Transformació urbana

Les obres de la Superilla Barcelona es posen en marxa

Els treballs estructurals als quatre carrers afectats, Consell de Cent, Girona, Rocafort i Borrell començaran a l'agost

Avui comença la fase informativa per a veïns i comerços

Les obres de la Superilla Barcelona es posen en marxa
3
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La gran transformació urbana de la Superilla de l’Eixample deixa la teoria per començar amb la pràctica. Tot està a punt per iniciar la transformació dels quatre primers eixos verds: els carrers de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell, i les quatre places que resultaran dels encreuaments de Consell de Cent amb les altres tres vies citades més una quarta, Enric Granados. Al juliol començarà la fase informativa perquè els veïns de la zona i els ciutadans en general coneguin l’abast de les obres i les afectacions que patiran. A l’agost, amb totes les dades sobre la taula, començaran a executar-se les obres de caràcter estructural. El període previst de treballs és de vuit mesos i mig. I el pressupost, finançat en gran part pels fons Next Genration de la Unió Europea, és de 52,3 milions d’euros.

Campanya informativa

La campanya informativa comença la tarda d’aquest dijous amb una sessió oberta als veïns i comerços de la Dreta i Esquerra de l’Eixample, i continuarà del 4 al 15 de juliol amb el desplegament d’un grup d’informadors que recorreran les botigues afectades per explicar el projecte i resoldre dubtes. Paral·lelament s’habilitarà un canal de Telegram per resoldre tots els problemes que sorgeixin i avisar dels possibles canvis a les obres. A més, ben aviat comerços i veïns disposaran d’un referent a qui dirigir incidències, queixes i dubtes, el servei s’articularà a través de telèfon i correu electrònic, també es preveu la cita presencial a la seu del districte. La iniciativa anirà acompanyada d’una campanya publicitària que es desplegarà a tots els barris afectats i que inclou una carta informativa a cadascun dels veïns.

Obres a l’agost

Durant l’última quinzena de juliol es posarà en marxa la primera fase de les obres amb els treballs preparatoris: reubicació de nou parades del servei Bicing i de les places de persones amb mobilitat reduïda i incorporació de noves zones de càrrega i descàrrega. Seran actuacions que no provocaran afectacions viàries. Ja a l’agost entrarà el picot amb les intervencions estructurals de manera simultània en els quatre eixos. La intenció és fer els treballs com més ràpid millor per finalitzar en el termini més curt. Deu equips de treball es repartiran pels quatre quilòmetres lineals d’obra, que és el mateix que dir 36 trams de l’Eixample. La previsió és poder complir amb el calendari ja que a diferència d’altres treballs, com els que s’estan portant a terme a Via Laietana, la intervenció és superficial i no hi ha galeries de serveis subterrànies.

Treball per fases

A tots els carrers es treballarà per meitats, de manera que no quedin ocupades completament, sempre hi haurà un dels dos costats, mar o muntanya, lliure d’obres per garantir el pas de veïns, serveis, i vehicles d’emergència. També es podrà accedir als guals i aparcaments. La novetat és que durant la fase d’obres la circulació ja serà com la que regirà a la Superilla, que implica que no es podran fer dos trams seguits amb el cotxe en els eixos verds, s’elimina la continuïtat del carrer, en cada tram s’expulsarà el vehicle de la via. Quant a les afectacions en el transport públic, no n’hi haurà. Al seu torn, per afectar el mínim a l’activitat comercial, als carrers transversals als eixos s’ubicaran 50 places noves de càrrega i descàrrega, i es pintaran 270 noves places per a motos. L’ajuntament assegura que els recorreguts que es generaran per als vianants durant el temps d’intervenció estaran degudament senyalitzats i gaudiran de visibilitat.

Desapareix l’asfalt

Notícies relacionades

Aquesta transformació en marxa suposarà guanyar 58.000 metres quadrats d’espai públic recuperats a l’asfalt, aquest desapareixerà per complet i donarà pas a una plataforma única construïda amb panots o granit; i suposarà també multiplicar per 10 el verd dels carrers en un dels barris més densos i amb menys superfície vegetal de Barcelona. És passar dels carrers pensats per a cotxes als carrers pensats per a les persones. I és començar a construir la ciutat del segle XXI.

Llosa Sant Antoni

D’altra banda, la comissió de govern municipal ha aprovat aquest dijous la retirada de la llosa de la ronda de Sant Antoni, que es portarà a terme el pròxim novembre. El calendari preveu tenir a punt el nou projecte per a principis del 2023 i licitar l’obra a l’abril.