Transport públic

TMB instal·la càmeres als seus busos per detectar delictes i actuar en casos d’emergència

La xarxa de superfície i el metro de Barcelona tindran a mitjans del 2023 prop de 13.000 punts de videovigilància. El conductor disposa d’un botó del pànic perquè el centre de control pugui comprovar què està passant

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Dissuadir amb missatges de veu o amb campanyes publicitàries sol tenir un efecte de curt abast. Però dissuadir des del control públic, i això poden ser sancions però també videovigilància, és un salt pel que fa a l’efectivitat. Aquesta segona opció, la de les càmeres, es va obrint un espai cada vegada més gran al transport públic de Barcelona. Al metro ja hi ha gairebé 8.500 ‘ulls’ i al bus, la previsió és que a mitjans del 2023 s’hagin instal·lat de dos a set càmeres per unitat (un total de 4.500, finançades en un 90% per la Unió Europea) als prop de 1.100 vehicles que configuren la flota de TMB. El pla s’ha presentat aquest dimecres després d’uns mesos de prova pilot a 170 autobusos.

Robatoris, agressions sexuals, baralles; però també caigudes, problemes sobtats de salut o malentesos amb el conductor. La idea és que les càmeres gravin durant tot el temps de circulació dels busos (de 12 a 16 hores al dia) i que aquestes imatges puguin ser recuperades per requeriment policial o judicial. De manera que si algú sap que li van robar la cartera o reporta una situació d’assetjament a l’H12 un dijous a les dues del migdia, i una vegada interposada la denúncia, els Mossos puguin sol·licitar el material a TMB per mirar d’agafar el malfactor. Les gravacions, si ningú les ha requerit abans, i seguint la llei de protecció de dades, s’esborraran al cap de 30 dies.

Avís a la central

El conductor del bus disposa d’un botó del pànic que genera una alarma al centre de control d’imatges instal·lat a la cotxera del Triangle de l’empresa pública, a Sant Andreu. Els responsables de seguretat connecten en directe amb el vehicle i, en funció de la situació, donen sortida a un protocol o un altre. Sanitaris si hi ha un problema mèdic, Mossos o Guàrdia Urbana si és un problema d’ordre públic. La sala no punxarà permanentment les càmeres per una qüestió operativa –difícil satisfer el directe de més de mil vehicles– però sí que es podrà visualitzar l’activitat d’una línia determinada si hi ha sospites que hi podria haver algun problema o si concentra un elevat nombre de conflictes recents.

La tinenta d’alcalde Laia Bonet, responsable de Mobilitat i presidenta de TMB, ha passejat a bord d’un dels busos que ja disposen de videovigilància. «Aquest nou sistema –ha compartit– farà de l’autobús un lloc més segur i suposa seguir amb la tolerància zero davant les agressions en el transport públic». Ha destacat, a més, que el projecte permetrà «millorar la col·laboració amb les forces de seguretat quan sigui necessari». En aquest sentit, fonts de TMB asseguren que els Mossos van quedar gratament sorpresos per la qualitat d’imatge que registren les càmeres (full HD). El que no està previst és que el sistema incorpori reconeixement facial, una pràctica reservada a la policia i rebutjada de pla per Bonet per al transport públic «pel mal ús que s’ha fet en massa ocasions».

Suport europeu

Notícies relacionades

El projecte ha tirat endavant gràcies als fons europeus del pla Next Generation, que han finançat el 90% dels 12 milions que costarà la instal·lació de les 4.500 unitats de gravació. Si tot surt segons el previst, a l’abril haurien de ser totes operatives. S’uniran a les 8.484 càmeres que ja funcionen al metro (2.908 als trens i 5.576 a les estacions). En total, prop de 13.000, a les quals caldria afegir els gairebé 2.000 pendents en trens del suburbà, amb la qual cosa el 2025 s’arribarà a la xifra de 15.000 càmeres.

Les unes i les altres, pel seu efecte dissuasori, ajudaran també a combatre el frau, això és, a reduir la xifra de viatgers que es colen tant al metro com al bus. Anys enrere, TMB havia facilitat algunes xifres del que suposa aquesta pràctica: prop de 10 milions menys en ingressos i gairebé 50.000 usuaris al dia sense bitllet. També brindarà més confort als conductors. Jorge García, xòfer de TMB explica que d’aquesta manera, podrà saber-se del cert qui és el responsable en el cas que hi hagi algun problema a l’autobús. En la memòria, el cas de la mare que el desembre del 2021 va denunciar que un conductor de la H16 no havia deixat baixar les seves dues filles, de 12 i 18 anys. Aquell fet va quedar desmentit pocs dies després després d’una investigació de la mateixa empresa.