Mobilitat

El 45% dels motoristes no respecten el pas de vianants a Barcelona

Segons un estudi del RACC, el 47% assegura que anar amb moto per la ciutat és perillós, tot i que un 26% té una actitud irresponsable

El 45% dels motoristes no respecten el pas de vianants a Barcelona

Ferran Nadeu

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les motos per Barcelona és una de les imatges que més sorprenen el turista. Les veu passant per Provença a la Sagrada Família, al passeig de Gràcia al costat de la Pedrera i la Casa Batlló, envoltant el Camp Nou i circulant davant la porta del parc Güell. Motos per tot arreu. O aquesta és la sensació, perquè representen tan sols el 6,2% dels desplaçaments (uns 450.000), però sempre obren el semàfor, són sorolloses, imprevisibles. Solia dir Manuel Haro, excap de la unitat d’investigació i prevenció d’accidents de la Guàrdia Urbana, que hi ha dos tipus de motoristes: els que han caigut i els que cauran. Els protagonistes ho tenen clar, ja que segons una enquesta del RACC, gairebé el 50% consideren perillós anar amb moto per la ciutat. Però compte, el 26% pilota amb el risc per bandera. I el 45% no s’atura al pas de vianants. Plou sobre mullat.

El RACC ha presentat aquest dijous un estudi sobre aquesta mitjà de transport que concentra el 36% dels accidents amb víctimes. És a dir, que, partint del seu percentatge respecte al total de desplaçaments, el risc de patir un sinistre amb moto multiplica per sis el de la resta de vehicles a motor. Només el patinet –se n’ha disparat l’ús i les caigudes– s’acosta a aquests registres. Si es pren com a base de l’anàlisi les víctimes mortals, el 51,4% de les persones que han perdut la vida en un sinistre de trànsit des del 2010 anaven en moto. Recordeu que suposen el 6,2% dels desplaçaments, i tot i així són un de cada dos morts.

Molta exposició

Molts són els elements que propicien aquesta situació. En les més de 13.000 observacions realitzades per l’automòbil club (ara ‘mobility club’ perquè els temps obliguen a adaptar-se) en 11 punts calents de la ciutat es detecten comportaments inquietants. Tot i que el problema de la moto, tingui la culpa o no, és que les conseqüències sempre li seran molt negatives pel seu elevat grau d’exposició. Una cosa que també passa amb la bici i el patinet, tot i que la menor velocitat, en aquests casos, redueix la gravetat de les lesions.

El percentatge mitjà d’indisciplina dels motoristes és del 26%, però el detall dona actituds preocupants. El 44,9% de les motos no cedeixen el pas al pas de vianants, el 44% circula per les rondes entre carrils i el 36,7% fa zig-zag per anar guanyant terreny. També el 35,6% va pel carril bus i el 28,2% no activa l’intermitent abans de girar. Al voltant del 10% (una mica per sobre o una mica per sota) envaeix el carril bici, circula en sentit contrari per arribar a la capçalera del semàfor o arrenca abans que el semàfor es posi verd. Aquest últim punt, tenint en compte que el 37% dels sinistres es produeixen a les cruïlles, és especialment rellevant.

Les alternatives

A l’enquesta del RACC realitzada a 600 persones crida l’atenció el mitjà de transport que els entrevistats asseguren que utilitzaven abans de la moto. S’entén una mica millor al comprovar que el 70% dels participants són menors de 40 anys. Així, segons l’estudi, el 78% provenen del transport públic, per només un 18% del cotxe i un 23% que anaven a peu (suma més de 100 perquè era una pregunta de multiresposta). De fet, un percentatge molt similar (75%) assenyala el bus i el metro com la millor alternativa, per un 13% que assenyala la bici i un 18% (els que el van deixar són els que potser el recuperarien), l’automòbil.

Respecte a aquest 47% d’entrevistats que sostenen que anar amb moto per Barcelona és molt (22%) o bastant (25%) perillós, l’estudi inclou quines són algunes de les raons que generen aquest voluminós percentatge. Els entrevistats podien escollir diferents opcions, i l’element de la ciutat que més inquietud els genera són els carrils bici bidireccionals, cada vegada més en desús per part de l’ajuntament. El 53% creu que els girs on hi ha un d’aquests vials dobles són molt arriscats. També per als ciclistes i usuaris de patinet, que en el 54% també creuen que són un punt negre. Tampoc agraden a la moto (el 54% els veuen perillosos) els coixins berlinesos, aquestes protuberàncies de cautxú col·locades a terra per forçar la reducció de velocitat. Allà els ha donat la raó el president del RACC, Josep Mateu, que considera que canvien la trajectòria de la moto i posen en perill els motoristes.

Notícies relacionades

Preguntats sobre la seva actitud de vegades irresponsable, els motoristes s’excusen, en un 42% dels casos, en el poc civisme del conjunt dels usuaris de la via pública. És a dir, em porto malament perquè crec que la resta fa el mateix. En un mateix grau hi ha la voluntat d’arribar de pressa als llocs i, en menor mesura, els hàbits incorrectes que es generen quan hi ha embussos. El RACC també ha recollit la seva opinió sobre les decisions municipals en matèria de mobilitat. Si bé la zona de baixes emissions sembla que cau bé al col·lectiu (l’aprova el 53%), la política d’anar eliminant carrils és el que menys agrada (retreta pel 59%).

Les sancions per aparcar malament a la vorera no agraden al 54%. I és curiós, perquè n’hi ha prou fent un volt per l’Eixample per comprovar que la immensa majoria de les motos estan sempre mal estacionades a les zones reservades al vianant. Al tractar-se de voreres de menys de sis metres, haurien d’estar en paral·lel a la calçada, però estan gairebé totes en bateria. Per a això, el RACC demana més places a la calçada, ja que en números rodons, toquen a 3,3 motos per plaça (un total de 82.000 en tota la ciutat).