Cop a les importacions

Els EUA augmenten del 10% al 15% els aranzels contra Airbus, però salven els del cava i vins d'alta graduació

L'Administració Trump imposa gravàmens del 25% a una llarga llista de productes alimentaris d'Espanya, França, Alemanya, el Regne Unit i Itàlia

airbus

airbus / Francois Mori (AP)

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Govern de Donald Trump va anunciar aquest dissabte un augment dels aranzels que els EUA imposen a les importacions del fabricant europeu d’avions Airbus, del 10% actual al 15%, segons va notificar l’Oficina del Representant de Comerç Exterior (USTR, en les seves sigles en anglès). Al contrari, ha decidit mantenir el tracte aranzelari d’un altre tipus de productes que temien un increment de les taxes. En concret, no incrementarà els aranzels al cava i els vins d’alta graduació –de més de 14º–, segons va avançar l’ACN. Però sí que mantindrà l’impost del 25% per a l’oli d’oliva, el formatge i la majoria de vins, en vigor des del 18 d’octubre. «L’Oficina del Representant del Comerç Exterior ha decidit no incrementar per sobre del 25% la taxa d’aranzels addicionals que s’aplica actualment als productes no aeronàutics», segons va informar USTR.

La Generalitat calcula que la taxa d’aranzels al 25% imposada als productes agroalimentaris catalans –formatge, oli i vi de baixa graduació– podia tenir un impacte de 26 milions d’euros a les exportacions. El sector del carni també va veure com apujaven els seus impostos d’entrada als EUA, així com el del peix i marisc, en aquest cas per les exportacions de mol·luscos i mariscos. Trump va decidir que això no era suficient i a finals de l’any passat va anunciar noves taxes al sector agroalimentari europeu de fins al 100% per «recuperar» els 7.500 milions d’euros avalats per l’Organització Mundial del Comerç pel ‘cas Airbus’. 

El nou augment aranzelari entrarà en vigor a partir del 18 de març, segons el comunicat de l’USTR. Washington va imposar a l’octubre els aranzels del 10% a Airbus com a conseqüència de la fallada de l’Organització Mundial de Comerç (OMC) a favor dels EUA pels subsidis considerats il·legals que va rebre el fabricant d’avions europeu.

Els gravàmens contra Airbus formen part d’un paquet d’aranzels per valor de 7.500 milions de dòlars que el Govern de Trump va imposar a països de la Unió Europea (UE) i que afecten principalment el Regne Unit, França, Alemanya i Espanya. D’acord a la fallada de l’OMC, també d’octubre, els quatre països més afectats van oferir a Airbus finançament a un tipus d’interès més baix que els del mercat, cosa que va permetre a la companyia desenvolupar alguns dels seus models més recents i avançats.

A més dels aranzels a Airbus, els EUA van imposar gravàmens del 25% a una llarga llista de productes alimentaris europeus. La llista se centra en productes d’Espanya (formatge fresc, olives i l’oli d’oliva, entre d’altres), però també de França (vi, formatges), Alemanya (cafè, galetes, gofres), el Regne Unit (whisky, dolços) i Itàlia (formatges), tot i que n’hi cal afegir d’altres procedents de més d’una vintena de països comunitaris.

Airbus va lamentar aquest dissabte la decisió dels EUA d’incrementar els aranzels als avions importats del fabricant aeronàutic europeu i va insistir en la seva voluntat de posar fi, amb un acord negociat, al contenciós comercial sobre aquesta qüestió entre Washington i Brussel·les que s’arrossega des de fa 15 anys. En una declaració, Airbus indica que «lamenta profundament» que els EUA incrementin els aranzels del 10% al 15% als avions importats des de la Unió Europea (UE) i mantinguin els que ja aplica a béns d’altres sectors.

Al seu parer, això no només augmenta les tensions comercials entre els dos blocs, sinó que genera més inestabilitat per a les aerolínies nord-americanes en un moment en què estan afectades per la crisi del 737 MAX de Boeing, que li impedeix entregar desenes d’aparells d’aquest model. També destaca que aquestes mateixes aerolínies han remarcat que al final seran elles i els seus clients els que hauran de pagar aquests augments dels aranzels.

Notícies relacionades

El grup europeu té intenció de continuar les discussions amb els seus clients als Estats Units i intentar mitigar, en la mesura possible, l’efecte d’aquestes pujades, i també de defensar la idea d’un arranjament concertat de les disputes transatlàntiques sobre aquesta qüestió.

Referent a això, va manifestar la seva esperança que Washington canviï de posició, tenint en compte que al maig o al juny s’espera que l’Organització Mundial del Comerç (OMC) autoritzi la UE a imposar aranzels a Boeing.

Temes:

Donald Trump