31 maig 2020

Anar al contingut

ADVERTÈNCIA

Brussel·les apressa Espanya a acabar amb l'exempció de l'impost de societats dels ports

Actualment estan exempts d'aquest gravamen respecte a les seves principals fonts d'ingressos com taxes portuàries o ingressos per concessions

Silvia Martinez

European Competition Commissioner Margrethe Vestager holds a news conference after Dow Chemical gained conditional EU antitrust approval on Monday for their $130 billion merger by agreeing to significant asset sales, one of a trio of mega mergers that will redraw the agrochemicals industry, in Brussels, Belgium March 27, 2017. REUTERS/Yves Herman

European Competition Commissioner Margrethe Vestager holds a news conference after Dow Chemical gained conditional EU antitrust approval on Monday for their $130 billion merger by agreeing to significant asset sales, one of a trio of mega mergers that will redraw the agrochemicals industry, in Brussels, Belgium March 27, 2017. REUTERS/Yves Herman / YVES HERMAN (REUTERS)

Els ports espanyols no han d’estar exempts de l’impost de societats. La Comissió Europea ha demanat aquest dimarts al Govern d’Espanya que adapti, a partir de l’1 de gener del 2020, la tributació d’aquestes infraestructures per complir la normativa sobre ajuts d’estat perquè l’exempció de què disfruten actualment pot suposar-los un avantatge competitiu. “A fi de garantir una competència lleial a tota la UE, els ports que generen beneficis a partir de les seves activitats econòmiques han de tributar de la mateixa forma que altres operadors econòmics, ni més ni menys”, ha avisat la comissària de competència, Margrethe Vestager.

A Espanya, els ports estan exempts de l’impost de societats respecte a les seves principals fonts d’ingressos, com les taxes portuàries o els ingressos obtinguts de contractes d’arrendament o de concessió, mentre que l’exempció és total en el cas dels ubicats al País Basc. La Comissió Europea va escriure l’abril de l’any passat al Govern espanyol –també a Itàlia– per informar de les seves reserves sobre el règim tributari aplicat als ports, que ja existia abans de l’entrada en vigor del Tractat.

Ara, i amb caràcter preliminar, Brussel·les ha conclòs que tant Itàlia com Espanya concedeixen als seus ports un “avantatge selectiu” que podria vulnerar les normes europees sobre ajuts d’estat. Per això ha apressat els dos governs a adaptar les seves normatives i prendre mesures en el termini de dos mesos perquè el gravamen comenci a aplicar-se des de principis de l’any que ve. Si les autoritats dels dos països no prenen les mesures requerides, la Comissió podria obrir una investigació en profunditat per verificar la compatibilitat de les normes.

Recolzament als ports

Espanya i Itàlia no són els primers països als quals Brussel·les ha demanat l’eliminació de les exempcions. En els últims anys, l’Executiu comunitari també ha exigit a França, Bèlgica i Holanda que adaptin la seva legislació i prossegueix la seva investigació sobre el funcionament i la tributació dels ports en altres Estats membres per garantir una “competència lleial” entre totes les infraestructures d’aquest tipus existents a la UE. Segons els serveis de la competència, eliminar els avantatges fiscals no justificats no significa que els ports no puguin continuar rebent recolzament de l’Estat.

És més, “les normes de la UE sobre ajuts estatals permeten un ampli marge perquè els Estats membres recolzin als ports i hi inverteixin”, assegura la comissària Vestager. Per exemple, els Estats membres poden invertir fins a 150 milions en ports marítims i fins a 50 milions en ports interiors sense verificació prèvia per part de l’Executiu comunitari. A més, el reglament permet a les autoritats públiques assumir els costos de dragatge als ports i les seves vies navegables d’accés i compensar als ports el cost de l’assumpció de funcions de servei públic.