Urbanisme

La Rambla i la Via Laietana perdran amb la reforma cinc dels seus sis carrils per a cotxes

La continuació de Pau Claris tindrà un sol vial de baixada per a trànsit privat mentre que la Rambla es reservarà al 100% a l’ús per als vianants, bicis, transport públic i vehicles del barri

La Rambla i la Via Laietana perdran amb la reforma cinc dels seus sis carrils per a cotxes

El Periódico

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ningú pot negar-li al govern d’Ada Colau, sigui en positiu o en negatiu, la seva croada contra el vehicle privat. El gener del 2020, els cotxes tenien cinc carrils per baixar cap al mar travessant Ciutat Vella: tres a Via Laietana (que en té un de pujada) i dos (intermitents) a la Rambla. Amb les dues artèries en obres (la primera està en això des del març i la segona comença els treballs després de les festes de la Mercè) l’automòbil particular quedarà seriosament escanyat, ja que quan estigui tot acabat, el trànsit particular es quedarà amb un sol carril. Serà de baixada, en la continuació de Pau Claris, i compartit amb les bicicletes.

Barcelona té en marxa importants obres en llocs emblemàtics. Tots els alcaldes intenten exhibir projectes de categoria abans de la cita amb les urnes, i les eleccions de l’any que ve no en seran una excepció. Via Laietana, la Rambla, els quatre primers eixos verds, Pi i Margall i el tramvia per la Diagonal. Tots tenen com a fil conductor tornar la ciutat al vianant. Però entre línies porten agafat un altre missatge: els cotxes ja no són tan benvinguts com abans. O sí que ho són, però ja no tindran l’alfombra de cap altra època. Perquè, entre altres coses, el 60% dels desplaçaments interns es fan a peu. I només el 15%, en vehicle privat.

Via Laietana tenia un carril de pujada i tres de baixada per a vehicles particulars. Passarà a tenir-ne només un de baixada, mentre que el de pujada es reservarà per a veïns, transport públic, serveis d’emergència i clients dels aparcaments de la Catedral i Santa Caterina. La Rambla té prohibida la pujada des del 2007, amb un control amb càmeres que és un gran faedor de multes. Manté el descens per a trànsit privat amb trams de dos i d’un carril, però amb la reforma s’eliminaran. És a dir, amb els projectes acabats, un conductor que no porti un taxi o un bus, que no sigui veí i que no vagi a un aparcament, no podrà pujar per cap dels dos carrers, i podrà baixar per un sol vial de Via Laietana, que tindrà la velocitat limitada a 30 perquè el carril serà compartit amb les bicis, cosa que no agrada gens als ciclistes. ¿Podran el Paral·lel o Picasso absorbir tot el flux de vehicles privats?

Desincentivar

La reforma de la Rambla començarà a finals de setembre, una vegada acabades les festes de la Mercè. Els detalls ja es van donar a conèixer el desembre del 2021, però aquest dimarts el consistori ha concretat una mica més els terminis i les fases. Les obres del primer tram, entre Colom i el carrer del Portal de Santa Madrona tindran una durada de 18 mesos (tall de cinta l’abril del 2024) i un pressupost de 10 milions d’euros. Està previst actuar sobre 23.000 m2, fet que inclou prolongar la Rambla amb un nou espai sobre l’avinguda de les Drassanes. A partir de l’octubre, la configuració del trànsit en aquests 150 metres de carrer ja serà el definitiu, és a dir, que els cotxes que no siguin del barri ja no podran passar i hauran de girar a la dreta per anar a buscar el Paral·lel. Dit d’una altra manera, el tall de la Rambla és probable que desincentivi l’ús d’aquest carrer per arribar amb cotxe als passejos de Josep Carner i de Colom.

Notícies relacionades

L’expulsió dels cotxes se simbolitzarà a través de l’eliminació de l’asfalt, que donarà pas a un mosaic de pedres naturals de granit i pòrfir que cobrirà tot el passeig, de façana a façana. Un terra ideal per recuperar més i millor la pluja, que cada vegada serà més escassa i alhora més intensa. Es plantaran 21 nous arbres (seran 100 en total), els escocells seran més grans (compte amb els gossos...), s’instal·larà un centenar de bancs i, a petició de la junta local de seguretat, amb l’atemptat de l’agost del 2017 en el record, es col·locaran pivots.

Les etapes

Les obres d’aquesta primera fase es desenvoluparan en cinc etapes per no ocupar de manera simultània els dos costats de la Rambla. En qualsevol cas, la planificació ha tingut en compte l’accés en tot moment als aparcaments, i tampoc el transport públic (així com el pas de vianants i ciclistes) es veurà afectat. El de Colom-Santa Madrona és el primer àmbit dels cinc previstos a tota la Rambla. Després s’intervindrà fins a Arc del Teatre, més endavant fins al Liceu, li seguirà el tram fins a Portaferrissa i la cosa es tancarà amb al reforma fins a Canaletes. En total, 44,56 milions d’euros, tot i que de moment, només hi ha assegurats aquests primers 10. El que quedi estarà en mans del següent alcalde. O alcaldessa.