Mobilitat urbana
Barcelona recupera el projecte per portar la línia 2 del metro a Montjuïc
L’ajuntament i la Generalitat rescataran i actualitzaran el projecte constructiu i l’estudi de l’impacte ambiental, aparcat des del 2009, de la prolongació de la línia des de Sant Antoni fins al Parc Logístic.
La inversió passa de 500 milions d’euros a més de 1.000 milions
L’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat rescataran l’ampliació de l’L2 per sota de Montjuïc. Les dues administracions s’han compromès a actualitzar el projecte constructiu i l’estudi de l’impacte ambiental de la prolongació d’aquesta línia des de Sant Antoni fins al Parc Logístic, que va quedar "en un calaix" el 2009. Així ho van anunciar ahir en roda de premsa l’alcalde, Jaume Collboni, i la consellera de Territori, Sílvia Paneque.
El projecte mantindrà el recorregut que no es va arribar a aprovar, amb sis noves estacions i sis quilòmetres més. El que sí que varia és la inversió, que puja dels 500 milions d’euros que es contemplaven als més de 1.000 milions, un "preu habitual", segons Paneque, per l’envergadura de l’actuació i pels anys transcorreguts des del pla inicial.
Abans de licitar les obres, el Govern i l’Ajuntament es prendran 24 mesos per avaluar el projecte constructiu, de manera que encara es desconeix quan podrien començar els treballs. El túnel s’excavarà majoritàriament amb tuneladora, excepte un tram de 600 metres, que s’executarà mitjançant pantalles, va precisar la consellera. El nou tram s’allargarà des de la futura estació de Parc Logístic (on es podrà fer transbord amb l’L9) fins a l’actual estació de Poble Sec (L3). Inclou sis noves estacions, que seran la de Poble Sec, MNAC, INEFC, Foc (transbord amb L10 sud), Fira (L9 sud) i Parc Logístic (L9 sud).
"El que demanem a la Generalitat és que no parem màquines, sinó que es reprenguin i continuïn tots els projectes que havien quedat aparcats", va reclamar Collboni. L’objectiu és que l’L2 arribi més lluny i connecti "millor més barris". El principal és Montjuïc, on el govern municipal vol impulsar una gran reforma de la muntanya per a l’Exposició Internacional de 1929.
Connexió amb espectacles
"Necessitem que la ciutadania de Barcelona i de l’àrea metropolitana pugui arribar amb metro als espectacles de l’Estadi Olímpic, del Palau Sant Jordi i al MNAC", va remarcar l’alcalde, que també va esmentar la importància que tindrà per a la nova Fira. A més, la prolongació de l’L2 generaria una millor connexió amb el barri de la Marina del Prat Vermell, "en plena expansió i creixement", i de l’aeroport del Prat amb el centre de la ciutat.
Un altre dels compromisos als quals han arribat les dues entitats és la creació d’un grup de treball per establir una estratègia i ordenar les estacions de busos interurbans a Barcelona. El constituiran l’Ajuntament, la Generalitat, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). L’objectiu és poder treballar a mitjà i llarg termini en un pla d’intercanviadors que reforci i ampliï els serveis de bus interurbà amb connexió amb Barcelona i consolidar un nou esquema d’intercanviadors. L’horitzó al qual s’han compromès ha sigut el 2028.
En el marc d’aquesta estratègia, la Conselleria de Territori impulsa el projecte de la primera de les grans estacions intermodals: l’estació de la plaça Espanya, un punt important d’interconnexió amb el metro L1 i L3, Ferrocarrils de la Generalitat (amb la prolongació de l’L8) i la xarxa urbana de TMB, amb els busos H12, H6, V7, D40 i el D20, formen un node d’intercanvi que permet accedir a la resta de Barcelona.
Tots aquests compromisos s’emmarquen en els acords als quals han arribat les dues administracions en la Comissió Mixta Ajuntament-Generalitat, celebrada el 22 de novembre, entre predisposició i voluntat política, bon to i clima de diàleg. Les prioritats van ser la vivenda, la seguretat i el transport públic. Respecte a aquest últim tema, Collboni va ressaltar la importància de recuperar "projectes estratègics". Un d’ells és allargar l’L4 des de la Pau fins a l’intercanviador de la Sagrera. Les dues administracions també van acordar impulsar la redacció del projecte de construcció, que s’ha adjudicat per un import de dos milions i un termini de 15 mesos, amb una inversió estimada de 98 milions d’euros.
Seran tres quilòmetres d’ampliació que inclouen tres estacions: Santander, estació de la Sagrera Alta Velocitat i l’estació ja operativa de la Sagrera. Permetrà connectar l’L4 amb l’L1, L5, L9, Rodalies i Alta Velocitat. Bona part de la infraestructura ja està executada. La major part del túnel ja està construït i l’utilitza actualment les línies L9 i L10 Nord.
- 220 alumnes Tanca l’escola Mireia per falta d’alumnes després de 65 anys
- LES CINC CLAUS TÀCTIQUES Lamine Yamal munta una botiga de llaminadures a Montjuïc
- Crònica rosa El City motiva la ruptura de Guardiola
- L’urbanisme a Catalunya ajudaria a frenar megaincendis
- Exclusiva Exclusiva Mamarazzis: la renovació amb el Manchester City, detonant de la separació de Pep Guardiola i Cristina Serra
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Crisi hídrica El Govern adverteix que al març tornaran les restriccions d’aigua si no plou
- Tribunals Un jutjat investiga Joan Laporta per estafar 4,7 milions d’euros a una família que va guanyar la Primitiva
- Funció pública Revolta entre alts funcionaris de la Generalitat contra el veto al teletreball: «La presencialitat és un model del segle XIX, no del XXI»
- Parlament El PSOE ajorna la qüestió de confiança de Junts i es dona un mes per evitar la ruptura amb Puigdemont