Maternitat ciclista

Ciclisme femení: un pilot de mares riques i mares pobres

  • L’embaràs de Lizzie Deignan, vencedora de la París-Roubaix 2021, evidencia que les corredores en equips de segon nivell estan desemparades en el cas que vulguin tenir un fill.

Ciclisme femení: un pilot de mares riques i mares pobres

TWITTER / LIZZIE DEIGNAN

3
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

El ciclisme femení corre entre un pilot de corredores que es podria denominar com a futures mares riques o mares pobres; les ciclistes que, en cas d’embaràs, estan recolzades tant per la Unió Ciclista Internacional (uci) i els seus equips, i les que han de pensar, abans d’afrontar una maternitat, si podran fer-ho mentre siguin corredores i pretenguin guanyar-se la vida a cop de pedal.

Les futures mares riques són les que competeixen en el denominat World Tour (la màxima categoria del ciclisme femení) i les pobres són les que estan enrolades en la denominada jerarquia continental, equips de segon nivell on no hi ha ni mínim salarial, ni obligació de tenir la plantilla inclosa en els règims de Seguretat Social de cada país, i només han de tenir la plantilla amb l’obligada assegurança en cas d’accident.

La guanyadora de la París-Roubaix 2021

La futura maternitat de la corredora britànica, Lizzie Deignan, la guanyadora de la primera edició de la París-Roubaix, disputada fa un any, ha tornat a posar en la primera escena que hi ha dos pilots femenins clarament diferenciats en el que fa relació a les condicions laborals i socials de les corredores.

Deignann el 2018, va ser mare per primera vegada. El seu embaràs va servir perquè l’uci comencés a fer els deures i pensar que les corredores havien d’estar protegides en cas de maternitat. Ara espera la seva segona filla al setembre i des del febrer ha deixat de competir. Automàticament, el Trek, el seu equip, va anunciar que li ampliava el contracte un any més i l’uci va recordar que les corredores adscrites a equips que formen part del World Tour han de percebre els tres mesos següents al part el cent per cent del seu salari que es reduirà al 50% els cinc mesos posteriors, en el cas que les corredores no decideixin tornar a la competició per atendre el nadó.

La situació en el Movistar

En el ciclisme femení, igual com en el masculí, només hi ha un equip World Tour a Espanya, i és el Movistar, amb plantilles dels dos sexes. «Les 14 corredores del nostre equip estan adscrites al règim general de la Seguretat Social. Per la qual cosa estan cobertes per les mateixes garanties socials que qualsevol altra treballadora a Espanya, inclosa la baixa per maternitat, i en el cas d’embarassos de risc, la baixa prèvia», afirma un portaveu de la direcció del Movistar a preguntes d’aquest diari.

Això vol dir que si una de les 14 corredores del Movistar anuncia un embaràs disposarà de les 16 setmanes de permís per naixement de fill del qual disposa a Espanya qualsevol pare o mare, al marge del seu sexe.

Vuit equips continentals femenins

Però a Espanya hi ha vuit equips de la categoria que es denomina Continental femenina. «Aquests equips no tenen l’obligació d’apuntar les seves corredores en el règim de la Seguretat Social», confirma José Luis de Santos, president de l’Associació de Corredors Professionals (ACP), el sindicat ciclista al qual estan apuntades també una trentena de ciclistes espanyoles. Per tant, es troben desemparades en el cas de quedar-se embarassades.

Notícies relacionades

En el ciclisme masculí, en canvi, els equips Continentals Professionals, la segona divisió, sí que estan obligats, segons explica el dirigent del sindicat ciclista, a tenir els corredors donats d’alta a la Seguretat Social, el mateix que passa a la branca Continental, la tercera categoria entre els homes. En aquest cas hi ha els conjunts Kern Pharma, Caja Rural, Burgos-BH, Fundació Euskadi i Fundació Manuela, aquest últim en la tercera divisió ciclista.

Els premis

«Les corredores espanyoles que formen part de la nostra associació disposen de quota gratis», afegeix De Santos, ja que els salaris que perceben encara són a anys llum del ciclisme masculí, tot i que aquesta temporada algunes carreres, com el Tour de Flandes, hagi igualat els premis, i d’altres els hagin apujat de manera considerable. Així, per exemple, la primera edició del Tour Femmes, que se celebra després del Tour masculí, entregarà els premis que perceben els homes durant una setmana de competició. El Tour masculí ocupa 21 dies de carrera per vuit de la categoria femenina.