27 set 2020

Anar al contingut

NOU SERVEI

Barcelona crea un telèfon de prevenció del suïcidi: 900.92.55.55

Prop d'un centenar de persones, la majoria, homes, es treuen la vida cada any a la capital catalana

El nombre d'intents ha baixat el 2020, però experts ho atribueixen que la gent no ha anat a urgències

Toni Sust

Barcelona crea un telèfon de prevenció del suïcidi: 900.92.55.55

ALBERT BERTRAN

Unes 2.000 persones intenten suïcidar-se cada any a Barcelona. Prop d’un centenar ho aconsegueix. Ho intenten més les dones però ho consumen més els homes. El suïcidi és la principal causa de mort masculina a la capital catalana entre els 15 i els 44 anys. En el cas de les dones és el segon motiu, darrere del càncer de mama.

«És important poder parlar-ne. Es parla molt poc del suïcidi. Cal parlar-ne, cal visibilitzar-lo», afirma la regidora de Salut, Gemma Tarafa, que aquest dijous ha presentat dues actuacions vinculades amb un tema que, en efecte, sol esquivar-se. De la mà d’entitats especialitzades en la matèria, l’Ajuntament de Barcelona crea un telèfon que funcionarà durant 24 hores per prevenir el suïcidi: el 900.92.55.55. I ha obert un nou punt d’atenció a familiars. Són dues mesures que neixen en el context del pla de xoc del consistori en salut mental arran de la crisi sanitària del coronavirus.

Fundació Ajuda i Esperança

El telèfon es crea en col·laboració amb la Fundació Ajuda i Esperança, mitjançant l’habilitació d’una línia que estarà vinculada amb el Telèfon de l’Esperança. La idea que és que es dediqui específicament a atendre trucades de persones que presentin ideacions o conductes suïcides. És una línia gratuïta que funcionarà de forma permanent i que comptarà amb la presència diària de cinc voluntaris amb formació i experiència prèvia.
El servei comptarà amb la coordinació i supervisió de psicòlegs i amb un comitè d’experts vinculats al Codi Risc Suicidi de la Generalitat, del 061, de l’Hospital de Sant Pau, de l’Hospital del Mar, de Sant Joan de Déu, la UAB i la UB i associacions de Barcelona.

El punt d’atenció pensat per atendre familiars, amistats i persones de l’entorn laboral dels qui viuen amb risc de suïcidi serà a les instal·lacions de l’espai Barcelona Cuida, i caldrà programar les visites (el seu telèfon d’atenció és el 93.413.21.21). Aquest servei serà responsabilitat de les dues associacions amb més coneixement de la matèria a la capital catalana: l’Associació Catalana per a la Prevenció del Suïcidi (ACPS) i Després del Suïcidi-Associació de Supervivents (DSAS).

La mort i el sofriment

Tarafa ha comparegut juntament amb el director del pla director de salut mental i addiccions del Departament de Salut, Jordi Blanch; la patrona i directora de la Fundació Ajuda i Esperança, Esperança Esteve, i la presidenta de l’associació Després del Suïcidi-Associació de Supervivents, Cecília Borràs. 

«La gent no vol la mort. Vol sortir del sofriment, i la mort la sembla el camí més fàcil», ha remarcat Esteve, que ha afirmat que la preparació de les persones que atendran el telèfon és clau: els que ho faran tenen una experiència de com a mínim 60 hores al Telèfon de l’Esperança i una formació prèvia. Borràs ha assegurat que el servei telefònic pot ser «una ajuda essencial, una porta d’esperança, perquè el que arriba al suïcidi pensa que és l’última porta».

Segons el Codi Risc Suicidi, a Barcelona hi va haver el 2019 1.139 episodis de conducta suïcida i durant els primers mesos del 2020, 467, una mica menys. Blanch ha aclarit que és aviat per saber el motiu, però ha considerat com una tesi la possibilitat que molts dels afectats no anessin a urgències pel confinament.