MOBILITAT A BARCELONA

El metro i el bus van portar durant el pont la meitat del passatge del 2019

  • TMB va reforçar les línies 1 i 5, però no es van registrar grans aglomeracions en el transport públic
  • El dia de més demanda va ser dilluns i va ser inferior a la d’un dilluns també laborable de novembre
BARCELONA 07 12 2020 Sociedad  Carrers tallat al trafic per afluencia de gent x compres nadal En la foto paseo de Gracia con la calle Diputacio FOTO de ELISENDA PONS

BARCELONA 07 12 2020 Sociedad Carrers tallat al trafic per afluencia de gent x compres nadal En la foto paseo de Gracia con la calle Diputacio FOTO de ELISENDA PONS / ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El col·lapse de trànsit a Barcelona durant el pont ha obert debats anyencs a la ciutat. I, com tot el que té a veure amb la via pública, del que es tracta és de buscar responsables. Hi ha qui dona la culpa a l’urbanisme tàctic i a l’eliminació de carrils en carrers importants, com Consell de Cent, Aragó i València. Hi ha qui es queixa del tancament de centres comercials, que acumulen 18 setmanes de persianes caigudes des que va començar la pandèmia. Hi ha qui afirma que el transport públic era impracticable. Davant tanta opinió, potser les xifres d’ús de metro i bus donin una mica de llum. Grosso modo, el nombre de validacions no va ser per a res extraordinari, ni en comparació amb altres dies de l’era de la Covid, ni de bon tros respecte al mateix pont del 2019, quan TMB va portar gairebé el doble de viatgers.

El col·lapse de cotxes va obligar la Guàrdia Urbana a tallar alguns carrers que desemboquen a la plaça de Catalunya, destí habitual dels que baixen amb cotxe per poder dipositar el vehicle a l’aparcament subterrani. Hi va haver talls a la Gran Via, a Diputació, al passeig de Gràcia, a Bergara i a Balmes, amb l’objectiu d’esponjar les entrades i permetre les sortides. Mentre eren multitud els que optaven pel vehicle privat, a la mateixa hora i amb la mateixa finalitat, el transport públic operava sense aclaparaments, a més d’estretors en determinades hores punta malgrat que les línies més demandes, l’1 i la 5, van tenir un reforç de combois del 10% les tardes de dissabte, diumenge i dimarts. Anem per dies.

  • El DISSABTE 5, el metro i el bus van registrar unes 727.000 validacions, 80.000 més que el dissabte anterior i gairebé la meitat que el dissabte 7 de desembre del 2019 (1,37 milions de validacions)
  • El DIUMENGE 6 van ser 456.000 els moviments, 14.000 menys que una setmana abans i menys de la meitat que el diumenge de l’any anterior (974.792).
  • El DILLUNS 7, laborable, va ser el dia gran del pont, amb poc més d’un milió de bitllets venuts, que són 200.000 menys que el dilluns 31 de novembre. Si es miren anys anteriors, la comparació d’aquesta jornada pot fer-se observant el comportament del metro el 7 de desembre del 2018, també entre dos dies festius. Llavors van ser 1,1 milions de viatges sota terra per 690.000 d’aquest dilluns.
  • El DIMARTS 8 van ser 536.000 validacions en total, menys de la meitat que les del divendres 6 de desembre del 2019, que també era festiu (el 8 va caure en diumenge).
Notícies relacionades

En resum, el transport públic ha tingut un pont aparentment tranquil, amb una demanda molt inferior a la de l’any passat, fet que indicaria que l’ús més intensiu del vehicle privat, alimentat pel tancament de grans superfícies, podria tenir molt a veure amb el que va passar a la zona més cèntrica de la ciutat, la que els barcelonins utilitzaven per a les compres nadalenques abans que en els 90 comencessin a florir grans superfícies.

Mentre el debat continua el seu curs, el transport públic mira de recuperar la confiança. Li va fer molt mal el tancament de la restauració, però ara torna a estar en lenta però progressiva recuperació. Segons un portaveu de TMB, la demanda està al 60% del que era habitual abans que arribés el coronavirus. Aquest dimecres, per exemple, el nombre de validacions fins a les nou del matí era un 2% superior al mateix dia de la setmana anterior.