Possibles irregularitats

Competència obre expedient a dues empreses per repartir-se concursos públics de l’L-9 de metro

Segons l’ACCO, hi ha indicis que Siemens i Comsa «van acordar la quantia dels seus contractes per dividir-se de manera igualitària les adjudicacions»

Competència obre expedient a dues empreses per repartir-se concursos públics de l’L-9 de metro

Joan Cortadellas

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha obert un expedient sancionador contra dues empreses proveïdores de les obres de les línies 9 i 10 del metro de Barcelona; un projecte detingut durant més de 10 anys per problemes pressupostaris i reiniciat el mes de juny passat. Segons aquest organisme, «hi ha indicis racionals» que Comsa i Siemens han pactat les seves ofertes en els concursos de licitació de cara a obtenir contractes públics per a la finalització de l’obra.

Aquestes empreses, sempre segons Competència, presumptament van coordinar la seva actuació en relació amb la «presentació d’ofertes a licitacions públiques» relatives a obres i serveis de disseny, redacció de projectes, execució i/o manteniment dels sistemes de senyalització i/o comunicació. Això va ser, segons l’ACCO, des del 2017.

Sense igualtat

«A causa d’aquest comportament –assenyala l’organisme– les seves decisions empresarials no es van prendre de manera independent i autònoma com exigeix la normativa de competència, sinó de manera concertada entre si». És a dir, que Siemens i Comsa van pactar, suposadament, en els últims cinc anys per repartir-se els concursos, fet que, segons l’ACCO, té un «efecte perniciós en termes d’eficiència en l’ús dels recursos públics i la vulneració del principi d’igualtat d’oportunitats de les empreses que participen en concursos públics».

L’obertura d’aquest expedient no implica que ja hi hagi una decisió final presa o una sanció a la vista, però que l’Autoritat Catalana de la Competència hagi fet aquest pas indica, com a mínim, que hi ha indicis que alguna cosa no s’ha fet de manera correcta. Ara s’obre un termini màxim de 18 mesos perquè els experts jurídics de l’organisme instrueixin el cas. I perquè les empreses implicades defensin la seva postura en el cas de no admetre els fets.

La dolorosa

Notícies relacionades

Passat l’any i mig, si hi ha sanció, la dolorosa podria ser de campionat: de fins al 10% del volum de negoci total mundial de l’empresa infractora en l’exercici anterior al de la imposició de la multa, tal com estableix l’article 63 de la Llei 15/2007, de defensa de la competència. En el cas de Comsa, per posar un exemple, l’empresa va tancar el 2021 amb una facturació de 758 milions, amb la idea de créixer fins als 850 el 2022. Així, en el pitjor dels casos, la companyia es podria veure a obligada a desemborsar una xifra pròxima als 85 milions d’euros.

Siemens i Comsa ja van ser sancionades junt amb 13 empreses mes el març del 2019 per repartir-se de manera fraudulenta concursos públics convocats per Adif referents a infraestructures ferroviàries de línies convencionals i d’alta velocitat. Durant 14 anys, segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), van crear diversos càrtels per adjudicar-se les licitacions. Les companyies van haver d’assumir multes per valor de 118 milions d’euros. A Siemens li van caure 16,8 milions i Comsa va assumir 2,8 milions.