Efectes de la pandèmia

La sisena onada de la covid i les restriccions tornen a enfonsar la mobilitat i el transport públic

Les validacions en metro i bus cauen al 71,6% respecte del 2019, 10 punts menys que el novembre passat, mentre que el trànsit, que era al nivell dels registres precovid, ara està gairebé un 20% per sota

La sisena onada de la covid i les restriccions tornen a enfonsar la mobilitat i el transport públic

MANU MITRU

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La capacitat de l’ésser humà de moure’s depèn de múltiples factors. L’economia i la salut estan entre els més importants, a més de l’oferta de transport públic i l’estat de les infraestructures. El vaivé de la pandèmia ha marcat els fluxos ciutadans, per mal quan els contagis es disparaven, i a millor quan la cosa es relaxava. La irrupció de la variant òmicron, per exemple, ha marcat sens dubte un punt d’inflexió en aquesta sisena onada de covid. A Barcelona ha caigut tot: els desplaçaments amb vehicle privat i l’ús del metro i el bus. Som més a casa. O sigui, menys al carrer.

Les validacions dels últims dies a la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) permeten adonar-se de l’abast de la situació. El novembre passat (el millor mes des del març del 2020) es va arribar al 81,8% dels viatges que es feien el 2019, abans de la irrupció del coronavirus. Al desembre, la demanda va baixar en el global del bus i el metro al 76,5%. L’arrencada del 2022 ha mantingut la tendència descendent i ha sigut tota una pujada de gener per a la mobilitat compartida. Entre els dies 1 i 15 hi ha hagut un 71,3% dels desplaçaments habituals el 2019, un 10% punts percentuals menys que fa dos mesos, quan l’òmicron començava a destapar-se al nostre país. La davallada s’ha notat tant en l’hora punta, quan sol coincidir el gruix de viatgers que han anat recuperant la confiança en el metro i el bus, com en la resta de la jornada, moment en què està costant més recuperar el passatge ja que es tracta de viatges eventuals.

Recuperació

TMB va tancar el 2021 amb una recuperació del 27,6% respecte del primer any de covid, però encara lluny de les xifres del 2019, quan en total es va transportar un 32% més de ciutadans tant en superfície com sota terra. En xifres totals, van ser 90 milions de validacions més que el 2020, però 200 milions menys que dos anys abans. La recuperació es va disparar a partir de l’estiu, però sobretot en els últims mesos del 2021. Aquest és el balanç de viatgers. S’ha de veure encara com s’ha tancat la partida econòmica de l’empresa metropolitana del transport.

Notícies relacionades

El vehicle privat ha renascut a un ritme molt superior, i de vegades, el nombre de desplaçaments ha sigut fins i tot superior al registrat abans de la pandèmia. Fins al 23 de desembre, els registres eren molt semblants als del febrer del 2020, gairebé sempre menys del 10% per sota de què era habitual abans de la irrupció de la covid. A partir de la nit de Nadal, no obstant, amb l’entrada en vigor de noves restriccions per part del Govern, la cosa va començar a canviar. Es van limitar les trobades a un màxim de 10 persones, es va dictar un confinament d’1 de la matinada a 6 del matí a centenars de municipis, l’aforament va quedar limitat en la restauració i els esdeveniments culturals i es va tancar l’oci nocturn. Per tant, el trànsit i la mobilitat van començar a recular.

Menys cotxes

Si del 16 al 23 de desembre, la mitjana va ser aproximadament d’un 5% menys de cotxes en el global de la ciutat de Barcelona (la suma d’accessos, interior de la ciutat i les dues rondes), en els 25 dies posteriors, del 24 de desembre al 16 de gener, la mitjana ha sigut del 18% menys de trànsit. És a dir, 13 punts percentuals menys i un munt de cotxes que es van quedar al pàrquing o estacionats al carrer. De fet, si s’afegeixen els 25 dies anteriors al 23 de desembre, la mitjana és del 5,2% menys de circulació, amb jornades en què es va acostar a les dades precovid, com el dies 12 (-0,2%) i 18 (-1,2%). En canvi, des de la nit de Nadal, el més a prop que s’ha estat de l’era anterior al març del 2020 és el -12,7% del 13 de gener, però amb molts dies per sota del -25%. L’última dada disponible, del 16 de gener, manté la tendència baixista, amb un 18,2% menys de circulació que el febrer del 2020, mes que s’utilitza de referència per comparar l’evolució de la mobilitat privada des de la irrupció del coronavirus en la nostra vida.