Entrevista

José Ignacio Latorre: «La quàntica és l'arma suprema del segle XXI»

L'investigador i catedràtic de Física Teòrica de la Universitat de Barcelona reclama que l'ètica guiï els desenvolupaments entorn de la computació quàntica i la intel·ligència artificial

jos-ignacio-latorre

Estel Estopiñan

José Ignacio Latorre és un dels investigadors espanyols més reconeguts en el camp de la física quàntica. Catedràtic de Física Teòrica de la Universitat de Barcelona, és autor d’’Ética para máquinas’ i ‘Cuántica, tu futuro está en juego’, i reclama que el debat ètic acompanyi l’evolució de la computació quàntica o la intel·ligència artificial.

Parlem de quàntica sense saber explicar què és. ¿Com l’hi explicaria a un nen? La mecànica quàntica és la llei que controla el món del més petit. Regeix tot el que els passa a les molècules, als àtoms, als nuclis dels àtoms, a les partícules més petites, més elementals que coneixem. També ens diu com és un làser, com neixen i moren les estrelles... La mecànica quàntica és la llei que regeix l’univers.

¿I pot millorar les nostres vides?

¡Ja ho fa! En un hospital, s’utilitzen ressonàncies magnètiques o tomografia computeritzada. Totes dues aprofiten fenòmens genuïnament quàntics. També utilitzem mecànica quàntica per construir làsers i ens dona rellotges atòmics de precisió aclaparadora que posem en òrbita per construir el sistema GPS. La pregunta és una altra: ¿per què el saber més avançat i utilitzat dels humans és pràcticament desconegut?

El títol del seu llibre adverteix «Cuántica. Tu futuro está en juego». ¿Perquè?

Per l’enorme progrés recent en la consecució de noves tecnologies quàntiques. Hem aconseguit un control sorprenent de cada partícula, de cada element de llum, i aquest control ens permet crear tecnologies que tindran serioses conseqüències en la nostra societat.

Diu que ens permetrà fer coses que amb prou feines somiàvem. ¿Per exemple?

Per exemple, una nova generació de sensors ultraprecisos amb vastes aplicacions en sectors de l’economia. I rellotges atòmics amb precisió un milió de vegades superiors als actuals. Però la tecnologia que produirà una disrupció més gran és la computació quàntica. Està cridada a canviar la criptografia, la química quàntica, els processos d’optimització en producció, tot el que impliqui càlcul dur.

Per això adverteix d’una guerra geoestratègica entorn de la computació quàntica...

Qui construeixi un computador quàntic potent detindrà la capacitat d’interceptar les comunicacions secretes de la terra. És, en conseqüència, l’arma suprema del segle XXI, ja que la nostra societat s’ha bolcat massivament al núvol. La lluita entre els EUA i la Xina és òbvia, amb una Europa que presencia, des de darrere, una carrera vertiginosa.

Això significa que la computació quàntica, com altres tecnologies, ¿també encarna perills ètics?

Sempre. Quan els humans van descobrir el foc, el van utilitzar contra altres humans. Al descobrir el nucli atòmic, vam crear una bomba sense precedents. Hem de lluitar contra el mal ús de la ciència i defensar els principis ètics que defineixen el millor de l’espècie humana.