Així pot ajudar la mobilitat a reduir les emissions de CO2

Així pot ajudar la mobilitat a reduir les emissions de CO<sub>2</sub>
  • El sector del transport té un gran pes quant al llançament de gasos contaminants a l’atmosfera
  • El seu paper serà crucial per afrontar el repte d’evitar l’escalfament global per sobre d’1,5 graus
  • Per a això, les autopistes hauran de ser més eficients, estar preparades per al vehicle elèctric, ajudar a absorbir CO2 i fins i tot generar energia.
Es llegeix en minuts

Tot i que totes les mirades estan centrades actualment a superar la crisi generada pel coronavirus, la humanitat afronta un repte molt més gran i que requerirà un esforç molt més gran: l’emergència climàtica. En aquest sentit, les dades de les Nacions Unides no deixen lloc al dubte. Per evitar que la temperatura mitjana del planeta superi els 1,5 graus –límit fixat per evitar grans danys mediambientals, socials i econòmics– el món haurà de reduir la producció de combustibles fòssils en un 6% anual entre el 2020 i el 2030. No obstant, els països van en sentit contrari i estan projectant un augment anual del 2% de mitjana. Sembla clar que cal canviar ja de direcció.

Per a això, tots els sectors han de provocar un canvi i el del transport és, sens dubte, un dels que més responsabilitat té. Un canvi de mentalitat i l’aplicació de les noves tecnologies pot servir per dissenyar infraestructures molt més sostenibles, que permetin una reducció significativa dels gasos contaminants. Tot això per arribar a l’objectiu fixat per l’ONU d’assolir la neutralitat de carboni el 2050, és a dir, que totes les emissions generades siguin compensades, per a la qual cosa és necessari reduir les primeres i incrementar els embornals capaços d’absorbir el CO2 generat. Així pot contribuir el sector de la mobilitat i, en concret, les carreteres i autopistes, a aconseguir aquest objectiu amb els avenços tecnològics ja existents:

1- Sobre l’asfalt, només cotxes elèctrics

La mobilitat elèctrica ha de ser la gran prioritat, tal com remarca l’ONU: «Un canvi total al transport elèctric, impulsat per energia renovable, també jugaria un paper molt important en la reducció d’emissions. Els vehicles elèctrics estan esdevenint ràpidament més barats i eficients, i molts països, inclosos els compromesos amb el zero net, han proposat plans per eliminar gradualment la venda d’automòbils propulsats per combustibles fòssils». A Espanya circulen actualment uns 45.500 vehicles amb etiqueta Zero de la DGT, si bé la consultora Deloitte considera que per aconseguir els objectius proposats haurien de ser entre 4,4 i 6 milions per al 2030. És a dir, que en una dècada ha de donar-se un creixement espectacular.

Per intentar-ho, el Govern ha inclòs dins del pla de recuperació que ha remès a la Unió Europea una partida de 1.100 milions destinats a la mobilitat elèctrica i que podria activar-se ja el 2021. Aquest anunci ha sigut molt ben rebut pel sector de la mobilitat elèctrica, ja que fins al moment només disposa dels 63,8 milions (i les dues línies de crèdit de 100 milions) del Pla MOVES, una xifra que sempre s’ha considerat insuficient si es vol arribar als objectius marcats per als pròxims anys.

2 – Millorar les infraestructures de recàrrega en ciutats i autopistes

El preu pot ser una barrera d’entrada al cotxe elèctric, però també la falta d’infraestructures de recàrrega, tant en aparcaments o altres espais a les ciutats com en forma de punts de recàrrega en carreteres i autopistes. Hi ha aplicacions com Electromaps que permeten no només esbrinar on són els punts de recàrrega més pròxims o en la ruta, sinó també reservar una finestra de temps per evitar esperes. No obstant, el gran repte passa per millorar aquestes infraestructures i aconseguir escurçar els terminis per carregar les bateries dels vehicles.

El projecte amb finançament de la Unió EuropeaeCharge4Drivers té per objectiu millorar l’experiència de recàrrega per als usuaris de vehicles elèctrics mitjançant nous i millorats serveis, accelerant així la implementació i la transició del vehicle elèctric a tot Europa. És per això que es realitzaran projectes pilot a 10 regions d’Europa, on es provaran diverses tecnologies i funcionalitats. Entre elles, Barcelona. Alguns dels avenços que es volen posar en pràctica són la millora en la reserva de punts de recàrrega, un servei de càlcul de rutes, ús de sistemes de pagament directe i la funcionalitat ‘plug&charge’, així com serveis d’informació per als usuaris abans, durant i després del procés de càrrega.

