Transport públic

La T-Mobilitat suma ja 120.000 abonats i sis anys de retard

El títol de transport frega les 100.000 validacions un dia feiner però només és apta per a la T-Usual i la T-Jove i als 36 municipis metropolitans

La T-Mobilitat suma ja 120.000 abonats i sis anys de retard

TMB

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ja ningú s’atreveix, ni al sector públic ni al sector privat, a defensar la T-Mobilitat com un projecte d’èxit. Sí com un pla de futur, perquè mirar al passat, els sis anys de retard des que s’havia de posar en marxa, resulta massa dolorós per a l’Administració. El títol universal de transport públic, el salt del cartró al plàstic per accedir a un vagó o a un bus, avança a un ritme tan interromput com cautelós, amb prop de 120.000 abonats i unes 95.000 validacions en dies feiners. Diu l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), amb tota la cautela que imposen els errors i les fallades informàtiques, que s’estan fent avenços. I que no es farà cap pas si no hi ha dues condicions fonamentals: comprovació i verificació.

Notícies relacionades

La T-Mobilitat ha sortit a col·lació aquest dilluns en un acte en el qual Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) presentava un nou mètode per pagar el bitllet senzill al bus. La capital catalana ja és la primera ciutat espanyola en la qual es pot utilitzar la targeta de crèdit per pagar aquest tiquet d’un sol ús. Són menys del 2% de les validacions, però és un pas decidit cap a la digitalització del sistema. A la presentació era lògica la pregunta sobre la T-Mobilitat. I així va ser. La resposta ha anat a càrrec del director general de l’ATM, Pere Torres, que com a veterà del ram, sabia de sobres que sortiria el tema. Al marge d’aportar les dades del moment, ha recordat que ja es pot utilitzar als 36 municipis, però només per a la T-Usual i la T-Jove. «S’està produint un desplegament progressiu sense problemes especials per als usuaris», ha resumit.

A poc a poc

Sí que n’hi va haver l’any passat. A l’octubre, sense anar més lluny, després que la web del servei hagués de tancar perquè una fallada de seguretat va deixar al descobert dades personals de prop de 2.000 usuaris. S’havia posat en marxa uns quants dies abans i no va tornar a ser operativa fins al 20 de desembre. El director de la T-Mobilitat, Ramon Bacardí, va dir a ‘El País’ llavors que es tractava «d’un error molt tonto» i que les dades exposades «eren molt bàsiques». Va anar fins i tot una mica més enllà assegurant que un incident d’aquest calibre s’emmarca en una certa normalitat dins d’una fase de proves. Preguntat pel progrés de l’invent, Torres ha sigut més subtil al referir-se a l’avenir de pla: «Crec que anirem implementant-lo a poc a poc amb la confiança i la tranquil·litat que el projecte mereix i que no sempre ha tingut». Avançarà, ha afegit, «sempre que les prestacions i funcionalitats del nou servei estiguin comprovades i verificades perquè els usuaris les puguin utilitzar amb normalitat».