Consum

El gran repte dels supermercats: com retenir el consumidor que va a la recerca d’ofertes

Davant la inflació, els consumidors busquen «optimitzar» el pressupost i comencen a parar més atenció als preus

El gran repte dels supermercats: com retenir el consumidor que va a la recerca d’ofertes
3
Es llegeix en minuts

Amb la pujada de preus de l’electricitat i d’altres costos, inclòs el de la cistella de la compra, els consumidors comencen a canviar part dels seus hàbits a l’hora d’omplir la nevera i van a la recerca d’ofertes, mentre que el sector treballa per retenir els seus clients.

Els responsables d’algunes de la grans cadenes de distribució ja han expressat els seus esforços de «contenció» a l’escenari inflacionista, amb pujades desorbitades del preu de la llum, i organitzacions de consumidors com l’OCU apunten a canvis en la quota de mercat del gran consum en funció de les polítiques de preus.

La gerent d’estratègia de l’Associació d’Empreses de Fabricants i Distribuïdors (Aecoc), Rosario Pedrosa, assenyala en declaracions a Efe que la pujada de preus està sent generalitzada «a totes les partides de despesa dels consumidors».

Segons les dades de l’IPC, el preu de la cistella de la compra va pujar un 5% el 2021, tot i que l’alimentació no està sent la despesa que més s’està elevant, segons ressalta l’experta.

Tot i així, la compra al súper es veu «afectada» per la resta de les pujades en les partides de despesa com la de la llum i el lloguer i, d’aquesta manera, el pressupost per omplir la nevera disminueix, explica.

Com a conseqüència, els consumidors busquen «optimitzar» aquest pressupost i comencen a parar més atenció a preus i ofertes, un «dels primers canvis» que es noten, detalla.

Segons els últims estudis d’AECOC, el 35% dels consumidors estava disposat a canviar de producte per beneficiar-se d’una oferta i s’apunten diferents tendències, des de comprar menys a canviar d’establiment o buscar més ofertes i promocions.

En la mateixa línia, l’últim informe de Nielsen IQ ja recollia el «despertar» del consumidor davant la pujada de preus amb tendències per «controlar» les despeses domèstiques; a més explicava que el 22% dels consumidors arriba a canviar de botiga per beneficiar-se d’una promoció.

«Difícil» per als supermercats

El director general de la patronal dels supermercats (Asedas), Ignacio García Magarzo, remarca en declaracions a Efe que el sector s’enfronta a una «enorme pressió» dels costos que té a veure, fonamentalment, amb el preu de l’energia.

Per al responsable d’Asedas, que aglutina més del 75% de la superfície comercial d’Espanya i que compta amb ensenyes com Mercadona, Lidl, DIA i una desena de cadenes regionals i centrals de compra, es tracta de la seva «principal preocupació» perquè els costos energètics poden «posar en risc la sostenibilitat de les empreses», lamenta.

En tot cas, reconeix que «hi ha molts operadors treballant perquè l’impacte en els preus al consum sigui el més baix possible», perquè el mercat de l’alimentació a Espanya és un dels més competitius d’Europa.

I recorda que a Espanya la distribució alimentària treballa en un entorn d’alta competència, ja que el consumidor té el supermercat molt a prop de casa seva, fet que origina que les empreses «s’hi juguin perdre una part dels seus clients», ja que «el factor preu és un dels que aquest valora en les seves decisions de compra».

El president de l’Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (ACES) que representa els supermercats d’Auchan Retail, Grup Carrefour, Grup Eroski i SuperCor, Aurelio del Pino, comparteix que la seva posició a la cadena és «molt complexa».

«Hem de conciliar l’increment de costos al qual ens veiem sotmesos i que afecten clarament el compte d’explotació de les botigues, com els costos de logística, mediambientals, fiscals o energètics, amb les despeses originades per la covid-19 i amb els compromisos amb els proveïdors i clients», recalca en declaracions a Efe.

Del Pino apunta que el sector és «molt competitiu» i, precisament, aquesta competència entre formats i ensenyes és «la que garanteix que finalment el consumidor pugui comptar amb la millor oferta possible des del punt de vista econòmic i d’assortiment».

Els consumidors

Des de l’organització de consumidors OCU apunten per la seva banda que, «tot i que la pujada de preus amenaça de generalitzar-se, el consumidor pot intentar evitar-la» i, per a això, la seva recomanació és clara: comprar a l’establiment més barat.

Consideren que «no tots els establiments seguiran la mateixa política de preus».

Notícies relacionades

Un altre dels seus consells és recórrer a productes que resultin més barats, per exemple, en l’alimentació fresca, «peix mes assequible, que n’hi ha, o talls menys nobles en les carns amb preu més baix», assenyalen a Efe.

De cara al futur, apunten que, com ha passat en altres crisis, si la pujada de preus continua, els consumidors modificaran els seus hàbits i cita el cas de l’oli d’oliva, el consum del qual cau si s’eleva el seu preu.