3– Autopistes més intel·ligents i eficients

3– Autopistes més intel·ligents i eficientsLes vies interurbanes poden tenir un gran paper en la reducció d’emissions, tant des de la fase de disseny i execució com durant tota la seva vida útil. Abertis està treballant en la implementació en les seves autopistes d’accions de reducció de l’impacte ambiental, disminució del consum de recursos (com lluminàries de menor consum o plaques fotovoltaiques a les instal·lacions), economia circular (utilitzant materials reciclats en els processos de manteniment i construcció) i de construcció d’infraestructures resilients. En aquest últim àmbit, es tracta de preveure l’impacte que tindrà el canvi climàtic sobre la mateixa infraestructura amb, per exemple, comportes antimarea o paviments reciclats.

Així mateix Abertis està preparant-se per allotjar no només cotxes elèctrics sinó també cotxes connectats i autònoms. El projecte Inframix a l’AP-7 ha estudiat com conviuran els vehicles autònoms amb els tradicionals en els pròxims anys. I també promouen el telepeatge i el peatge sense barreres, que redueix significativament les emissions dels vehicles al no haver d’aturar-se a la barrera. Aquesta és una mesura de gestió del trànsit de futur, que ja està en marxa en el peatge de la Roca de l’AP-7 i en països com Xile, Puerto Rico o França.

4- Vies integrades a l’entorn i que absorbeixen CO2

4- Vies integrades a l’entorn i que absorbeixen CO2No només es tracta de reduir les emissions de gasos contaminants per arribar a la neutralitat, sinó també d’incrementar els anomenats embornals de carboni, capaços d’absorbir diòxid de carboni (CO2). I, per a això, res millor que la vegetació. Per això, Abertis desplega tota un seguit d’accions al voltant de les seves autopistes per protegir i posar en relleu els espais naturals, alhora que s’incideix sobre la conservació de la biodiversitat. Per exemple, amb la creació de passos de fauna i tancats per evitar atropellaments d’animals, amb la instal·lació de barreres acústiques sonoreductores o amb la reforestació d’àrees veïnes a les infraestructures.

En aquest últim àmbit, també es poden trobar exemples a Madrid, amb el projecte de reforestació dels voltants de la M-30, per a la qual cosa es necessitaran més de 34.162 arbres, com pins, alzines i ginebrers. La seva missió serà actuar com a pantalla contra la contaminació i el soroll que provoquen els vehicles que transiten, cobrint una superfície de 102,22 hectàrees, gairebé igual que el parc del Retiro. I a Colòmbia, a l’anomenada Autopista del Café, per cada rebut de peatge que els usuaris enviïn a través del seu mòbil, s’està plantant un arbre.

5– Autopistes que generen energia solar

5– Autopistes que generen energia solarLes autopistes cobreixen una llarga superfície al llarg de tot el territori que podria ser aprofitada per a altres usos, aprofitant la infraestructura ja creada. Per exemple, per generar energia solar. A Àustria, el projecte pilot PV-SÜD ja ha començat a cobrir alguns trams de vies interurbanes amb plaques fotovoltaiques gegants perquè captin i converteixin l’energia solar en electricitat neta. Una energia que pot utilitzar-se tant per a l’enllumenat de les vies i els llums dels túnels com per alimentar les àrees de servei. Un sostre solar que, a més, pot servir per reduir el soroll als voltants o protegir el desgast de l’asfalt a causa de les inclemències del temps.

Et pot interesar

Hi ha altres iniciatives similars a la carretera de Santa Monica a Califòrnia, amb 24 quilòmetres de llarg i 40 metres d’ample; a Corea del Sud, amb una secció de carril bici de 32 quilòmetres entre Sejong i Daejeon, integrada en una autovia; o a la Xina, on la carretera de Jinan (Shandong) està recoberta al llarg d’1 quilòmetre de panells solars sobre els quals circulen els cotxes. A Espanya, un país on el sol sol brillar la major part dels dies, especialment a la costa mediterrània o el sud, podria ser un lloc idoni per a aquest tipus de projectes.

Temes:

Transports