POLÈMICA A LES XARXES

¿De qui són les meves fotos?

Instagram es veu obligada a rectificar després de dir que vendria les imatges dels usuaris

Arxius 8 Un usuari consulta Instagram al mòbil.

Arxius 8 Un usuari consulta Instagram al mòbil. / AP / KARLY DOMB SADOF

1
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

Tan fàcil com pressionar la pantalla, elegir un filtre i enviar-la alnúvol(internet). Així és Instagram, la xarxa social de fotografia que ha enganxat més de 100 milions d'usuaris i que acumula més de 5.000 milions de fotos (cada dia augmenta en més de cinc milions d'instantànies) en els seus servidors. Però, ¿què passa quan la xarxa social anuncia que podrà guanyar diners amb aquestes fotos sense que l'usuari rebi cap mena de compensació? Que poques hores després la companyia va haver de rectificar.

L'empresa, adquirida per Facebook a l'abril per 750 milions d'euros, necessita monetitzar els seus usuaris, com ella mateixa va reconèixer la setmana passada. Dit i fet: dies més tard, Instagram anunciava una nova política de privacitat que deia:«Tu aproves que una empresa o un altre tipus d'entitat pugui pagar-nos per mostrar el teu nom d'usuari, gustos, fotos (metadades incloses) i/o tot el que facis, per a continguts de pagament o esponsoritzats o promocions, sense cap compensació per a tu».Hores després, i després de la ira dels seus usuaris, el cofundador de la firma, Kevin Systrom, va haver de sortir al pas:«Per ser clars: no pretenem vendre les vostres fotos».

Notícies relacionades

Elcas Instagramha posat sobre la taula el debat de qui és el propietari del contingut que es puja a la xarxa.«Cada empresa té la seva política de privacitat. L'usuari hauria de llegir-se les normes abans de fer ús de les xarxes, cosa que no treu que aquestes haurien d'elaborar un decàleg bàsic i resumit de les normes»,opina Carmenchu Buganza, professora de la Facultat de Dret d'Esade. En la majoria de casos el propietari és l'usuari, però un altre tema és que les firmes (Facebook, Google) puguin accedir a aquesta informació per mostrar publicitat.

«Els usuaris d'Instagram són propietaris dels seus continguts i Instagram no reclama cap mena de drets sobre les seves fotos. Res d'això ha canviat»,va afegir la xarxa social. No obstant, són nombrosos els usuaris, fins i tot National Geographic, que han amenaçat de tancar el seu compte a la xarxa social de fotografia.