CONGRÉS VIRTUAL

Trinxera de ciutats davant la Covid

Smart City Expo sobreviu a la Covid amb una versió 'online' que confirma el poder creixent de les ciutats

La regidora de París celebra que els Estats Units tornin a la defensa del planeta amb la victòria de Biden

zentauroepp55901748 barcelona 17 11 2020 econom a visita para ver c mo se realiz201117172737

zentauroepp55901748 barcelona 17 11 2020 econom a visita para ver c mo se realiz201117172737 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ciutats sense contaminació i sense soroll, amb una mobilitat més compartida i menys de propietat. Per un canvi de filosofia, però també perquè els sous no donen per a un lloguer, i menys encara per donar-se el luxe de tenir cotxe propi. L’Smart City Expo, el congrés de les ciutats intel·ligents que aquest any ha provat un format virtual tan brillant i puntual com fred i incontestable, no ha sigut una pluja de notícies, però sí que confirma que el centre de poder –no l’econòmic, però, sí, el de les decisions– està ara a les ciutats i les seves àrees metropolitanes. 

El nou format d’intervencions curtes i a distància (un esforç audiovisual digne d’aplaudiment) no ha permès el debat entre els ponents, habitual en aquest tipus de fòrums. Ni fiscalitzar com cal la bateria de motos venudes per uns i d’altres, sobretot els conferenciants que ocupen un lloc en alguna administració pública.  Però també les empreses, en un esforç d’empatia amb una mobilitat sostenible en la qual es van creant dos bàndols: els que creuen que cal canviar el vehicle de combustió per l’elèctric i els que consideren, a més, cal reduir el nombre de cotxes que circulen per les ciutats. 

Anne Hidalgo, durant la seva intervenció / smart city expo

Notícies relacionades

La metròpolis, a escala més humana. Han coincidit en la recepta les alcaldesses Anne Hidalgo (París), Ada Colau (Barcelona) i Nuria Marín (l’Hospitalet) en les seves telegràfiques intervencions. També la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, que ha definit les ciutats com «l’ànima de les nostres vides». La regidora de la capital francesa, que s’ha convertit en el model a seguir per a moltes urbs europees per la seva decidida lluita contra el cotxe i la seva teoria de «la ciutat del quart d’hora», en referència al temps que qualsevol veí hauria d’invertir a París per arribar a qualsevol servei bàsic, ha aprofitat l’ocasió per celebrar la victòria de Joe Biden a les eleccions dels EUA, ja que suposarà la tornada de la primera potència mundial a l’acord de París per combatre la crisi climàtica, del qual Donald Trump es va esborrar oficialment setmanes enrere.

Ja ho deia Churchill

També les desigualtats han aparegut en els discursos dels mandataris. No tant en el dels portaveus de les empreses amb expositor virtual a la fira. L’alcaldessa de Chicago, Lori Lightfoot, per exemple, ha recordat que els treballadors amb les rendes més baixes són els que menys poden treballar, una cosa que també passa als barris més desfavorits de Barcelona, on la incidència de Covid és més gran. Traslladat a un escenari més optimista, Marín ha compartit el seu desig que la ‘smart city’ «redueixi la fractura digital». Allà li ha donat la raó Carlo Ratti, arquitecte, urbanista i professor del pretigioso MIT de Boston, que parafrasejant William Churchill, ha resumit tot el dit de la següent manera: «Mai no s’ha de malgastar una crisi».