Seguretat viària

Trànsit recolza que els usuaris de patinet es treguin un carnet

La Guàrdia Urbana adverteix que ciclistes i patinets ja atropellen més vianants que els cotxes a Barcelona

Trànsit recolza que els usuaris de patinet es treguin un carnet
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ja li va passar a la bicicleta fa 15 anys, i ara és el torn dels vehicles de mobilitat personal (VMP). La introducció (o recuperació) d’un mitjà de transport a les grans ciutats, en aquest cas, a Barcelona, es contempla més com una problema que com una oportunitat. Perquè l’statu quo urbanístic i de mobilitat deixa poc marge a l’adaptació d’elements que se surtin de l’equació de cotxes per aquí i vianants per allà. Després de més d’una dècada de debat, la capital catalana per fi va treure els ciclistes de les voreres el gener del 2017. Amb els patinets sembla que les decisions passen amb més agilitat, però sempre des d’aquesta perspectiva d’estat d’alerta, sense tenir en compte, per exemple, que la sinistralitat és un vedat molt més reservat als cotxes i les motos. Es repeteix aquesta actitud de defensa davant allò nou, davant un element, i això és innegable, la taxa d’accidentalitat del qual és preocupant. De fet, bicis i patinets ja atropellen més vianants que els turismes. Per això Trànsit planteja per a aquest 2022 introduir un «títol de formació» que acrediti els usuaris de VMP. És a dir, que es treguin un carnet, a més d’una assegurança, una cosa que s’està tramitant legalment i que serà una realitat més d’hora que tard.

La proposta l’ha llançat aquest dilluns el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, en el 27è Fòrum de Seguretat Viària de Barcelona, centrat aquest any als patinets i el seu encaix en l’ecosistema urbà. Ja el mes d’abril passat, el RACC va presentar un estudi sobre ciclisme urbà i el president de l’entitat, Josep Mateu, va proposar la creació d’un permís de circulació per a ciclistes i VMP. El va equiparar amb el «Titulín de la nàutica», expressió que ha repetit aquest dilluns, quan ha afegit que a la DGT li va plantejar que l’ideal seria que el carnet per a aquest col·lectiu sigui similar al que cal aconseguir per conduir un ciclomotor. Lamiel no ha sigut tan concret, però sí que ha fet referència a un «paper que doni una certificació d’haver fet una formació» i que podria aconseguir «de manera telemàtica o a través de la xarxa d’autoescoles» amb què treballa Trànsit.

Més sancions

Notícies relacionades

El tinent d’alcalde de Seguretat de l’Ajuntament de Barcelona, Albert Batlle, ha esquivat la proposta i ha preferit centrar-se «en mesures que puguem implantar». La seva aposta passa pel casc i l’assegurança obligatoris i el reforç en l’educació, que la seguretat viària s’inclogui en el currículum escolar» més enllà de l’anecdòtica visita d’un policia per parlar sobre els perills de circular pel carrer. El regidor del grup municipal socialista, també és un ferm defensor de l’ordenança, raó per la qual aquest 2021 ja ha posat en marxa sis campanyes de control de l’ús de VMP, cosa que s’ha traduït en prop de 18.000 multes entre gener i setembre (14.200 a privats i 3.712 a activitats econòmiques vinculades als vehicles de mobilitat personal), unes 66 cada dia.

Sobre el carnet per circular en patinet, Adrià Puigpelat, director de la prefactura provincial de la DGT, ha assenyalat que la formació obligatòria no és una cosa que pugui gestionar Barcelona, Catalunya o fins i tot Espanya, ja que la decisió haurà de venir, ha assenyalat, de la mà d’una normativa europea.