Lluita en el transport

Competència obre un expedient sancionador a Élite Taxi per un suposat boicot a Uber

L’Autoritat Catalana de la Competència investiga possibles «pràctiques agressives o actes de denigració» perquè els taxistes de l’àrea metropolitana no treballin amb la multinacional

zentauroepp46661695 pla americ  del l der d  lite taxi  tito  lvarez  adre ant s190122210715

zentauroepp46661695 pla americ del l der d lite taxi tito lvarez adre ant s190122210715 / Toni Jaimez

3
Es llegeix en minuts

L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha incoat un expedient sancionador a dues associacions de taxistes de Barcelona a les quals s’investigarà per un suposat boicot al tercer intent d’Uber d’operar a la capital catalana. Es tracta d’Élite Taxi i Taxi Project 2.0 i, segons aquest organisme, la seva actitud respecte al desembarcament de la multinacional, que en aquesta ocasió intenta funcionar com a plataforma de taxis, «podria constituir una conducta anticompetitiva» que inclou «pràctiques agressives i actes de denigració, incitant els taxistes associats i la resta de taxistes de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que no s’adhereixin a Uber o que es donin de baixa del servei».

Si Agbar va contra Ada Colau, Uber va contra Tito Álvarez, portaveu i ‘alma mater’ de les dues entitats demandes. Aquesta és una mica la tesi del taxi. És a dir, es tractaria d’escapçar la persona que obstaculitza un objectiu. En aquest cas, el de poder desplegar en la ciutat tota la maquinària d’aquesta multinacional, que es va haver d’oblidar de les llicències de lloguer de vehicles amb conductor (VTC) després del decret aprovat pel Govern el 2019, que imposava condicions que eliminaven tot indici de rendibilitat a l’invent.

Dos anys després, Uber va tornar a Barcelona, aquesta vegada de la mà del taxi, convertida en una plataforma més de la dotzena que ja treballa a l’AMB. Élite Taxi, temorosa que fos el primer pas d’un desembarcament molt més gran, es va mobilitzar per evitar que els xòfers s’afegissin al projecte. El que ara està sobre la taula és com se’ls va convèncer, perquè només hi ha quatre gats que treballen amb l’‘app’. Segons Uber, coacció i amenaces. Segons Álvarez, llibertat d’expressió.

Multa de molta cura

Susanna Grau, responsable de l’àrea d’instrucció d’expedients de l’ACCO, assenyala que ara s’obre un termini de 18 mesos durant els quals s’intentarà aclarir la situació. Però el fet que s’hagi obert l’expedient, sosté, indica que com a mínim «hi ha indicis» de pràctiques que van contra la lliure competència. En aquest any i mig miraran de recollir tota la informació de les dues parts i de l’Administració i, si finalment es dona la raó a Uber, la sanció pot ser molt elevada. Si la infracció és greu, suposaria el 5% del volum de negoci de les associacions denunciades (i dels seus associats). Si és molt greu, el percentatge puja al 10%. En qualsevol cas, la multa la pagarien les entitats, no els socis. El que es recaptés aniria a les arques de la Generalitat, no a Uber. Si l’ACCO sentenciés a favor de la multinacional, s’iniciaria la via civil als jutjats, on podria reclamar danys i perjudicis. Élite, per la seva part, si la resolució li és contrària, podria recórrer al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

Notícies relacionades

Álvarez, en declaracions a aquest diari, apel·la a la «llibertat d’expressió» i avança que la setmana que ve celebraran assemblees per decidir quins passos cal seguir a partir d’ara. «Cada taxista tria lliurement amb qui vol treballar i si Uber, després de set anys d’assetjament dels companys de tot el món, diu ara que quatre taxistes els estan aturant, que baixi un jutge i ho vegi». En resum: «No ens callaran».

Sense prejudicis

En el seu comunicat, l’ACCO, que el febrer de 2019 es va posicionar en contra del decret del Govern que regulava les VTC, explica que la incoació de l’expedient «en cap cas prejutja la resolució final». La seva tasca, defensa, es limita a «exposar els aspectes fonamentals de l’assumpte i no implica que s’hagi de posicionar». «Ni sobre els fets assenyalats ni sobre la responsabilitat, ni tan sols provisional, de les entitats presumptament infractores», conclou el document.