Mobilitat sostenible

El bicibús arriba ja a cinc dels 10 districtes de Barcelona

Sarrià recupera el 4 de març la seva línia amb set escoles i també s’afegeixen a la iniciativa escoles de Ciutat Vella i de les Corts

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tot i que el de l’Eixample s’ha convertit en estendard de l’invent, el cert és que el primer bicibús de Barcelona es va estrenar a Sarrià. Concretament, a l’escola Santa Isabel, al costat de la plaça d’Artós. Van començar a pedalar el març del 2021, però mesos després van haver d’abandonar per falta d’espai per guardar les bicis. Ara reprenen el projecte, però de la mà de sis escoles del barri més, que en total allotgen més de 6.500 alumnes. No pedalaran tots, com és obvi, però tenen previst, a partir del 4 de març, que d’entrada un centenar de nois circulin des de la plaça de Molina fins a Can Caralleu. També se n’estrenarà un nova línia a Ciutat Vella (4 de març) i a les Corts (prova pilot el 10 de març), per tant, ja seran cinc dels 10 districtes de la ciutat els que disposaran d’almenys un bicibús.

Aquest divendres tornen a coincidir les tres línies de l’Eixample i la de Sant Andreu. La setmana que ve s’hi afegiran els tres horaris de Sarrià, amb sortides a les 7.20, 7.50 i les 8.20 hores. Fa un parell de setmanes, comenta Yago Raventós, docent de l’scola Santa Isabel i impulsor d’aquesta primera experiència, van fer proves per la Via Augusta, ja que tenien por que s’allargués molt el tram d’1,4 quilòmetres fins al carrer del Rosari, la primera a l’esquerra una vegada travessat General Mitre. «Tardem entre vuit i 10 minuts, molt més ràpid del que ens pensàvem». Assenyala, a més, que en aquesta artèria són molts més els que entren a la ciutat des dels túnels de Vallvidrera que els que en surten.

En terreny del cotxe

Encara no tenen confirmada la presència de la Guàrdia Urbana, però hi hagi la policia o no per donar-los cobertura, pedalaran per la Via Augusta (on és previst un carril bici llargament reclamat per les associacions de ciclistes), de la mateixa manera que el bicibús de l’Eixample s’atreveix, en un tram curt, amb el totpoderós carrer d’Aragó, per on diàriament circulen prop de 90.000 vehicles, del total de 350.000 que travessen l’Eixample en un laborable qualsevol.

Després de completar els 400 metres del carrer del Rosari, pujaran per Rafael Batlle fins a Vergós, on acomiadaran els nois de la Santa Isabel, que tenen l’escola a la vorera de davant. El bicibús anirà a buscar Major de Sarrià i creuarà el nervi comercial del barri de dalt a baix, repartint primer els alumnes de l’escola Orlandai (Pedró de la Creu), després els de l’escola bressol Petits Paupis i l’escola Frederic Mistral (Reina Elisenda), més amunt es desviaran els de la Sant Ignasi (Margenat) i a partir del lateral de la Ronda de Dalt serà el torn de la Dolors Monserdà. Més endavant, a la rotonda que puja a Can Caralleu, tocarà pujar a l’institut escola Costa i Llobera. En total, d’origen a destinació, quatre quilòmetres. Serà, a més, el més alpí dels bicibusos barcelonins, ja que comença a 86 metres d’altitud i acaba a 210 metres sobre el nivell del mar.

En el cas del bicibús de Ciutat Vella, la idea és començar també el 4 de març després de setmanes de converses amb el districte i de buscar afinitat entre escoles. L’impulsa l’associació de famílies de l’escola Pere Vila i proposa un recorregut des de la Rambla amb Portaferrissa fins al passeig de Lluís Companys, passant pel barri de Sant Pere i Santa Caterina. Chris Severin n’és un dels impulsors i agraeix d’entrada la implicació del districte. A més de la Pere Vila també s’hi han involucrat la Baixeras, la Cervantes i l’escola Parc de la Ciutadella. Severin explica que l’impuls final els va venir amb l’anunci de les obres a Via Laietana, ja que temen que la resta d’artèries s’omplin de cotxes i és una cosa que no els agrada. A més d’aquesta ruta horitzontal, per a més endavant en tenen al cap una altra que vingui des del Fort Pienc, ja que moltes famílies provenen d’aquest barri. Aquest divendres han fet una prova pilot i tot ha anat bé. Chris l’ha gravat i ha compartit el vídeo a Youtube.

Travessera, complicat...

Notícies relacionades

Joan Caba, de l’associació de famílies d’alumnes l’escola Anglesola, és un dels impulsors del bicibús de les Corts. La idea és començar l’11 de març amb una prova pilot en què també estan implicades les escoles Tres Fonts, Ítaca i Lavínia. El districte té la peculiaritat d’estar partit en dos pel Camp Nou i la Maternitat. Per salvar aquest forat, el més lògic seria utilitzar travessera de les Corts, però el districte no ho veu clar perquè haurien d’utilitzar el carril bus al llarg d’uns 440 metres. El més probable és que acabin recorrent a carrers secundaris. Van començar a treballar el projecte, explica el Joan, el desembre passat, i a poc a poc s’hi han anat sumant centres educatius. Esperen que la concertada Santa Teresa de Lisieux també s’afegeixi al bicibús.

Ja seran cinc els districtes de la capital catalana amb almenys una línia de bicibús en marxa: Eixample, Sarrià-Sant Gervasi, Ciutat Vella, Sant Andreu i les Corts. Sorprèn per vida de barri, per tradició, que Gràcia, Sant Martí o Sants no s’hi hagin animat. Pot ser que sigui perquè ja disposen d’una bona xarxa de carrils bici, de prou infraestructura ciclista. Rosa Suriñach, impulsora de la iniciativa a l’Eixample, recorda que el bicibús «no és l’objectiu final», sinó una manera de cridar l’atenció sobre com de difícil resulta –i no cal ni parlar-ne si ets un nen– moure’s amb bicicleta per Barcelona. Més comprensible resulta, per l’orografia, que el bicibús estigui costant una mica més a Horta-Guinardó i Nou Barris. Però tot arribarà.