Infraestructures

Barcelona adjudica els primers treballs de la connexió del tramvia per la Diagonal

BIMSA dona el tret de sortida, amb 55,6 milions d’inversió, a les obres que han de permetre que el Tram avanci des de Glòries fins a Verdaguer

Barcelona adjudica els primers treballs de la connexió del tramvia per la Diagonal

MANU MITRU

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb la lliçó apresa, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest divendres 24 de desembre l’adjudicació de les primeres obres que han de permetre la connexió del tramvia a través de la Diagonal. Són quatre dels nou projectes previstos i suposen una inversió de 46 milions d’euros més IVA (un total de 55,6 milions). Això de la lliçó apresa té a veure amb el calendari, ja que el consistori, en aquesta nota de premsa prèvia a la nit de Nadal i tenint en compte la mala sort que arrossega aquesta infraestructura, es guarda per més endavant el detall sobre quan veurem màquines removent el carrer. «Com més aviat millor», detalla la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, que celebraque es posi fi «al veto absurd que la ciutat arrossega des de fa més d’una dècada respecte a un transport públic de primera i absolutament necessari».

El consell d’administració de BIMSA, una empresa que ve a ser com les Indústries Stark de l’obra pública de Barcelona, ha adjudicat els quatre lots d’obra civil trets a concurs el juny passat. Els altres cinc projectes sortiran a concurs a principis de l’any que ve, però, en qualsevol cas, sempre es podrà dir que tot va començar a prendre forma el 2021, que el tram previst entre les places de les Glòries i de Jacint Verdaguer, amb tres noves parades, va tenir els diners consignats abans del salt d’any. Entre les companyies guanyadores, velles conegudes de l’obra pública com FCC, Ferrovial, Sacyr, Copcisa i Comsa.

El consistori tenia previst iniciar les obres la tardor de 2021. Aquesta era la promesa municipal fins ara, però ja és impossible perquè l’hivern va començar dimarts passat. Segurament per això, Sanz opta per no mullar-se sobre l’inici de les obres i es limita a assenyalar que començaran «al més aviat possible». ¿I quan està previst que acabin? Doncs el mateix: «Com més aviat millor». L’hemeroteca diu que la cinta s’hauria de tallar el tercer trimestre de 2023, però el més assenyat seria pensar que els tramvies no circularan fins a Sant Joan fins a 2024.

Notícies relacionades

Després de l’adjudicació arrenca la fase de tràmits administratius necessaris abans de formalitzar el contracte i que inclouen la publicació oficial, la notificació als adjudicataris i l’obertura de termini de requeriment de la documentació recollida en els plecs del concurs. Els lots adjudicats són els següents:

  • Lot 1: urbanització de l’àmbit ferroviari de Glòries (inclòs l’intercanviador). Adjudicatari: UTE Ferrovial Construcción SA, Construcciones Rubau SA i Copisa. Import: 8.319.786,93 euros més IVA, dels quals 2.448.151,24 corresponen a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i 5.871.635,69 a l’Ajuntament de Barcelona.

  • Lot 2: urbanització i implantació de la xarxa tramviària a la Diagonal, entre Gran Via i Lepant. Adjudicatari: UTE Vías y Construcciones SA i CRC Obras y Serveicios SL. Import: 10.112.874,68 euros més IVA, dels quals 3.032.881,08 corresponen a l’ATM i 7.079.993,60 al consistori.

  • Lot 3: mateix projecte en la Diagonal, entre Lepant i Nàpols. Adjudicatari: UTE Copcisa, Sacyr Construcción SA i Scrinser SA. Import: 16.661.022,22 euros més IVA, dels quals 5.175.800,92 els paga l’ATM i 11.485.221,30, l’ajuntament.

  • Lot 4: intervenció en la Diagonal, de Nàpols a Girona. Adjudicatari: UTE Comsa SAU i FCC Construcción SA. Import: 10.912.827,00 euros més IVA, amb 3.616.925,96 a compte de l’ATM i 7.295.901,04 d’inversió municipal.

Quedaran pendents d’adjudicar, progressivament en els pròxims mesos, cinc projectes més relacionats amb el sistema i les vies. El que deia: «Al més aviat possible».