SEGONES OPORTUNITATS

Suport econòmic i emocional: Les claus per remuntar el teixit empresarial després de la pandèmia

El programa Emppersona ajuda persones empresàries a recuperar la confiança i remuntar el seu negoci

El 95% de les persones participants tenen problemes de liquiditat i el 60%, problemes psicològics

Suport econòmic i emocional: Les claus per remuntar el teixit empresarial després de la pandèmia
4
Es llegeix en minuts

La pandèmia de la Covid-19 ha suposat una clatellada per al comerç i, concretament, per a aquells que es dediquen a proveir serveis als sectors més afectats per les restriccions. És el cas de la Casa dels Records, una botiga de Terrassa que es dedica a elaborar brodats, gravats i personalitzacions de tota mena per a esdeveniments d’empresa i particulars com casaments, batejos i comunions.

«La botiga va caure en un forat de pèrdues, incerteses i pors de les quals pensava que mai podria aixecar cap», explica Ada Pujol, propietària de la botiga egarenca. Els problemes econòmics la van portar a una situació que va acabar afectant la seva salut emocional, ja que li van generar moltíssimes inseguretats que dificulten la gestió empresarial del dia a dia. El d’Ada és només un cas dels 126 que estan atenent la Fundació Pimec i Endesa a través del programa Emppersona, una iniciativa que té l’objectiu d’ajudar persones autònomes de més de 45 anys a recuperar la confiança, reprendre, buscar feina o reflotar el seu negoci.

Segons les dades de la Fundació Pimec, el 95% dels participants en el programa tenen problemes de liquiditat, el 80%, problemes per accedir a les ajudes de les administracions públiques, el 60%, problemes psicològics i un 45% pateix una situació d’insolvència. «Vaig començar a buscar ajuda i vaig trobar el programa. Gràcies a l’atenció psicològica que em van oferir vaig poder enfrontar la situació i les píndoles formatives m’han ajudat a posar-me al dia en qüestions com les xarxes socials i la gestió del temps, per exemple», assegura Pujol.

El programa continua obert i qualsevol empresa o persona autònoma que es trobi en una situació de dificultat pot apuntar-s’hi a través de la web. Posteriorment, la Fundació Pimec estudia i selecciona els casos i en poques setmanes comença a elaborar un pla de viabilitat i desenvolupa un pla de millora del negoci amb tutories, assessorament i formació de les persones participants.

Solucionar problemes i activar l’ocupabilitat

Solucionar problemes i activar l’ocupabilitatDes de la Fundació Pimec destaquen que tenir capacitat per adaptar-se als canvis és essencial. En aquest sentit, és fonamental el benestar emocional per guanyar confiança i encarar els problemes. «Gràcies a Emppersona estem sortint del forat i anem aixecant cap. Cal encarar la situació amb molta positivitat i amb ganes de fer moltes coses», diu Pujol.

Rosa Maria Juny, directora de la Fundació Pimec, destaca que «els problemes econòmics s’accentuen a mesura que passen els mesos i cada vegada hi ha més necessitat d’obtenir resultats a curt termini». El programa combina la resolució dels problemes econòmics amb la reactivació de l’ocupabilitat i el suport psicològic. «Les accions que portem a terme van dirigides a reflotar les empreses i, si fa falta, fer acompanyament emocional, legal, d’orientació laboral, reemprenedoria i emprenedoria circular per fer-ho possible», assegura la directora de la fundació.

Quant a l’àmbit territorial, un 40% de les 126 empreses que atén el programa se situen al Barcelonès i el Vallès Occidental representaria el segon àmbit amb un 15% dels participants. En tercer lloc es trobaria el Baix Llobregat amb el 12% dels participants.

Llei de la segona oportunitat: element clau

Llei de la segona oportunitat: element clauUn element clau per a moltes empreses i comerços que s’han vist abocats a una situació financera complexa ha sigut la llei de la segona oportunitat. Aprovat el 2015, aquest mecanisme permet a autònoms i empreses refinançar els seus deutes en termes de viabilitat o cancel·lar-los. «La persona pot tornar al sistema, pot tornar a ser un nou consumidor, un receptor de crèdit. Treballem perquè el fet de tenir deutes no sigui un factor d’exclusió social», explica Miquel Àngel Salazar, economista i advocat i assessor del programa Emppersona.

«És molt important que els participants sàpiguen desfer el bloqueig emocional quan no poden afrontar les seves obligacions i que vegin que hi ha una sortida a la seva situació», assegura l’assessor. En aquest sentit, destaca que és molt important que el mecanisme de la segona oportunitat vagi més enllà de l’assessorament tecnicojurídic. «Donem una segona oportunitat a les persones. Poden tornar a emprendre i queden netes dels seus deutes», assegura l’assessor.

Pla de responsabilitat pública d’Endesa

Aquesta iniciativa compta amb el suport d'Endesa a través del seu Pla de Responsabilitat Pública. Ara mateix s'ha activat la segona fase, que compta amb un pressupost de 25 milions d'euros. L'objectiu ara és la recuperació socioeconòmica a través d'ajudes urgents a les persones més vulnerables i a la reactivació del teixit empresarial. La primera fase, que va estar dotada de 12 milions d'euros, es va destinar a la compra de material sanitari i en donacions a institucions públiques i privades que estaven lluitant contra la pandèmia.