PROTESTA GREMIAL

Els transportistes convoquen una marxa lenta dilluns contra la zona de baixes emissions

El sector demana una moratòria perquè els vehicles de repartiment més contaminants puguin continuar entrant a Barcelona i reclamen més places per a càrrega i descàrrega

Els transportistes convoquen una marxa lenta dilluns contra la zona de baixes emissions

Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els transportistes han tingut un temps de gràcia, però la zona de baixes emissions (ZBE) és inclement i ara els toca a ells adaptar-se a les dificultats que imposa la lluita de Barcelona contra la crisi climàtica. És a dir, les furgonetes més contaminants ja no poden circular dins del perímetre de les rondes des de finals de març i quan acabi juny serà el torn dels vehicles més pesants. El gremi no hi està d’acord, i al considerar-se servei essencial, com ho és el transport públic, reclama una nova moratòria com a mínim fins al desembre. En senyal de protesta, dilluns a les nou del matí els repartidors estan convocats a una marxa lenta amb inici al carrer A de la Zona Franca i que transcorrerà, fins a la una del migdia, per les rondes de la capital catalana. Si al taxi li surten bé aquest tipus de mobilitzacions, ¿per què a ells no?

Notícies relacionades

Carlos Folchi és el secretari general de l’Associació General d’Autònoms-Pimes Tranportistes de Catalunya (AGTC). En conversa amb aquest diari, denuncia «la persecució contínua i progressiva» a la qual considera que ha sigut sotmès el seu col·lectiu en els últims anys, no només pel que fa a la ZBE, sinó també per la «reducció sistemàtica de places de càrrega i descàrrega» dins de Barcelona. En l’última dècada, segons dades del consistori, han perdut un 30% dels llocs per estacionar i repartir mercaderia en condicions, cosa que ha provocat, com va posar de manifest el RACC en un estudi presentat dimecres, que un de cada tres hagi sigut sancionat per la Guàrdia Urbana per deixar la furgoneta on no toca, sobretot en doble fila, passos de vianants o amb dues rodes sobre la vorera.

Compromisos

Folchi recorda que el carrer «és l’espai natural dels repartidors» i que guillotinar-lo no és la solució «perquè els productes han d’arribar d’alguna manera als comerços, negocis i restaurants». Assegura que les reunions amb l’Ajuntament de Barcelona han sigut infructuoses (s’ha intentat, diu, fins a última hora) i lamenta les molèsties que puguin ocasionar dilluns amb una manifestació que, prenent com a referència les que va fer el taxi també per les rondes, promet una jornada de trànsit molt complicat. «Tenim la sensació que ens volen fer fora», afirma. La convocatòria la recolzen set associacions diferents i les seves reivindicacions es concentren en cinc punts: seguretat jurídica que garanteixi la seva activitat, ajudes econòmiques per substituir el vehicle, un pla de reconversió dels vehicles existents, una taula de diàleg i el compliment de tots els compromisos.