Mobilitat

Barcelona entrarà el 2023 amb 30 radars de velocitat operatius

La ciutat estrena 12 controls en entorns escolars i cinc més en punts de risc que no sancionaran fins al gener. Els quatre de tram ja han advertit 6.000 ‘fitipaldis’ en tres mesos

Barcelona entrarà el 2023 amb 30 radars de velocitat operatius

Carlos Márquez Daniel

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un any i mig després que saltés el titular, per fi la notícia comença a cristal·litzar amb fets consumats. El març del 2021, l’Ajuntament de Barcelona anunciava el desplegament de 46 radars de velocitat. Onze mesos després, la cosa es va quedar en menys de la meitat, un total de 21 controls (consulteu la llista al final del text). Els quatre de tram (en túnels) es van instal·lar al juny i l’1 de setembre van començar a multar després de tres mesos en què han notificat 6.000 infraccions. Però faltava el desplegament més visible, el dels pals al nucli urbà. Això s’ha produït aquest dilluns en 17 punts de la ciutat: una dotzena en entorns escolars (màxim, 30km/h) i cinc més (límit a 50 km/h), en encreuaments on córrer massa ha generat sinistres de trànsit evitables. Per ara, allà només hi ha una pantalla que reporta la velocitat del vehicle. A partir de l’octubre, els infractors rebran una notificació amb la seva imprudència, i al gener, el consistori començarà a sancionar amb multes d’entre 100 i 600 euros.

La tercera tinenta d’alcaldessa i responsable de Mobilitat, Laia Bonet, ha compartit els detalls del projecte junt amb un dels nous radars, el situat al carrer de la Indústria, al costat d’un institut i una escola. No us ho preneu com a ciència certa, però després d’observar el comportament de 100 vehicles que passaven per allà, el 84% han depassat el límit (incloent-hi la majoria d’autobusos de TMB) i només el 16% l’han respectat. La regidora socialista ha insistit que l’objectiu no és multar, sinó propiciar un canvi d’hàbits en la conducció» que permeti arribar a l’objectiu de «zero víctimes mortals i zero ferits greus».

Aquest 2022 anem malament: 18 morts, 15 d’ells, motoristes. Tot i que la finalitat no sigui sancionar, el que arriba a ingressar el consistori amb els excessos de velocitat no és cap tonteria: 347.000 sancions el 2019, poc més de 600.000 el 2020, l’any dels ‘fitipaldis’ per la davallada de la mobilitat que va netejar els carrers, i gairebé 360.000 el 2021.

Càmeres estàtiques

D’aquesta manera, Barcelona iniciarà el 2023 amb una trentena de radars de velocitat 100% operatius, 17 dels quals, a més, mantindran la pantalla pedagògica. Als ja esmentats cal sumar-hi els set de punt que fa anys que estan en marxa i un cinquè de tram previst al túnel de Vallvidrera. Tots estaran degudament senyalitzats, cosa que no evita que cada dia, d’acord amb les xifres anuals, l’ajuntament sancioni un miler de conductors. Sobre la possibilitat que els radars siguin dinàmics, això és, que modifiquin la velocitat a controlar en funció de l’hora o el dia de la setmana, Bonet ha assegurat que no és una cosa que tinguin al cap. Així doncs, les càmeres en entorns escolars situades en carrers de més un carril de circulació mantindran també en cap de setmana o a la nit el límit de 30 quilòmetres per hora.

Notícies relacionades

Córrer més del compte és una de les principals causes indirectes de la sinistralitat a la capital catalana. Segons el balanç presentat a principis d’any pels responsables de la Guàrdia Urbana, l’excés de velocitat va ser determinant en 34 accidents, molt lluny, però, dels 261 en què hi va haver presència d’alcohol o els 56 en què va influir una calçada en mal estat. De fet, en les causes directes, les que determinen la tragèdia, hi va haver 1.642 casos de falta d’atenció per part del conductor. O, el que és el mateix, algú que va optar per barrejar el volant amb el telèfon mòbil.

Sobre la possibilitat d’instal·lar més radars en el futur, ja que el mateix consistori en tenia previstos 48 i més tard els va reduir a 21, Bonet ha assegurat que no tanquen la porta a expandir el projecte. «Tant de bo no sigui necessari, però posarem càmeres allà on sigui necessari», ha precisat, en una hàbil maniobra per ni desmentir-ho ni confirmar-ho, tenint en compte que ja estem l’any electoral. S’ha preferit apostar per les pantalles pedagògiques, no previstes en la planificació anterior, veure com funciona la cosa, treure’n conclusions positives i negatives i veure si cal desplegar nous radars.

Llista dels 12 radars en entorns escolars (30 km/h)

  • Numància, entre els carrers d’Anglesola i Deu i Mata.

  • Aragó, entre el Bruc i passeig de Gràcia.

  • Mallorca, entre Nàpols i Roger de Flor.

  • Mallorca, entre Muntanya i Fontova.

  • Travessera de Gràcia, entre Aribau i Alfons XII.

  • Indústria, entre Sant Quintí i Conca.

  • Sant Antoni Maria Claret, entre Trinxant i Guinardó.

  • Balmes, entre Marià Cubí i travessera de Gràcia.

  • Entença, entre Provença i Rosselló.

  • Sardenya, entre Taxdirt i travessera de Gràcia.

  • Muntaner, entre Còrsega i Rosselló.

Llista dels cinc radars en punts fixos (50 km/h)

  • Aragó, entre Urgell i Casanova.

  • Gran Via, entre Sant Roc i Sant Germà.

  • Diagonal, entre Pius XII i el Palau de Pedralbes.

  • Diagonal, a l’altura de Numància.

  • Passeig de la Bonanova, a l’altura del carrer de Pomaret.

Llista dels quatre nous radars de tram

  • Túnel de les Glòries (50 km/h)

  • Túnel de la Rovira (50 km/h)

  • Ronda Litoral, entre el Morrot i la plaça dels Voluntaris (60 km/h)

  • Túnel de Badal (des de Cerdà fins a la Diagonal, a 60 km/h)