulnerables
Cadenes de subministrament vulnerablesL’àmbit que genera més intranquil·litat entre els directius és la cadena de subministraments. Els enquestats manifesten la seva preocupació per la disponibilitat, el preu de les matèries primeres i mercaderies i la mà d’obra (68%). En cas de mantenir-se aquesta tendència, són molts els proveïdors que veurien en risc la continuïtat de la seva activitat.
Els directius es mostren disposats a exercir un control més gran sobre les seves cadenes de subministrament. A Espanya, solucions com l’aprovisionament directe, l’acumulació d’inventari o la relocalització de la producció ocuparan un lloc destacat entre les estratègies de les empreses d’automoció. Segons el parer de Begoña Cristeto, «la cooperació i l’assumpció de riscos compartits, la integració de noves capacitats, la flexibilitat i l’establiment d’una relació fluida amb el client, basada en la confiança, seran indispensables per tenir èxit en aquest nou entorn».
Notícies relacionadesQuant a l’escassetat de mà d’obra, el 43% dels directius espanyols expressa la seva inquietud i preocupació a l’enquesta, una percepció més moderada que en el conjunt global (55%). A mesura que la indústria espanyola vagi incorporant models elèctrics, que requereixen mà d’obra especialitzada, és previsible que la percepció sobre l’impacte de l’escassetat de professionals en el negoci augmenti. Per aquest motiu, els entrevistats veuen necessari que les companyies del sector s’anticipin i posin en marxa estratègies d’atracció i captació de talent per desenvolupar noves activitats associades a les noves tecnologies que es presenten.
Sobre l’estudi
Sobre l’estudiKPMG va realitzar una enquesta global a 1.118 executius del sector de l’automoció i indústries adjacents l’agost del 2021, inclosos 372 consellers delegats, 325 alts directius, responsable d’unitats de negoci, departaments i gerents. Al voltant d’un quart dels participants (el 24%) treballa per a empreses de fabricació d’automòbils, i el 13%, per a proveïdors de primer nivell. L’11% dels enquestats treballen en empreses de fabricació de camions. El 27% dels enquestats treballa en empreses amb uns ingressos anuals de més de 10.000 milions de dòlars el 2020, mentre que el 35% registra uns ingressos anuals d’entre 1.000 i 10.000 milions de dòlars i el 38% obté uns ingressos inferiors a 1.000 milions de dòlars.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Crisi ramadera Confirmat un nou cas de pesta porcina a Catalunya, que eleva a 27 el nombre de senglars infectats
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
