Sanció

El Govern multa Endesa amb 600.000 euros pels retards en l’emissió de factures

La companyia estudiarà si presentar al·legacions a la multa després de reconèixer els retards, que espera resoldre al març

El Govern multa Endesa amb 600.000 euros pels retards en l’emissió de factures
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

La Direcció General d’Energia de la Generalitat ha multat amb 600.000 euros EDistribución Redes Digitales, del grup Endesa, pels retards en l’emissió de factures als clients, segons han confirmat fonts de la Conselleria d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural a Europa Press aquest dilluns. Endesa ha afirmat que estudiarà si presentar al·legacions a la multa de 600.000 euros que la Generalitat ha imposat a la companyia per retards en l’emissió de factures, que l’elèctrica ha reconegut i pels quals ha demanat disculpes.

Fonts de la distribuïdora han confirmat a Europa Press aquest dilluns que van rebre la multa la setmana passada, moment en què van demanar a la Generalitat l’accés a l’expedient sancionador, per conèixer-ne els detalls i fer-hi «les al·legacions corresponents».

El novembre del 2021 hi havia 45.000 clients d’Endesa que tenien pendent rebre les factures dels mesos anteriors, segons ha avançat ‘elDiario.es’, mentre que la companyia assegura que, a 22 de novembre, aquesta llista de clients afectats s’havia reduït a 38.000 –aproximadament un 1% del total– i ha assegurat que està treballant «amb el compromís de tenir-lo resolt a finals de març» del 2022.

La companyia fixa l’origen del problema l’1 de juny del 2021, quan es va produir un canvi en l’estructura de tarifes «que ha suposat una profunda modificació», i que va coincidir amb la implantació d’un nou sistema de facturació. Les novetats que han implicat les modificacions en el contingut i l’estructura de la factura, les de l’IVA i l’impost elèctric o el bo social aprovades durant els últims dos mesos, han provocat un «impacte sobre els sistemes informàtics de la distribuïdora».

Segons l’expedient sancionador, Endesa hauria «posat en risc l’estabilitat del sistema elèctric», ja que hauria fet perillar la viabilitat econòmica de les comercialitzadores elèctriques, que no haurien pogut emetre factures mentre continuaven pagant els seus costos fixos. A més, hauria suposat un risc per als usuaris per l’acumulació de rebuts, i per això la Generalitat ha resolt que Endesa ha de prorratejar les factures acumulades als rebuts posteriors i durant el mateix temps per evitar impagaments i els consegüents possibles talls de servei.

L’expedient és conseqüència d’un expedient informatiu que constata que l’incompliment de la distribuïdora inicialment ha afectat més de dos milions d’usuaris, a prop del 50% dels subministraments que té la companyia a Catalunya. La companyia ha defensat que durant aquest temps ha informat «puntualment» la Generalitat tant de l’afectació com dels motius del retard, i que ha comunicat la situació tant a clients com a les comercialitzadores, a les quals, a més, ha ofert solucions. L’expedient informatiu, segons Endesa, es remunta a octubre del 2021, i al novembre la Generalitat va demanar una actualització de la informació, que va ser facilitada per la companyia.

La directora general d’Energia, Assumpta Farran, ha afirmat que el Govern creu «de forma ferma i decidida en la democratització de l’energia». «Amb pràctiques com la que sancionem el que es pot produir és una concentració encara més gran del poder en poques empreses», ha advertit Farran. Ha advertit que la falta de facturació està «tensant» les petites comercialitzadores que després de 20 anys han aconseguit fer-se un espai al mercat. A més, ha alertat que aquesta tensió es produeix en un moment molt complicat de preus del mercat i que les posa en greus problemes de tresoreria.

Notícies relacionades

La normativa estableix que la factura s’ha d’emetre en un termini màxim de cinc dies des de la data de lectura del comptador. La Generalitat apunta que de la documentació es desprèn un presumpte incompliment de les obligacions i funcions de la distribuïdora, consistent a no haver de facturar els peatges i no haver posat a disposició de les comercialitzadores les lectures necessàries. Ha advertit que per a les comercialitzadores la falta d’emissió de factures de consum de la distribuïdora els provoca tensions de tresoreria, mentre que per als usuaris es tradueix en l’acumulació de rebuts.

EDistribución Redes Digitales és l’empresa distribuïdora titular del 98% de la xarxa i responsable de fer la lectura del 96% dels contractes de Catalunya.