La internacionalització de la volta espanyola

La Vuelta es vesteix de Tour amb una colossal sortida a Holanda

La Vuelta es vesteix de Tour amb una colossal sortida a Holanda

AYUNTAMIENTO DE UTRECHT

  • L’organització neerlandesa espera avui 600.000 persones als carrers d’Utrecht per seguir la contrarellotge per equips inaugural de la prova.

  • L’Institut Cervantes ha col·laborat en la promoció de la cursa als Països Baixos.

3
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

ver +

La Vuelta s’ha vestit amb l’uniforme del Tour, tot i que hagi canviat el típic jersei groc que distingeix el primer classificat de la general pel vermell, el color que des de fa dies s’ha apoderat de la ciutat d’Utrecht, des d’on parteix aquest divendres la Vuelta, en uns Països Baixos entregats a la màgia de l’esport, del ciclisme i també de la cultura espanyola; una Holanda que ha posat a la prova la mateixa etiqueta amb què va rebre i va tractar la cursa francesa el 2015.

Ja fa molts anys que la Vuelta ha deixat de ser una carrera que circulava per carreteres tenebroses, condemnada a la desaparició, gairebé a la clandestinitat, amb dèficit en els seus comptes i passant moltes vegades tan desapercebuda que ni tan sols els habitants dels pobles per on circulava la prova s’assabentaven del seu pas. Van ser els anys negres d’aquest esport, colpejat pel dopatge i amb molts patrocinadors mirant a una altra banda i a altres especialitats a l’hora de publicitar la seva marca. 

Utrecht, i de retruc la resta de les ciutats neerlandeses que acolliran la carrera fins diumenge, són l’evidència de l’èxit que atresora la prova, amb benefici en els seus comptes d’estalvis, amb patrocinadors i sobretot amb figures que acudeixen a disputar la cursa, i a treure’s l’espina del passat quan només acudien a la Vuelta les estrelles que havien caigut o fracassat en el Tour. És a dir, els que suspenien al juliol s’examinaven al setembre. 

La cultura espanyola

Aquest divendres, en l’estrena de la volta espanyola, Utrecht espera 600.000 persones als carrers per aplaudir el pas dels corredors en la contrarellotge urbana inaugural de la carrera, que dilluns es desplaça a Vitòria per ja no abandonar la península fins al tancament de la competició, a Madrid, l’11 de setembre. El comitè local neerlandès ha invertit 16,4 milions en la visita de la Vuelta. Però l’aposta no ha sigut només per les tres etapes, sinó que fa anys que impulsen la cultura, l’esport, la gastronomia, l’idioma i els costums espanyols per terres holandeses, tal com explica a aquest diari Pilar Tena, directora de l’Institut Cervantes a Utrecht. 

La covid va impedir que la Vuelta comencés als Països Baixos el 2020, amb el mateix programa d’ara. Però lluny de renunciar a l’esdeveniment, s’ha insistit en la candidatura per convertir Utrecht en la primera ciutat del món per la qual passava el Tour, el Giro i la Vuelta, segons els desitjos de Johan Remkes, avui alcalde de la Haia. 

«L’Institut Cervantes es va bolcar amb el projecte. I em preguntaven, ‘¿Què fa aquest organisme promocionant el ciclisme?’ Doncs molt senzill, l’esport és cultura i la Vuelta era una oportunitat magnífica per impulsar la imatge d’Espanya per tots els Països Baixos, amb la seva cultura, la seva gastronomia i els seus costums. Una anècdota: dissabte passat hi va haver una sessió de ‘spinning’ multitudinària a Utrecht mentre es cantava flamenc. I pràcticament tota aquesta promoció, que va començar el 2019, ha sigut patrocinada amb diners locals», explica Pilar Tena.

La mà d’ASO

I en aquest marc d’internacionalització de la Vuelta cobra especial pes ASO, que va començar a gestionar la cursa el 2009 per acabar comprant Unipublic i incorporar la prova espanyola en el marc de les carreres i esdeveniments que gestiona, principalment, el Tour i el Dakar

Notícies relacionades

«Des d’un principi ASO ens va dir ‘heu de treballar des de dins i crear un bon producte per vendre’l. No es tracta de ser el Tour perquè ja hi ha un Tour’. Per això, es va crear un model de Vuelta amb etapes de muntanya, ascensos curts; la carrera de la passió, la festa, el sol, la calor, el mar i els ascensos. El Tour arriba a 210 països a través de la televisió. Nosaltres ens hi acostem amb 190», explica Javier Guillén, director de la carrera.

Per aquesta raó, la Vuelta s’ha internacionalitzat i ha buscat una sortida des de l’estranger, com fan el Tour i el Giro que casualment aquest 2022 també han sortit lluny de les seves fronteres, la prova francesa va sortir de Copenhaguen i la italiana ho va fer des de Budapest. I aquest divendres col·lapsarà Utrecht.