TRANSPORT PÚBLIC

Barcelona importa finalment el model de bus exprés urbà

TMB operarà a partir del setembre una línia entre Francesc Macià i Glòries que passarà pel centre de la ciutat i tindrà només quatre parades

zentauroepp37209652 barcelona  08 02 2017  autobuses en la diagonal  fotografia 170208180348

zentauroepp37209652 barcelona 08 02 2017 autobuses en la diagonal fotografia 170208180348 / JOAN CORTADELLAS

  • S’espera que acumuli cada any un milió de validacions i que el 30% del passatge provingui del vehicle privat

  • TMB estima que aquest bus semidirecte, que circularà sempre per carrils reservats, avanci a uns 15 km/h

  • La companyia estendrà aquest any l’oferta de bus de barri a demanda després de l’èxit del servei a Torre Baró

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El bus és tan pròxim com lent. Tenir la parada a prop de casa és una benedicció, però aturar-se cada dues illes per carregar passatge i fer-ho en una ciutat tan congestionada com Barcelona, converteix l’invent en un transport d’escassa eficiència que amb prou feines supera els 12 quilòmetres per hora de mitjana. Durant la primera dècada del present segle, quan es va començar a parlar de modificar el transport en superfície, es va dissenyar el Retbus, que en origen eren 11 línies de gran capacitat i amb les parades més distanciades de l’habitual. Però la cosa va canviar, i es va empetitir l’espai entre paradors perquè l’usuari no es revoltés. Així van néixer els 28 recorreguts de la xarxa ortogonal d’autobusos, desplegada entre el 2012 i el 2018. Més racionals i fàcils d’interpretar, no resolien el principal problema: la velocitat comercial. Aquest dilluns, no obstant, s’ha presentat el que potser sigui el primer pas cap a l’objectiu d’agilitar el servei. Es tracta de la primera línia exprés que comença i acaba dins de la ciutat. Unirà Francesc Macià i Glòries, però no a través de la Diagonal, el que obriria una tempesta política colossal, sinó pel centre.

Serà una prova pilot, ha insistit la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, en roda de premsa. La idea és que aquest bus ràpid trànsit (BRT) funcioni de setembre a juny i de 7 a 22 hores, amb una freqüència de pas de 8 minuts, amb sis autobusos de 12 metres i amb tan sols quatre parades per sentit (Hospital Clínic, Universitat/Aribau, passeig de Gràcia i passeig de Sant Joan). La circulació es farà íntegrament a través de carrils bus (Villarroel, Gran Via, Aragó i Urgell), cosa que permetrà, segons calcula TMB, arribar a una velocitat mitjana de 15 quilòmetres per hora. L’empresa calcula que al llarg de l’any s’acumulin un milió de validacions i que el 30% dels usuaris provinguin del vehicle privat. La línia, que encara no té nom definitiu però sí color (el vermell corporatiu de tota la vida), funcionarà de dilluns a divendres i pretén ser paladí de la intermodalitat, ja que les parades es col·locaran en punts d’intercanvi amb quatre línies de metro, a més dels dos ramals del tramvia.

Sense problema per la Diagonal

El bus exprés, avança per la Diagonal sobre part del tram (de Padilla fins a Aragó) que en menys d’un any hauria d’estar en obres perquè comenci l’expansió del Trambesòs cap al Llobregat. Tal com ha assenyalat Gerardo Lertxundi, conseller delegat de TMB, no està previst que la reurbanització de l’avinguda afecti el recorregut del bus. En qualsevol cas, ha recordat Alarcón, Barcelona és una ciutat viva i si cal desplaçar parades, és una cosa que forma part de la gestió diària dels autobusos. La connexió entre els extrems de la línia i el centre es farà en poc més de 10 minuts, el que suposarà un estalvi del 30%, sempre segons les estimacions de la companyia, respecte al temps actual que fan servir autobusos de recorregut similar, com el 6 o el 7.

Notícies relacionades

L’èxit o fracàs d’aquesta connexió semidirecta entre Macià i Glòries determinarà quins altres passos poden fer-se en el futur. La regidora de Mobilitat, no obstant, s’ha mostrat optimista: «Si abans d’un any podem estendre noves línies, ho farem». Hauran, això sí, de tenir molt en compte el cost de la mesura. Aquest bus no suposarà un increment del pressupost (els diners sortiran de l’optimització dels recursos existents), però una futura expansió de la cosa sí que suposaria injectar recursos.

A la roda de premsa també s’ha anunciat l’extensió de l’oferta del bus a demanda, estrenat el febrer del 2019 a Torre Baró. L’èxit d’aquesta iniciativa, segons TMB, amb 46.000 viatges anuals abans de la pandèmia, permet impulsar aquest mateix any serveis similars a Horta-Guinardó (per a la línia 135), Sarrià-Sant Gervasi (118 i 128) i Ciutat Vella (120 i 121), amb la idea de continuar creixent el 2022.