Seguretat a la carretera

L’entorn viari de Barcelona, un polvorí de sinistres greus de moto

L’estudi EuroRAP revela una vegada més la vulnerabilitat de les dues rodes, que concentren el 43% dels accidents i només el 5% de la mobilitat total

Accident mortal entre una moto i un camio a la Ronda de Dalt de Barcelona  Foto Guillem Sanchez   ACN

Accident mortal entre una moto i un camio a la Ronda de Dalt de Barcelona Foto Guillem Sanchez ACN / GUILLEM SANCHEZ

  • El 80% dels accidents greus a l’Arrabassada tenen motos implicades
  • El 30% de la xarxa de carreteres catalanes mantenen un elevat risc de sinistralitat
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La moto és una constant en tots els debats sobre seguretat viària a Catalunya. La cultura de les dues rodes no és només una realitat urbana, també ho és supramunicipal, tant en els desplaçaments entre setmana (‘commuters’), sobretot en l’àmbit metropolità, com els més vinculats a l’oci (‘motards’). L’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP, que aquí se n’encarrega el RACC, torna a alertar sobre l’elevada sinistralitat de la moto, que suposa el 5% de la mobilitat però pateix el 43% dels accidents. En els entorns viaris de Barcelona, la immensa majoria dels accidents greus els pateix un motorista. Mereix especial menció la BP-1417, que potser no us sonarà de res però us serà més familiar si li posem el nom d’Arrabassada, la via que uneix Barcelona amb Sant Cugat coronant el coll situat al costat del Tibidabo. És la carretera més perillosa de Catalunya (no debuta en aquest mèrit tan dubtós, ja ho va ser durant tres anys seguits, del 2015 a 2018), però a més és el paradigma del treball pendent: el 80% dels sinistres greus tenen una moto implicada.

Les motos no cauen més que mai però sí que pateixen més que mai. El 2019 es van registrar 2.269 sinistres de vehicles de dues rodes, una mica inferior als del 2018, quan es va tocar sostre amb 2.306. El creixement des del 2013 ha sigut del 45%. Però si ens fixem en els que van deixar víctimes mortals o ferits greus, la xifra és la més gran de la dècada, amb 317, que superen els 309 de l’anterior rècord, arribat el 2015. La paraula ‘moto’, de fet, apareix en 47 ocasions al document de 26 pàgines presentat aquest dijous. Per dir coses com que en els sinistres greus registrats en els 10 trams amb més concentració d’accidents, el 75% dels afectats i la meitat dels morts anaven amb moto. Però també n’hi ha moltes més. EuroRAP, que realitza el seu estudi partint de triennis, i l’informe presentat aquest dijous inclou el període 2017-2019, analitza el 53% de tota la xarxa viària catalana, és a dir, prop de 6.400 quilòmetres. La meitat del total, no obstant, concentra el 92% de la mobilitat total i el 86% dels sinistres. Amb la moto, com a norma general, com a protagonista. El titular genèric, per cert, és que el 30% de les carreteres catalanes mantenen un risc alt o molt alt de tenir un accident greu o mortal. Seria el titular de la notícia si no fos un percentatge que amb prou feines s’ha mogut els últims anys. Tot i que, ben vist, que la xifra segueixi igual ja diu moltes coses per si sola.

Millores previstes

Notícies relacionades

Sobre les preocupants xifres de l’Arrabassada, Xavier Flores, director general d’Infraestructures de Mobilitat del Govern, ha avançat que al gener està previst licitar una millora a la carretera que consisteix, entre altres coses, a col·locar, en els trams més sensibles, un separador entre els dos sentits, de manera que, si un vehicle el trepitja, la rugositat l’advertirà del perill d’envair la calçada contrària. «Ha de significar un canvi important», ha detallat, mentre ha admès que es tracta d’una via «molt particular». Es referia, sense esmentar-ho directament, als usos que es continuen fent d’aquesta artèria, amb grups de ‘motards’ que es reuneixen als miradors mentre entren i surten per realitzar el traçat de corbes en què, durant moltes dècades, es van celebrar les mítiques pujades en costa, carreres cronometrades que omplien les cunetes de curiosos. Segons el Servei Català de Trànsit, en el període 2007-2020 s’han registrat en aquesta via 57 accidents amb morts o ferits greus, i en 43 (75,4%) hi havia una moto implicada. En l’entorn de la capital catalana, no obstant, hi ha més trams preocupants. La C-58, de Barcelona a Cerdanyola, té un 79% d’accidents greus amb motos implicades; a la ronda Litoral són el 85%, i a la C-31, de Barcelona a Montgat el percentatge escala fins al 92%.

Dins de tanta dissort hi ha una dada que pot convidar a una certa esperança sempre que l’administració prengui serioses cartes en l’afer. Segons l’estudi EuroRAP, la meitat dels sinistres greus o mortals de moto es concentren en el 12,6% de la xarxa viària, és a dir, en poc més de 800 quilòmetres de longitud. El total de la malla de carreteres el formen més d’11.000 quilòmetres. Difícil aspirar que tots i cada un brandeixin la seguretat pròpia d’un circuit de carreres, però seria un començament doblar esforços on el ‘big data’ t’està assenyalant amb llums de neó que tens un problema greu. Si es té en compte que en el rànquing de carreteres més perilloses solen repetir sempre les mateixes, sembla demostrat que queda molt per fer.

Temes:

Motos