Bicicletes a la baca

L’absurda polèmica de la maniobra d’Ineos per portar el cotxe carregat de bicis en les contrarellotges

  • Els experts consultats asseguren que un vehicle d’equip amb moltes bicicletes al cotxe circulant darrere d’un corredor no aporta beneficis aerodinàmics.

  • Els cotxes de l’Ineos, Quick Step i Jumbo van aparèixer amb totes les bicis al sostre dels cotxes auxiliars a la Tirrè-Adriàtic i la París-Niça i alguns van mirar de veure-hi un truc amagat darrere.

L’absurda polèmica de la maniobra d’Ineos per portar el cotxe carregat de bicis en les contrarellotges

AGENCIAS

4
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

¿Beneficia un ciclista que disputa una contrarellotge portar el cotxe carregat de bicis darrere? Aquest és el debat que s’ha generat en algunes webs especialitzades en aquest esport després de veure els cotxes dels equips Ineos i Quick Step, a la Tirrè-Adriàtic, i el del Jumbo, a la París-Niça, amb totes les bicicletes al sostre i no només la de recanvi en la crono per si les seves figures tenien alguna avaria durant la disputa de la contrarellotge. Diversos especialistes consultats per aquest diari asseguren que es tracta d’una polèmica absurda, ja que portar el vehicle auxiliar darrere no genera cap benefici al corredor.

Filippo Ganna, a la Tirrè-Adriàtic, considerat en l’actualitat com el millor contrarellotgista del món (per alguna cosa és el campió de l’especialitat), i Remco Evenepoel, una altra estrella d’indubtable classe, van disputar la contrarellotge de la prova italiana auxiliats pels cotxes dels seus equips (Ineos i Quick Step, respectivament) amb un munt de bicis a la baca, com si es tractés d’una etapa en línia amb tots els ciclistes de l’equip en acció. I el mateix va passar a la París-Niça, amb Wout van Aert, Primoz Roglic (primer i segon de l’etapa) i el conjunt Jumbo. Indiscutiblement Van Aert n’és un altre gran especialista, ja que l’any passat es va imposar en l’etapa de la modalitat que es va celebrar al Tour i Roglic és l’últim campió olímpic de contrarellotge.

«Portar el cotxe davant en qualsevol etapa beneficia el ciclista que va a rebuf i per això està prohibit. Però col·locar-lo darrere no aporta cap benefici, i més quan el cotxe va a certa distància. És una cosa absurda pensar el contrari», afirma a aquest diari una figura del ciclisme consultada. «És crear polèmica on no n’hi ha», afegeix la mateixa font.

¿Per què porten tantes bicis?

Llavors, ¿per què porten tantes bicis? Només s’entén d’una manera raonable. Les contrarellotges són les etapes que provoquen més feina als mecànics, ja que han de muntar, desmuntar i preparar les bicis per als set corredors participants (vuit en les grans voltes) perquè tots van amb ‘cabres’, tal com s’anomenen les bicis que es fan servir en aquesta modalitat. No obstant, ho han de tenir tot preparat per a l’endemà, per tant, si s’avança feina, si els cotxes estan a punt i disposats per a la pròxima etapa, molt millor per a tots els auxiliars.

Hi ha una altra dada que elimina dubtes dels beneficis de portar càrrega superior posterior als cotxes per obtenir una millora en el rendiment del contrarellotgista. Com que els equips no tenen prou cotxes per auxiliar tots els corredors en una crono, «aquells que surten al principi de l’etapa, i només parteixen amb l’obligació de no arribar fora de control, moltes vegades van acompanyats de furgonetes del mateix equip o organització, que són evidentment molt més altes que els cotxes d’equip», afirma un altre especialista consultat. «Si tan bé els protegissin sempre farien uns temps magnífics, una cosa que no passa mai», puntualitza la mateixa persona.

A més, no és la primera vegada que generen debat robes o cascos que es fan servir en les cronos que, en aquest cas en concret (com passa amb la posició, com més aerodinàmica molt millor), sí que provoquen un benefici als millors especialistes. S’ha de recordar que certs prototips de bicicletes, com la famosa ‘Espada’ que va utilitzar Miguel Induráin, ara estan prohibits.

En un passeig marítim

Notícies relacionades

De totes maneres, hi ha alguns especialistes que fa anys que defensen que els cotxes situats darrere del pilot o concretament els que segueixen els corredors en una contrarellotge sí que provoquen cert benefici. És el que, per exemple, afirma l’enginyer neerlandès Bert Blocken, expert en aerodinàmica aplicada al ciclisme, que es recolza en un estudi personal portat a terme al túnel del vent segons el qual l’impacte dels vehicles que persegueixen un ciclista aporta guanys més que notables. El resum és que «com més gran i més a prop, més ràpid anirà el ciclista», segons han publicat aquesta setmana diverses webs especialitzades, i que en contrarellotges llargues, per exemple, de 50 quilòmetres, que ja no es fan en cap carrera des de fa uns anys, el guany podria arribar fins al minut.

No obstant, les contrarellotges de la Tirrè-Adriàtic i la París-Niça van ser molt curtes. En el cas de l’etapa italiana, a més, es va disputar a través d’un passeig marítim, al costat del mar. En una part del traçat el vent donava de cara i en l’altra, d’esquena, per tant, pensar que un cotxe circulant per darrere i carregat de bicis beneficiava el corredor sembla com a mínim absurd.