Ciclisme

El Tour femení va desencadenar la febre televisiva

L’etapa reina que va acabar en el Tourmalet va superar els 4 milions d’audiència a França, gairebé va ser seguida per la meitat dels teleespectadors neerlandesos i a Espanya va depassar totes les carreres masculines excepte la ronda francesa.

Vollering guanya el Tour convertida en nova estrella del ciclisme femení.

El Tour femení va desencadenar la febre televisiva

ASO

3
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

Les dues nenes no tenien més de 12 anys i anaven com boges buscant les estrelles del pedal. Eren a Pau, on acabava el Tour Femmes. Era l’últim diumenge de juliol, dia gris i gairebé més tardoral que primaveral. Es deien Nora i Haizea. Havien viatjat amb els pares des de Pamplona, a dues hores i mitja amb cotxe de Pau, i van aconseguir entrar a la zona acotada dels autobusos dels equips amb les seves bicis, amb els seus uniformes ciclistes, felices i contentes perquè elles, segons anaven explicant, de grans també volien disputar la ronda francesa.

No es veien reflectides ni en Jonas Vingegaard, ni en Tadej Pogacar. Els pares se sentien orgullosos com a navarresos que les noies estiguessin collint els fruits de Miguel Induráin. «Volen ser ciclistes, nosaltres les hi animem i l’únic que fem és protegir-les del trànsit quan sortim amb elles amb bici».

Des del Tourmalet

Coneixien els noms de Demy Vollering o Annemiek van Vleuten i s’entristien perquè eren al costat de l’autocar de Mavi García, la principal figura espanyola, que no va sortir en l’última etapa del Tour, perquè es va sentir esgotada i malalta després de la batalla del Tourmalet, en el dia en el qual més dones, i no només per les corredores professionals, es van citar a la principal muntanya ciclista del planeta.

El Tour femení, disputat l’última setmana de juliol, va ser un èxit sense precedents i va superar amb escreix la primera edició de la carrera organitzada el 2022 per ASO, l’empresa que gestiona la ronda francesa i les principals proves ciclistes del calendari internacional com la Vuelta –carrera que també va estrenar al maig la versió femenina amb notable acceptació. Es van batre rècords d’audiència televisiva, de visites a xarxes socials, a la web oficial del Tour i amb un seguiment d’espectadors al caire de la carretera molt superior a altres proves ciclistes, si s’exceptua la ronda francesa masculina.

La marca Tour

A França, entenen, que la marca Tour és una espècie d’etiqueta en positiu que converteix en or tot el que toca, com a símbol no només esportiu sinó cultural del país, per la qual cosa al francès tant se li’n dona el sexe de la persona que munta la bici, perquè el que destaca, l’important sense anar més lluny, és que s’està corrent la ronda francesa, per les carreteres habituals de la Grande Boucle, amb els mateixos uniformes, acompanyades pels cotxes que tres setmanes abans han prestat auxili als homes i que, al final, exhibeixen la màgia de la cursa.

Per aquesta raó, es van batre rècords d’audiència televisiva. La prova femenina es va oferir a França a través dels mateixos canals de la televisió pública, la 2 i la 3, que programa el Tour masculí. Es va disputar de diumenge a diumenge, del 23 al 30 de juliol, i va tenir en l’etapa que va ascendir al Tourmalet (dissabte, 29 de juliol) el zenit de la carrera. Van decidir retardar l’arribada a les 19 hores perquè tingués un horari televisiu de màxima audiència i van aconseguir reunir ni més ni menys que 4,3 milions de francesos amb una cota de pantalla del 34,6 per cent.

Al llarg de la setmana de competició 20 milions de teleespectadors van veure en algun moment una imatge de la cursa. Es van oferir dues hores mínimes de cursa amb una mitjana de dos milions de persones enganxades al televisor cada dia amb el 24,8% de l’audiència televisiva del país. I ho van fer després de tres setmanes de sobredosi ciclista amb el Tour i encara, el juliol, el mes tradicional de vacances, on se solen fer altres coses que enganxar-se al televisor.

El seguiment neerlandès i espanyol

Notícies relacionades

Però és que als Països Baixos l’eufòria encara va ser més gran. Vollering i Van Vleuten, neerlandeses totes dues, van ser les dones que van estar lluitant principalment per la victòria amb un duel intensíssim al Tourmalet. Allà va ser on Vollering va deixar sentenciat el Tour, una gesta que va acaparar el 47% de l’audiència televisiva holandesa.

A Espanya la carrera va ser oferta en obert per Teledeporte i va millorar en audiència totes les proves masculines televisades al llarg de l’any si s’exceptua el Tour.