21 febr 2020

Anar al contingut

aerolínies

Madrid i Barcelona van ser el cinquè i sisè aeroports europeus el 2018

Els aeròdroms de la Unió Europea van registrar 1.100 milions de passatgers durant l'exercici passat

Max Jiménez Botías

Barajas airport in Madrid, Spain, is seen in this December 2, 2015 file photo.Spanish authorities evacuated all passengers and crew from a flight bound for Riyadh, Saudi Arabia, at Madrid’s Barajas international airportDebruary 4, 2016, after a bomb threat on Thursday, Spain’s airport operator Aena said. REUTERS/Sergio Perez

Barajas airport in Madrid, Spain, is seen in this December 2, 2015 file photo.Spanish authorities evacuated all passengers and crew from a flight bound for Riyadh, Saudi Arabia, at Madrid’s Barajas international airportDebruary 4, 2016, after a bomb threat on Thursday, Spain’s airport operator Aena said. REUTERS/Sergio Perez / SERGIO PEREZ (REUTERS)

El 2018, 1.100 milions de passatgers van viatjar per aire a la Unió Europea (UE), un 6% més en comparació amb el 2017 i un 43% en comparació amb el 2010. Durant aquest període, el transport aeri de passatgers ha augmentat constantment a la UE, pesi l’efecte mediambiental de l’activitat aèria. Tot i que l’informe no diferencia entre vols estàndard i  ‘low cost’, aquests últims han contribuït notablement a l’increment de passatgers en els últims anys als aeroports mundials. Des del 2010, amb les aerolínies de baix cost en plena expansió, l’increment dels passatgers ha sigut una constant.

I entre els aeroports que destaquen en creixement figuren els espanyols. Amb 220 milions de passatgers, se situen al ‘top’ tres, per darrere del Regne Unit (272 milions) i Alemanya (222). Després d’Espanya se situa França amb 161,9 milions. El caràcter turístic del trànsit que registren els aeròdroms espanyols es posa de manifest, amb els 32,2 milions de passatgers extracomunitaris, però principalment gràcies als viatgers de dins de la comunitat: 148,3 milions. Només per darrere dels 167,4 milions del Regne Unit. No estranya, per tanta, que l’aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas figuri al cinquè lloc (amb 56 milions i un creixement del 8,6%) dins del ‘top’ 10 de les infraestructures aèria europea, mentre que l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat va ser el sisè enclavament, amb 50 milions de passatgers i un creixement del 6%.

Desplegament estadístic

Les estadístiques d’Eurostat se segreguen per països i aeroports, però també per vols nacionals, intraeuropeus i extraeuropeus. En la primera categoria destaca Espanya, per sobre de la resta de països. El 2018 es va assolir la xifra de 40 milions de viatgers en els vols domèstics. Només Itàlia, amb 32 milions, es va acostar a les xifres registrades als aeroports interns. Particularment, Madrid va ser l’aeròdrom de la Unió Europea amb més passatgers per a vols nacionals, any en què va rebre uns 16 milions de persones per a vols amb origen o destinació al territori espanyol. I només Paris-Orly, amb 14,1 milions, va aconseguir situar-se per davant de Barcelona, que va comptar 13,4 passatgers.

Pels que es fa als passatgers intraeuropeus extracomunitaris, el lideratge es va repartir. Però Heathrow, amb una connexió privilegiada amb els Estats Units, va ser el gran pont entre Europa i altres continents. Amsterdam va ser el ‘hub’ més gran de la UE, amb 42 milions, entre els països europeus. 

El 2018, els vols intraeuropeus van representar un 46% del total de desplaçaments per aire, els extraeuropeus un 37% i els nacionals amb prou feines un 16%. En comparació amb el 2017, el trànsit de passatgers va registrar els increments més grans a diversos països de l’est de la UE: Lituània (19% més), Letònia, Polònia i Eslovàquia (tots 16 % més).