Mobilitat
L’aplicació pública Picmi Taxi ja està operativa a Barcelona
L’aplicació pretén substituir la mà alçada per sol·licitar un servei, però no està previst prohibir que els taxistes circulin buits buscant clients
L’usuari tindrà un cost orientatiu abans d’iniciar el viatge però no podrà utilitzar l’aplicació per pagar
Gairebé 10 anys després que es comencés a parlar del tema, Barcelona i el seu entorn metropolità estrenen per fi una aplicació pública vinculada al taxi amb la qual es pot sol·licitar un servei i que pretén substituir la demanda a mà alçada des de la vorera. L’invent s’anomena Picmi Taxi i s’ofereix dins del paraigua de l’aplicació metropolitana vinculada a la mobilitat. Suposa un pas més en la lenta digitalització d’un gremi que ha vist com el sector privat anava avançant-lo per l’esquerra, per la dreta, per sobre i per sota. Per als taxistes, «un dia històric». Per a l’Administració, un pas més perquè els cotxes grocs i negres no circulin sense passatge, cosa que genera una innecessària contaminació i congestió en una de les ciutats més denses d’Europa.
Més enllà del fet per si mateix, la notícia permetrà calibrar la unitat del sector i els seus reflexos davant aquesta oportunitat col·lectiva. Cal veure com reaccionen els usuaris davant el fet que no sigui una aplicació amb marca pròpia (s’hi ha d’entrar a partir de la nau nodrissa AMB Mobilitat), però sobretot cal veure si els taxistes la fan seva i realment es converteix en una alternativa a la resta de radioemissores o aplicacions. Té, tanmateix, limitacions importants, com el fet de no poder pagar a través seu o no permetre reserves anticipades. És, en resum, l’aplicació del taxi per ara mateix. «És un dia històric per a nosaltres, però també estem molt preocupats perquè ens fa por que no la sapiguem aprofitar», ha argumentat Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi.
El ‘match’
El funcionament és molt simple. L’usuari entra a AMB Mobilitat, acudeix a la pestanya del taxi i li apareix l’opció de Picmi Taxi, amb la qual pot sol·licitar un servei immediat. Cal detallar el destí i l’aplicació ofereix un càlcul aproximat del preu. La geolocalització troba taxis pròxims i envia la sol·licitud als conductors. De la llista d’aspirants, l’algoritme elegeix al més indicat (per proximitat, sobretot) i llavors es produeix el ‘match’ entre ciutadà i cotxe. Passats uns minuts, el vehicle arriba al lloc, recull el passatger i aquí acaba la mediació de Picmi, que per a res interactua en matèria monetària per evitar problemes amb les autoritats de la Competència. Detalls importants: el taxista no sap el destí (podria tenir la temptació de rebutjar el client) i no sap el cost orientatiu que sí que coneix el viatger. En el cas que no hi hagi ningú als voltants, Picmi Taxi deriva la petició a les radioemissores degudament registrades i de les quals formen part prop de 35% de les 10.521 llicències actives a l’àrea metropolitana de Barcelona.
Notícies relacionadesLaia Bonet, tinenta d’alcalde de Mobilitat i presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), ha recordat que aquesta tecnologia va en paral·lel amb la instal·lació de microparades de taxi (de dos a quatre places) per tota la ciutat. Ja se n’han pintat 51 i la idea és arribar a les 140 el 2023, de manera que la ciutat disposarà de 465 baixadors de taxi a l’acabar l’any vinent. Amb tot, el consistori no es planteja «ni a curt ni a mitjà termini» prohibir que els xòfers circulin amb el verd al sostre, és a dir, a la caça de clients. «Molt ha de canviar les situació quant a fractura digital perquè ens ho plantegem», ha detallat la regidora socialista. Segons xifres municipals, el 60% del temps de circulació el passen amb el seient del darrere buit, cosa que equival, en global, a prop de 300 milions de quilòmetres anuals de pol·lució i congestió, a més de la factura en combustible.
Álvarez ha insistit en la necessitat d’apostar per la nova aplicació. De fet, segons indica l’IMT, serà obligatòria per a tots els taxistes. «Fa molts anys que ens queixem que l’Administració no fa res; ara depèn de nosaltres que això funcioni i que puguem ser millors». Des de Taxi Companys, Luis López ha aplaudit la iniciativa, tot i que lamenta que el sector privat vinculat al taxi «sempre hagi anat més de pressa que el públic». Ha aprofitat per demanar una aplicació similar a tot Catalunya i ha reclamat, com ja van fer en el passat, que el taxi pugui incloure’s en la T-Mobilitat, cosa que el Govern no descarta, però que no preveu encara.