Canvis en la distribució

La venda de moda es desploma el 26,4%, i el sector ingressa 4.000 milions menys que l’any passat

L’impacte de la pandèmia i els tancaments s’acarnissen amb el sector, mentre guanya pes la venda de roba ‘online’ i els hipermercats

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Lesvendes del sector de la modas’han desplomat el 26,4% aquest any a Espanya. El sector deixarà d’ingressar de l’ordre de 4.000 milions d’euros respecte a l’any passat com a conseqüència de la pandèmia. Segons dades de la consultora Kantar, la moda està representant el 12,5% de tota la despesa que els espanyols dediquen als sectors de gran consum (alimentació –dins i fora de la llar–, moda, drogueria i productes de cura personal i cosmètica).

Segons dades de Kantar, la consultora líder en plafons de consum, des del gener fins a l’octubre la facturació del sector moda ha acumulat una caiguda del -26,4%, cosa que significa una pèrdua de més de 4.000 milions d’euros respecte al mateix període del 2019. Malgrat l’impacte que han tingut els tancaments pel coronavirus, els experts de Kantar asseguren que «s’observa com la caiguda de la despesa en moda s’ha anat moderant progressivament des del final del confinament: si el maig i el juny la moda registrava una caiguda del -42,6%, a partir del juliol i fins a l’octubre el retrocés de la facturació es va situar en un -13,8%». El retorn a l’activitat comercial durant els mesos de setembre i octubre ha permès que la caiguda d’ingressos en aquells mesos s’hagi retallat fins al -7,7%.

Durant el mes d’octubre, el nombre de compradors del sector ha continuat augmentant respecte als dos mesos anteriors, fins als 19,3 milions de persones que han comprat algun article de moda. No obstant, tot i que el nombre de compradors mensuals encara està per sota dels nivells del 2019, la xifra d’articles adquirits per cada comprador en aquests dos mesos ha sigut lleugerament superior a la de l’any passat.

«Sabem, a través d’alguns retailers, que els mesos de setembre i octubre la reacció dels consumidors, sumada a un clima favorable per a la venda, els ha ajudat a donar un impuls al negoci, però la nova onada de contagis del mes de novembre i les consegüents restriccions al comerç aplicades a moltes zones han posat fre a aquesta tendència de recuperació», ha explicat Rosa Pilar López, directora Panel Fashion & Beauty a Kantar.

La prudència i les restriccions de mobilitat, juntament amb el recolzament al comerç local, han provocat que molts consumidors hagin comprat moda en botigues multimarca, més pròximes, i s’ha aconseguit així, entre l’agost i l’octubre, una quota de mercat del 21,4% del valor (+1,6 punts versus el mateix període de l’any anterior). D’altra banda, l’e-commerce  no ha deixat d’augmentar la seva quota de mercat en els últims mesos, i l’agost ha estat del 14,4%, el setembre del 16,5% i l’octubre del 18,3%.

Amazon guanya posicions

L’auge del comerç ‘online’ ha fet que Amazon se situï com el 6è distribuïdor de moda, el qual ha aconseguit duplicar la seva quota de mercat entre l’agost i l’octubre respecte al 2019. Zalando, per la seva banda, també ha aconseguit entrar en el Top 10 d’operadors del sector.

«Després del confinament, els consumidors han continuat traslladant més compres en el canal ‘online’, on, a més de la comoditat i seguretat de comprar sense sortir de casa, estan descobrint un ampli ventall d’opcions i de nous operadors. Plataformas com Amazon estan aconseguint canalitzar l’augment del seu trànsit també cap a la moda, especialment entre el públic masculí», explica López.

Notícies relacionades

Els canvis en la distribució no només estan explicats per la compra ‘online’. Les cadenes de moda low-price estan perdent pes en aquest 2020, i han acumulat fins a l’octubre una quota de mercat en valor del 5% (0,6 punts menys que l’any anterior), i és Primark una de les més afectades, al no disposar de botiga ‘online’ per vendre durant el confinament. No obstant, les botigues de Primark quan estan obertes són les que tenen un trànsit de compradors més elevat en les últimes setmanes.

Un dels canals favorits en aquest context és l’hiper/supermercat, amb una quota de mercat acumulada del gener a l’octubre del 6,8% del valor del mercat (+0,5 punts versus any anterior). La idea és que en un context de pandèmia, el consum s’està desplaçant a supermercats i hipermercats per a la compra d’alimentació, i, en conseqüència, els dona l’oportunitat de reforçar la seva oferta tèxtil.