Lluita en el transport

Nou pols del taxi a Barcelona: càmeres al cotxe o boicot al Mobile World Congress

El gremi es mobilitza per poder instal·lar sistemes de vigilància al vehicle. Denuncien una inseguretat creixent i amenacen de sabotejar la fira més important de l’any

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La pandèmia sanitària té derivades pertot arreu. És un aleteig de papallona en tota regla, perquè ha tombat el turisme i ha obligat els carteristes a buscar alternatives, com robar a joves de la zona alta o buscar la distracció dels taxistes. I d’aquest virus, aquests fangs; i la protesta d’aquest dimecres pels carrers de Barcelona amb el segell d’aquest combatiu sector: marxa lenta, soroll, petards, plantar-se sota el gestor públic perquè escolti les reivindicacions i l’amenaça treta d’‘Atrapat en el temps’: si no hi ha resposta afirmativa, boicot al Mobile World Congress. Volen instal·lar càmeres de seguretat al vehicle però hi ha seriosos dubtes legals sobre la proposta. L’alternativa és reforçar el canal propi del 112, una alarma silenciosa que els xòfers activen en cas de necessitat. ¿Però hi ha realment més inseguretat al taxi de Barcelona?

La trucada als Mossos d’Esquadra no en dona massa llum. Ni una miqueta, de fet. Perquè un portaveu de la policia catalana explica a aquest diari que els delictes es classifiquen per tipologia, no per sectors. És a dir, que per dirimir quantes denúncies són de taxistes, en absència d’un filtre per professions, caldria entrar una per una i això és materialment impossible. El col·lectiu, no obstant, assegura que la cosa se n’ha anat de mare. S’ha disparat. Quant a xifres i quant a sensacions. La gota que va fer vessar el vas va ser l’apunyalament, el 16 de desembre, d’un taxista davant la Boqueria i a plena llum del dia, mentre deixava un passatger. Per això aquest dimecres han sortit al carrer. Un centenar de vehicles, segons la Guàrdia Urbana; mig miler, segons els organitzadors.

Com sol passar amb molts assumptes que tenen a veure amb el taxi, la passió i la vehemència es barregen amb la normativa, l’hermetisme de l’Administració i la foto global d’un gremi sotjat per la crisi i les noves tecnologies. Som davant un sector que ha trobat com mobilitzar-se. Al marge dels estibadors o la plantilla de TMB, és probablement el que millor té agafada la mesura a la cosa pública. Pensaran que si els va anar bé contra Uber, amb un decret del Govern que va fer fora la multinacional de la ciutat, també ara aconseguiran doblegar l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), que ja els ha dit que ni parlar-ne de gravar els clients i que, en qualsevol cas, es millorarà el servei 112 i es posarà en marxa una formació a càrrec dels Mossos.

S’han reunit amb un alt càrrec de l’ens durant no més de 15 minuts que els ha promès una nova reunió de la comissió de Seguretat per al 20 de gener (tres mesos després de l’anterior). En assemblea, els taxistes presents davant l’edifici de l’Àrea Metropolitana de Barcelona han decidit després que si no els deixen posar càmeres, plantejaran mobilitzacions coincidint amb el Mobile World Congress del 2022, entre el 28 de febrer i el 3 de març. Escriviu al vostre cercador les paraules ‘boicot’ i ‘transport’ i comprovareu que la fira més important de l’any ha sigut un imam infal·lible per a la lluita sindical.

Debat en el ple

En el ple municipal de novembre, Junts va preguntar a l’alcaldessa sobre aquesta qüestió. El regidor Jordi Martí va brandir les següents dades de l’any: 20 denúncies presentades per taxistes per robatori amb violència i 50 més per furt. Va defensar que el 112 «és poc fiable i està tècnicament obsolet» i va instar a buscar «la solució legal perquè, de manera voluntària, els taxistes que vulguin puguin instal·lar una càmera». Li va respondre l’alcaldessa Ada Colau, que va explicar que en l’última comissió de Seguretat del taxi, cap associació va defensar aquesta mesura. «Tots els reunits (cossos policials, associacions i Administració) van acordar que no és una bona idea i que el pas a fer és millorar el 112 i oferir formació», va replicar la líder dels comuns, llegint la informació que li haurien passat des de l’IMT. En conversa amb aquest diari. Martí assegura que Colau «va mentir a l’assegurar que el problema no existeix o que els taxistes no reclamen les càmeres», i reclama a l’ens públic «que faci la seva feina» i sol·liciti un dictamen jurídic a l’autoritat competent de manera que el taxi pugui portar un sistema de seguretat ja validat tant al metro com als autobusos.

Notícies relacionades

El líder d’Élite Taxi, Tito Álvarez, admet que les xifres de victimització no són més elevades que el 2019. «Però això no significa que no estiguin passant coses», afegeix. Explica que hi ha companys que han sigut assaltats i que els fa por tornar al taxi i lamenta que una «decisió política» els privi d’«una cosa que té a veure amb la seguretat a la feina». En cas que sigui això, una decisió política, Álvarez recorda que a Barcelona hi ha 10.521 llicències i prop de 13.000 taxistes (cal afegir-hi els assalariats que exploten el vehicle d’un altre), cosa que implica, ha assenyalat, «uns 30.000 o 40.000 vots».

Jordi Vilalta, un dels fundadors de Taxi Companys, corrobora que la situació ha empitjorat molt en els últims temps, cosa que atribueix, en gran manera, a la «necessitat dels lladres de trobar noves víctimes davant la caiguda en picat del turisme». Recorda que el taxista és una persona que està molt exposada, d’esquena a un desconegut, que treballa les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any. «Cal posar-hi fre perquè sembla que s’estigui donant el missatge que el taxi és un blanc fàcil».