L’art de la tradició

L’alquimista dels grans de la fotografia

  • Jaume Figueras és dels pocs professionals que continua positivant la fotografia en blanc i negre de forma manual i analògica, i l’únic que fa còpies de gran format. Museus, institucions i creadors recorren a ell 

  • Al seu laboratori ha tractat el treball de molts dels grans noms de la fotografia: de Joan Colom a Francesc Català-Roca, passant per Xavier Miserachs, Lepoldo Pomés, Joan Fontcuberta, Joana Biarnés, Cueta i Chema Madoz, entre d’altres

L’alquimista dels grans de la fotografia

JORDI COTRINA

5
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

‘Les senyoretes de la Gran Via’ és una de les fotografies més icòniques de Francesc Català-Roca, un fotògraf de carrer, d’ull ràpid i observador que va retratar moltes de les escenes més conegudes i reconegudes de la quotidianitat de l’Espanya dels 50, 60 i 70. Ho va fer amb mestria, aconseguint capturar amb gran bellesa moments aparentment intranscendents, com el que protagonitzen els personatges de la imatge esmentada: sis noies de camí del cine la tarda d’un diumenge qualsevol el 1952 (o 1953, la data no està clara) a la Gran Via madrilenya. Exemple clar de l’«instant decisiu» que va teoritzar Henri Cartier-Bresson. La imatge és icònica i penja en totes les exposicions que es preen dedicades al fotògraf, com en l’actual ‘Els català’. Fotògrafs d’un segle’, al Museu d’Història de Catalunya, i la còpia de la qual, com les de la resta de la mostra –inclosa una altra fotografia més icònica encara: ‘Aixafem el feixisme’, aquesta amb firma de Pere Català-Pic– han passat per les mans de Jaume Figueras.  

L’espardenya i l’esvàstica

N’hi ha més: la positivació que lluu en l’exposició de la imatge que millor resumeix la Guerra Civil, una espardenya trepitjant una esvàstica, mesura un metre i mig per un metre. Un gran format que Figueras ha realitzat a partir d’un negatiu que no era l’original (perdut), sinó el d’una reproducció executada a partir d’un dels molts cartells de propaganda política que es van fer amb la instantània. I per si això fos poc, la còpia s’ha elaborat mitjançant el procés tradicional, que és el mateix que dir de forma analògica i manual. No és fàcil. Requereix una perícia a l’abast de pocs. De fet, només a l’abast de Figueras, el laboratori del qual és l’únic de Catalunya, i probablement d’Espanya, en realitzar còpies analògiques en blanc i negre amb mesures de categoria. «El format gran és més complicat perquè no pots deixar blancs, hi ha d’haver detall a tot arreu. Les imperfeccions del negatiu, que passen desapercebudes en una còpia petita, en el gran format es veuen».

Artesanal, lent i costós

Tot i que per ser exactes, el de Figueras, Rebel·lab Photo, és un dels pocs laboratoris que encara positiven el blanc i negre a la vella usança. Amb paper baritat, res de paper plàstic; amb processos químics i sense tintes, amb cambra fosca, cubetes i molt rentat amb aigua per eliminar les restes i evitar l’aparició de taques. «Aquí no hi ha Photoshop que valgui», assegura Figueras. Cert, l’únic que compta són les seves mans i la seva sapiència d’alquimista per aconseguir el millor de cada negatiu. Això significa que pot afegir o treure llum si la il·luminació no ha sigut perfecta, contrastar o suavitzar la imatge i donar-li calidesa o suavitat. Es tracta de «treure el màxim rendiment del negatiu que em porta el fotògraf perquè la fotografia sigui el millor possible», apunta. Un procés molt més artesanal, lent i costós –«el material és car i la mà d’obra, també»– que les tècniques digitals han anat arraconant però que institucions, museus i professionals de la càmera, els seus clients, no abandonen.  

Ara mateix hi ha dues exposicions a Barcelona en què les còpies que no són d’època han sortit del laboratori de Figueras, Esteve Lucerón. La Perona. L’espai i la gent, a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona (fins al 22 de maig), i l’esmentada Els català. Fotògrafs d’un segle, al Museu d’Història de Catalunya (fins al 25 de setembre), dedicada a Pere Català Pic (1889-1971), i els seus fills Francesc (1922-1998) i Pere (1923-2009) Català-Roca. I és que la seva llista de clients inclou nombroses institucions d’aquí i d’allèn dels mars, de la catalana Photographic Social Vision a la brasilera Fundació Pierre Verger; i gairebé tots els noms importants de la fotografia actual i passada. Demanar noms a Figueras és posar-lo en un compromís. Però allà hi ha Joan Colom, Xavier Miserachs,Lepoldo Pomés, Oriol Maspons, Joan Fontcuberta, Joana Biarnés,Colita, Chema Madoz, Perejaume, Pilar Aymerich, Isabel Azcarate, Humberto Rivas, Eugeni Forcano... 

Notícies relacionades

Amb alguns treballa colze a colze, com amb Perejaume –és un client d’aquests que quan entra per la porta t’alegra el dia. Et fa sentir que formes part de l’obra»– i amb d’altres ho va fer en el passat. D’Humberto Rivas recorda la perfecció dels seus negatius: «Era tan exigent amb les còpies com ho era amb si mateix» i de Joan Colom «la seva humanitat». A l’autor d’‘Izas, rabizas y colipoterras’ el va conèixer ja de molt gran, un dia que va entrar al laboratori per demanar unes còpies. «Em vaig emocionar», recorda. La col·laboració va seguir fins a la mort de Colom el 2017. Té còpies dedicades seves, com les té de Maspons, Pomés, Miserachs, Català-Roca i molts d’altres. Tot i que també hi ha una llista d’autors amb qui li agradaria haver treballat però que se li han resistit, com Ramon Masats, Alberto Schommer i Alberto García-Alix. 

Recuperar el passat

Figueras és un geni al laboratori però també s’atreveix amb la càmera. De fet, va entrar a la cambra fosca a conseqüència de la seva afició per prendre imatges. Va fer un curs de revelatge i va trobar feina a la casa Sabaté, quan aquesta va fer un canvi d’orientació laboral i va tancar el laboratori analògic de blanc i negre, Figueras va muntar el seu propi juntament amb qui va ser el seu soci i mestre, Jordi Laffite, fins que es va jubilar. «D’ell ho vaig aprendre tot». Pel que sembla no va ser poc. I amenaça amb més: vol estudiar per després ensenyar processos antics com el col·lodió, l’albúmina, la cianotípia i la goma bicromatada. Aspira a donar continuïtat a un treball que s’ha anat arraconant, però que poc a poc es va recuperant: «Les escoles de fotografia s’han adonat que al cap i a la fi tot això és la base de la fotografia», conclou.   

Temes:

Barcelonejant