Mobilitat sostenible

¿Què canvia després de la sentència judicial que tomba la zona de baixes emissions de Barcelona?

El consistori insisteix que la ZBE es manté com sempre, però la pilota és a la teulada dels magistrats

¿Què canvia després de la sentència judicial que tomba la zona de baixes emissions de Barcelona?

ÁLVARO MONGE

Els jutges han assestat un cop polític molt dur al govern d’Ada Colau, que es juga una de les seves mesures estrella

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que tomba la zona de baixes emissions llança un nou míssil judicial sobre la línia de flotació política de l’Ajuntament de Barcelona. Però hi ha una cosa que ho condiciona tot: la sentència no és ferma. Per si quedessin incògnites, allà van alguns dubtes i respostes sobre com queda el tapet de la mobilitat metropolitana.

¿Puc entrar a la ZBE amb el meu cotxe sense etiqueta?

Si un detall ha repetit moltes vegades l’ajuntament en aquestes últimes 24 hores és que l’ordenança continua vigent i, per tant, també es manté tal com va néixer el gener del 2020 la zona de baixes emissions. És a dir, els cotxes sense etiqueta de la DGT continuen sense poder entrar ni circular en el perímetre que marquen les rondes Litoral i de Dalt. Només quan finalitzin totes les opcions de recurs (no més de dos anys), per una i altra part, i en el cas que l’última instància mantingui l’establert en la sentència del TSJC, la capital catalana i l’AMB haurien d’aixecar aquest veto i tornar a la situació anterior fins que es resolguessin les carències que detalla la sentència.

Fins que això no passi, els cotxes més contaminants continuen sense poder moure’s per Barcelona. Segons càlculs del consistori, en aquests dos anys s’han eliminat 609.000 desplaçaments diaris en aquest tipus d’automòbils, furgonetes i camions més bruts. Podria passar que una de les entitats denunciants sol·licités l’execució provisional de la sentència. Si el jutge li donés sortida, la ZBE quedaria inoperativa de manera immediata, però és una opció poc probable amb un recurs (encara per presentar) pel mig.

¿Encara em poden multar?

Mentre el jutge no dicti execució provisional o s’esgotin els recursos sense que la sentència variï, les cambres de les rondes i la Guàrdia Urbana continuaran obrint expedients sancionadors als vehicles contaminants que entrin a la zona de baixes emissions. Només el 2021 es van tancar gairebé 70.000 d’aquests expedients, és a dir, que es va imposar la multa i l’infractor la va pagar. De la mateixa manera, els que ja han abonat l’import, no poden presentar cap recurs vinculat a la sentència del TSJC. Podran fer-ho, si es dona del cas, quan l’última instància judicial confirmi l’erradicació de la ZBE.

¿Afecta altres futures ZBE?

Sens dubte. Una sentència tan contundent no és bona companya política a un any de les eleccions municipals. Municipis com Girona i Reus, que estaven estudiant com implementar la zona de baixes emissions han aturat els seus treballs a l’espera de com evoluciona el problema barceloní. El moment no podia ser pitjor per a aquest tipus de mesures: divendres passat, en la cimera catalana sobre la qualitat de l’aire, es va anunciar que en tres anys tots els municipis de més de 20.000 habitants tindran una ZBE. En un suposar, això també queda en repòs. El bo, en aquest cas, és que es tracta d’una iniciativa totalment en bolquers.

Barcelona flirtejava la setmana passada amb la possibilitat de deixar fora de la zona de baixes emissions els cotxes amb etiqueta Euro 4. En un suposar, si alguna cosa s’estava movent en consistori en aquest sentit, ara reposa en un calaix.

¿Quines alternatives tinc?

La cosa canvia molt si un viu dins o fora de Barcelona. Perquè l’alternativa de transport no té res a veure si et mous per dins de la ciutat o si hi has d’accedir des d’algun municipi de l’entorn metropolità. La zona de baixes emissions pot haver reduït la contaminació, però no ha aconseguit empetitir el volum de circulació anterior a la ZBE. Amb la pandèmia en remissió, el trànsit ha recuperat els valors del 2019. El repte continua sent més enllà de les rondes. Allò de sempre: millors Rodalies, més carrils per al bus interurbà, millors connexions ciclistes entre localitats. Però també teletreball, estirar l’hora punta matinal i una gestió molt més eficient de la distribució de mercaderies.