Mobilitat

L’aplicació pública Picmi Taxi ja està operativa a Barcelona

  • L’aplicació pretén substituir la mà alçada per sol·licitar un servei, però no està previst prohibir que els taxistes circulin buits buscant clients

  • L’usuari tindrà un cost orientatiu abans d’iniciar el viatge però no podrà utilitzar l’aplicació per pagar

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Gairebé 10 anys després que es comencés a parlar del tema, Barcelona i el seu entorn metropolità estrenen per fi una aplicació pública vinculada al taxi amb la qual es pot sol·licitar un servei i que pretén substituir la demanda a mà alçada des de la vorera. L’invent s’anomena Picmi Taxi i s’ofereix dins del paraigua de l’aplicació metropolitana vinculada a la mobilitat. Suposa un pas més en la lenta digitalització d’un gremi que ha vist com el sector privat anava avançant-lo per l’esquerra, per la dreta, per sobre i per sota. Per als taxistes, «un dia històric». Per a l’Administració, un pas més perquè els cotxes grocs i negres no circulin sense passatge, cosa que genera una innecessària contaminació i congestió en una de les ciutats més denses d’Europa.

Més enllà del fet per si mateix, la notícia permetrà calibrar la unitat del sector i els seus reflexos davant aquesta oportunitat col·lectiva. Cal veure com reaccionen els usuaris davant el fet que no sigui una aplicació amb marca pròpia (s’hi ha d’entrar a partir de la nau nodrissa AMB Mobilitat), però sobretot cal veure si els taxistes la fan seva i realment es converteix en una alternativa a la resta de radioemissores o aplicacions. Té, tanmateix, limitacions importants, com el fet de no poder pagar a través seu o no permetre reserves anticipades. És, en resum, l’aplicació del taxi per ara mateix. «És un dia històric per a nosaltres, però també estem molt preocupats perquè ens fa por que no la sapiguem aprofitar», ha argumentat Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi.

El ‘match’

El funcionament és molt simple. L’usuari entra a AMB Mobilitat, acudeix a la pestanya del taxi i li apareix l’opció de Picmi Taxi, amb la qual pot sol·licitar un servei immediat. Cal detallar el destí i l’aplicació ofereix un càlcul aproximat del preu. La geolocalització troba taxis pròxims i envia la sol·licitud als conductors. De la llista d’aspirants, l’algoritme elegeix al més indicat (per proximitat, sobretot) i llavors es produeix el ‘match’ entre ciutadà i cotxe. Passats uns minuts, el vehicle arriba al lloc, recull el passatger i aquí acaba la mediació de Picmi, que per a res interactua en matèria monetària per evitar problemes amb les autoritats de la Competència. Detalls importants: el taxista no sap el destí (podria tenir la temptació de rebutjar el client) i no sap el cost orientatiu que sí que coneix el viatger. En el cas que no hi hagi ningú als voltants, Picmi Taxi deriva la petició a les radioemissores degudament registrades i de les quals formen part prop de 35% de les 10.521 llicències actives a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Notícies relacionades

Laia Bonet, tinenta d’alcalde de Mobilitat i presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), ha recordat que aquesta tecnologia va en paral·lel amb la instal·lació de microparades de taxi (de dos a quatre places) per tota la ciutat. Ja se n’han pintat 51 i la idea és arribar a les 140 el 2023, de manera que la ciutat disposarà de 465 baixadors de taxi a l’acabar l’any vinent. Amb tot, el consistori no es planteja «ni a curt ni a mitjà termini» prohibir que els xòfers circulin amb el verd al sostre, és a dir, a la caça de clients. «Molt ha de canviar les situació quant a fractura digital perquè ens ho plantegem», ha detallat la regidora socialista. Segons xifres municipals, el 60% del temps de circulació el passen amb el seient del darrere buit, cosa que equival, en global, a prop de 300 milions de quilòmetres anuals de pol·lució i congestió, a més de la factura en combustible.

Álvarez ha insistit en la necessitat d’apostar per la nova aplicació. De fet, segons indica l’IMT, serà obligatòria per a tots els taxistes. «Fa molts anys que ens queixem que l’Administració no fa res; ara depèn de nosaltres que això funcioni i que puguem ser millors». Des de Taxi Companys, Luis López ha aplaudit la iniciativa, tot i que lamenta que el sector privat vinculat al taxi «sempre hagi anat més de pressa que el públic». Ha aprofitat per demanar una aplicació similar a tot Catalunya i ha reclamat, com ja van fer en el passat, que el taxi pugui incloure’s en la T-Mobilitat, cosa que el Govern no descarta, però que no preveu encara.