Iniciativa «pionera»

La primera ‘app’ pública de taxi a Barcelona es posarà en marxa aquesta tardor

L’aplicació mòbil Picmi permetrà trobar un taxi més fàcilment

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’aplicació mòbil pública per demanar un taxi a Barcelona estarà en ple funcionament la tardor d’aquest 2022, després d’haver fet diverses proves pilot aquest estiu. L’Institut Metropolità del Taxi (IMET) i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han desenvolupat aquesta iniciativa «pionera», que imita el gest de petició a mà aixecada al carrer. Aquest sistema, que tindrà el nom de Picmi, pretén que tots els taxis ofereixin un servei digitalitzat, ja que, a hores d’ara, la meitat del sector no està adherit a cap aplicació o emissora. El sistema no comptarà amb possibilitat de fer reserves ni tampoc pagaments a través de l’‘app’.

L’objectiu de l’‘app’ és reduir els 300 milions de quilòmetres anuals que els taxistes fan sense clients. En l’actualitat, el temps que els conductors circulen per la capital catalana buits representa un 48% del trànsit total del sector, segons ha indicat Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), en una roda de premsa aquest dimarts. Per això, el servei també té la finalitat d’augmentar el volum de demanda de taxis i de fer rutes més eficients, reduint l’impacte ambiental.

«Serà molt més fàcil trobar un taxi»

En aquest sentit, el projecte anirà acompanyat de la creació d’una xarxa de noves microparades, perquè els taxistes esperin que entrin peticions, que complementaran les 275 que hi ha a Barcelona i les 376 de tota l’àrea metropolitana.

La presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha assegurat que «se’n necessitaran tantes com sigui possible», però que encara no està tancada la xifra total. De fet, és possible que l’‘app’ comenci a funcionar sense que aquesta xarxa complementària estigui planificada, perquè el consistori no vol més demores.

En tot cas, Bonet ha promès que amb el nou sistema «sense cap tipus de dubte serà molt més fàcil trobar un taxi», però «no substituirà» completament el fet de demanar un taxi pel carrer. «Hi haurà més taxis a prop, les parades estaran molt més esponjades», ha assegurat. .

¿Com funciona?

Es podrà accedir al servei a través del botó Picmi, que s’inclourà dins de l’aplicació AMB Mobilitat, que utilitzen 150.000 persones. El nom escollit és un joc de paraules que ve de l’anglès ‘pick me’ (‘Recull-me’).

Una vegada demanat un servei, l’usuari podrà saber quants minuts tardarà un taxi a recollir-lo, i decidir si acceptar-lo o no. De la mateixa manera, el taxista també podrà rebutjar-lo si no li convé i podrà sempre dirigir-se a l’‘app’ utilitzant els comandaments de veu.

L’aplicació no comptarà amb possibilitat de fer reserves ni tampoc de fer pagaments a través de l’‘app’, ja que, d’inici, es limitarà a «copiar» el servei de mà aixecada, segons ha explicat Ramón Pruneda, director tècnic d’AMB Informació Serveis, que és l’empresa pública que ha desenvolupat durant un any l’‘app’. En cas de no presentar-se en diferents serveis, els clients podran ser exclosos temporalment de l’‘app’.

D’altra banda, hi haurà zones d’exclusió on no es podrà demanar un Picmi: quan s’està prop d’una parada tradicional de taxi i quan hi ha massa demanda –per exemple a la sortida d’un concert– quan es prioritzarà que els taxis vagin recollint les persones sense utilitzar l’‘app’.

Una altra de les opcions que inclou el servei Picmi és la possibilitat de saber el preu aproximat de la ruta a través del calculador de preus de l’IMET.

La mesura té un pressupost de 300.000 euros, el 80% dels quals es finançaran amb fons europeus Next Generation.

Els taxistes, «molt contents»

El sector ha celebrat que es posi data a una mesura que fa anys que reclamen. El president de l’Associació Professional Élite Taxi, Olivier Contel, ha afirmat que el sector està «molt content que arrenqui de manera definitiva» un sistema que permetrà que el servei del taxi barceloní sigui «excel·lent» i que contribuirà a «eliminar la barbaritat de quilòmetres» que fan buits.

Al seu torn, el secretari del Sindicat del taxi de Catalunya (STAC), Jaime Sau, ha valorat que el servei de taxi s’integri en una aplicació que ofereix altres serveis col·lectius de transport, ja que és «complementari» a la resta de mobilitat pública.

Notícies relacionades

En la mateixa línia, la presidenta de l’Agrupació Taxi Companys (ATC), Jenny Alayo, ha recordat que la petició de tenir una ‘app’ pública es remunta al 2013 i ha assegurat que aquest pas és «necessari per ajudar a connectar el servei». Segons Alayo, ara s’entra en una «etapa de transició» perquè el professional treballi millor. Al seu torn, ha dit que aquesta ‘app’ no implica perdre el servei de «mà aixecada», que «és un tret identitari» del taxi.

El director tècnic d’AMB Informació i Serveis també ha destacat que la mesura és innovadora perquè «no hi ha una solució que reculli una casuística tan concreta» per part d’una institució pública. D’altra banda, ha assegurat que es crearà una «base de dades anonimitzada» per poder tenir més informació sobre el sector.