Mobilitat sostenible

El Bicing nega que els seus treballadors arreglin bicis públiques d’altres ciutats

El sindicat CGT denuncia irregularitats al contracte i un manteniment «irresponsable» de les bicicletes

El Bicing nega que els seus treballadors arreglin bicis públiques d’altres ciutats

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Pedalem, l’empresa adjudicatària del servei de Bicing, ha sortit al pas de les acusacions de la CGT, que dimecres va acusar la companyia de greus irregularitats a la contracta. El sindicat, que ha posat el cas en mans de la Inspecció de Treball, assegura que a les estacions falten bicicletes, que moltes es col·loquen als ancoratges malgrat estar espatllades o que els treballadors s’encarreguen també del manteniment de bicicletes públiques d’altres ciutats, fet que no està previst al contracte de 10 anys finançat per l’Ajuntament de Barcelona. Pedalem, per la seva banda, ho nega tot.

A través d’un comunicat, la companyia afirma que els seus empleats es limiten a les tasques del Bicing; res més. «L’empresa concessionària mai ha derivat personal a reparacions o serveis per a altres ciutats». Si passa, es fa «fora de l’acord contractual per al servei de Bicing de Barcelona». Aquest diari ha pogut certificar que, efectivament, en instal·lacions de l’empresa a la capital catalana hi ha bicicletes d’altres ciutats que també han contractat els serveis de la filial de Ferrovial, que forma part de l’UTE (unió temporal d’empreses) Pedalem.

Notícies relacionades

Sobre la disponibilitat de bicis, la CGT adverteix que hi ha mesos en què hi ha 3.000 bicis inutilitzades. Pedalem, per contra, afirma que de les 7.000 unitats, pràcticament cada dia n’hi ha un mínim de 6.000 en circulació. «Aquesta setmana, per exemple, cap dia ha baixat de les 6.400 bicicletes disponibles a la ciutat», concreta Pedalem. Un altre punt de conflicte són els vehicles que el personal utilitza per desplaçar-se entre estacions i carregar bicicletes. Mentre el sindicat denuncia que no són aptes per a una circulació tan intensa i que són nocius per a l’esquena de la plantilla, l’empresa respon que estan homologats.

«Irresponsabilitat»

«Estem cansats de les campanyes d’imatge que fan entre l’empresa, BSM [l’empresa pública que supervisa el servei] i l’Ajuntament de Barcelona, sobretot alguna política [clara referència a la tinenta d’alcalde de Mobilitat, Laia Bonet], que sense preocupar-se per la realitat surten als mitjans amb somriures venent-nos les parts ecològiques del servei, però no es preocupen de la realitat envers els usuaris i els treballadors en el dia a dia. Només ho podem qualificar com un acte d’irresponsabilitat». Per tot això, la CGT assegura que ha posat l’assumpte en mans de la Inspecció de Treball, òrgan que haurà de deliberar si realment hi ha alguna cosa que no estigui funcionant de manera correcta al Bicing.