Enquesta del RACC

El 25% dels ciclistes de Barcelona han sigut multats per la Urbana

El percentatge de sancionats fa quatre anys era de tan sols el 9%, cosa que demostra l’afany de la policia local, per ordre municipal, a l’hora de perseguir conductes incíviques d’aquest col·lectiu

El 25% dels ciclistes de Barcelona han sigut multats per la Urbana

Jordi Cotrina

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Si segueixen la Guàrdia Urbana en xarxes socials potser s’hagin adonat que molt sovint s’informa l’inici d’una campanya «preventiva de comportaments de risc en conductors de bicicletes i de vehicles de mobilitat personal (VMP)». És a dir, que la policia local, per ordre de la regidoria de Seguretat que comanda el regidor Albert Batlle, persegueix i sanciona les maniobres que incompleixin l’ordenança de circulació i que posen en perill la resta d’usuaris de la via pública. En els últims dos anys seran ja una desena les ocasions en les quals el compte de Twitter informa d’aquesta vigilància. Els resultats es reflecteixen a l’enquesta que el RACC va donar a conèixer dimarts: el 24% dels ciclistes entrevistats asseguren haver sigut multats mentre circulaven en alguna ocasió. Un de cada quatre. Fa quatre anys eren només el 9%. Un de cada 10.

La diferència de percentatges deixa clar que hi ha un control més gran de males pràctiques. Amb l’afegit que fa quatre anys encara es podia circular per les voreres de l’Eixample, cosa que va quedar prohibida el gener del 2019, quan per cert va començar a disparar-se la sensació de vulnerabilitat del col·lectiu, que avui està en el 65%, el doble que llavors. Segons el RACC, el 60% dels ciclistes entrevistats estan a favor de sancionar en cas d’incompliment del reglament. Són molts, però inquieta que al 40% no els sembli bé que se’ls multi quan passen en vermell, van escoltant música o la seva bici no té llums.

Més distrets

L’enquesta reflecteix una certa relaxació en l’ús d’elements de distracció. El 2018 només un 10% admetia utilitzar el mòbil mentre pedalava. Ara són el 35%. Mateix camí han seguit els auriculars, amb un 24% fa quatre anys per un 41% de mitjans del 2022. A més, el 48% admet que passa semàfors en vermell quan no hi ha vehicles a prop, el 42% circula a més velocitat de la permesa i el mateix percentatge dels enquestats no senyalitza els girs amb el braç.

La decisió d’incrementar el control de bicis i patinets pot ser que es degui al fet que la sinistralitat dels dos col·lectius va en augment: el 2021 hi va haver 13.210 vehicles implicats en accidents. El 6,3% eren bicicletes (829) i el 5,7% eren patinets (750). Si es compara amb les xifres del 2019, el creixement dels ciclistes va ser del 6% mentre que els VMP van augmentar un 57%. Motos i cotxes, d’altra banda, van concentrar l’any passat el 68% dels vehicles implicats en sinistres de trànsit urbans a Barcelona. Si s’observa la xifra de ferits greus, ciclistes i patinadors van ser el 8,5%, mentre que els motoristes van ser el 62% i els vianants, el 29%.

Sense assegurança específica

Notícies relacionades

El RACC també va preguntar sobre l’experiència personal dels entrevistats en matèria de seguretat viària. El 20% asseguren haver tingut un accident l’últim any (el percentatge més gran des del 2018) i el 39% diu haver tingut algun ensurt (el segon registre més gran; fa quatre anys eren el 45%). Només l’11% dels enquestats compta amb una assegurança específica de bici (quatre punts més que el 2018).

Quant als elements de seguretat, només el 66% porten timbre, el 56% brandeixen llum davantera i el 52% porten la posterior. Els que no, incompleixen la normativa i s’exposen a sancions. A més, per exemple, en cas de tenir un accident de nit sense llums, per molt que tinguin raó, difícilment un jutge els donarà la raó al no combregar amb el reglament municipal en matèria de mesures seguretat obligatoris. El casc, que per ara és optatiu, l’utilitza el 47% dels ciclistes, set punts més que el 2019. Com a resum de tot l’exposat, hi ha una dada que millora però que continua sent inquietant: el 33% dels que van amb bicicleta per Barcelona no coneixen la normativa vigent. El 2020 eren el 38%, però continuen sent un de cada tres.