Urbanisme

El Síndic de Barcelona considera «no ajustada a dret» la tramitació dels eixos verds

L’oficina de David Bondia censura que el projecte, que té una primera inauguració just abans de les eleccions, es licités abans que finalitzés el procés d’informació pública

El Síndic de Barcelona considera «no ajustada a dret» la tramitació dels eixos verds

El Periódico

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Gens malament per començar. O per portar vuit mesos en el càrrec. L’oficina de David Bondia, Síndic de Barcelona des del setembre del 2021, ha presentat un informe aquest dimarts que posa en dubte un dels projectes estrella del govern d’Ada Colau. Posa en dubte, ni més ni menys, la tramitació dels eixos verds a Barcelona. Després d’analitzar el projecte, diu el defensor del barceloní a través d’un comunicat, la conclusió és que l’actuació de la regidoria d’Urbanisme «no ha sigut ajustada a dret quant al tràmit d’informació pública i el principi de bona administració».

La Cambra de la Propietat Urbana de Barcelona va traslladar a la Sindicatura el març del 2022 el seu malestar per la decisió del consistori de licitar a través de l’empresa BIMSA les obres d’un projecte, el d’eixos verds de l’Eixample, que encara estava en fase de tramitació. Segons aquesta entitat, aquesta situació «buida de contingut el tràmit d’informació pública i vulnera el dret de participació de la ciutadania en assumptes públics». És a dir, es va tallar en sec són l’‘OK’ definitiu.

A respostes d’aquesta acusació, el consistori va al·legar que sí que es pot iniciar la licitació d’un contracte abans de l’aprovació definitiva, ja que BIMSA és «un poder adjudicador no administració pública (PANAP) que està subjecte a un règim diferenciat». La resposta de l’equip de Bondia: «Reconeixem que els arguments exposats per l’ajuntament constitueixen una interpretació jurídica que pot resultar defensable, però no la compartim». El principi de bona administració, sosté el Síndic, «comporta el dret a participar en la presa de decisions i, especialment, el dret d’audiència i el dret a presentar al·legacions». «A més d’esdevenir-se un mecanisme essencial de participació ciutadana en els assumptes públics, és un sistema per detectar possibles errors del projecte que puguin ser expressats per qualsevol persona», esgrimeix.

Possibles al·legacions

El consistori, en canvi, considera que iniciar la contractació no lesiona el dret a la participació ciutadana, ja que les al·legacions presentades en aquell període «podran ser resoltes oportunament en el sentit estimatori o desestimatori, segons correspongui». En el cas que hi hagués una modificació substancial, assenyala Bondia, això «obligaria a remuntar el procediment de contractació».

Notícies relacionades

Per si la reprensió legal fos poca cosa, la Sindicatura critica que aquesta manera de procedir s’han produït, per acabar-ho d’adobar, amb un projecte que, en teoria, s’ha decidit amb els veïns. Des de la tardor del 2020 fins al novembre del 2021, recorda Bondia, es van realitzar diverses sessions informatives per donar a conèixer el pla de Superilla Barcelona, amb l’objectiu que fos dissenyat «conjuntament amb la ciutadania i els agents i parts interessades». En total es van organitzar una trentena de trobades en què van participar unes 1.500 persones. Segons l’enquesta de valoració efectuada pel consistori, assenyala el defensor del poble, la part més mal valorada per les persones enquestades va ser la relacionada amb les demandes de la ciutadania i el seu baix impacte en les decisions finals que ha adoptat l’equip municipal d’Ecologia Urbana i Urbanisme.

Per tot això, Bondia considera «indispensable» la defensa del dret a un urbanisme harmoniós i sostenible, però reclama que això sigui «compatible amb el dret a l’eficàcia dels serveis públics, la transparència i el dret a la informació». Per part del Síndic, la cosa queda en una reprensió i una advertència, i la recomanació que es garanteixi la participació real i efectiva de la ciutadania. Amb aquest informe, la Cambra de la Propietat Urbana de Barcelona podria elevar l’assumpte a instàncies judicials. El fet que la licitació es realitzés abans d’acabar el període d’exposició pública pot respondre a una qüestió de calendari: tot està previst perquè els primers quatre eixos verds s’inaugurin just abans de les eleccions.