PROJECTE FERROVIARI

Barcelona aspira ara a iniciar la unió del tramvia el 2021

L'ATM aprova l'estudi informatiu i només falta acordar el model de gestió abans de licitar l'obra

L'ajuntament treballa amb la hipòtesi de pagar el projecte a base d'endeutar l'empresa pública TMB

zentauroepp46690096 tranvia190124204521

zentauroepp46690096 tranvia190124204521

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Quatre anys de govern serveixen per a moltes coses. Com per exemple, per dominar els temps de la cosa pública, fet que permet mesurar més i millor l’ímpetu a l’hora de donar les coses per fetes. Ada Colau va pecar d’optimista fa quatre anys quan va prometre que en els seus primers 100 dies com a alcaldessa licitaria les obres de connexió del Trambaix i el Trambesòs. Gairebé 1.500 llunes després, l’únic que s’ha aconseguit, el gener passat, és un fràgil acord en el ple sobre el recorregut, en superfície i per la Diagonal. Amb el nou mandat acabat de començar, el tema del tramvia torna al tauler municipal, ara, amb l’aprovació definitiva de l’estudi informatiu per part del’Autoritat del Transport Metropolità  (ATM). Després d’aquest tràmit, al setembre començaran les negociacions sobre el model de gestió per a iniciar les obres en l’albor del 2021, si tot va bé i després de la licitació.

L’estudi informatiu ja va ser aprovat en primera instància per l’ATM el juny del 2017. En una roda de premsa a la seu d’aquest organisme, el seu director general, Pere Torres, va explicar que entre les tasques de la seva institució no hi havia la de definir el traçat. Per això l’aprovació definitiva s’ha demorat dos anys, perquè, malgrat que estava tot estudiat al mil·límetre per l’equip que liderava l’exconseller Pere Macias, secundat per Oriol Altisench, faltaven aspectes relacionats amb l’obra més urbanística i ambiental, més de ciutat. A més de descartar la resta de possibles plans, com el soterrani, la proposta de fer-lo baixar per Urgell per seguir per Provença fins a la Diagonal o l’opció del bus elèctric. Ara, després de la publicació en elDiari Oficial de la Generalitat de l’'ok' a aquest document, i després de l’acord del ple municipal (25 vots a favor d’un total de 41), s’impulsarà un grup de treball que té com a principal repte decidir el model de gestió.

Foto de família després de l’aprovació en el ple del recorregut del tramvia, el gener d’aquest any / JOAN CORTADELLAS

L’operativa no és cosa menor, ja que ERC va votar a favor del projecte (després de la sortida d’Alfred Bosch del grup municipal i amb Ernest Maragall ja movent els fils des de la grada) amb la condició que la cosa no quedi a mans privades, com ja passa en els dos trams en funcionament des del 2004 i des del 2006. Una de les opcions que s’estudien, segons assenyalen fonts municipals, és que l’empresa pública TMB es faci càrrec d’aquest tram de 3,8 quilòmetres entre Francesc Macià i Glòries. Res de contractes constructius lligats a una concessió a 30 anys. El gestor públic de transport podria posar els combois mentre que el Govern pagaria la infraestructura i l’obra. Després de dos pròrrogues de pressupost, ja es veurà amb quins diners. En el seu moment, ja es va plantejar el possible rescat de tota la concessió, però això requeriria pagar uns 400 milions d’euros alshòldingsque exploten les dues línies, una cosa que el Govern va descartar de ple.

Notícies relacionades

El tram ara en lliça –de Glòries a Verdaguer– era el mínim que esperaven els defensors del tramvia per a l’anterior mandat. Segons fonts municipals, si es compleixen els terminis, les primeres obres, després de la negociació i les licitacions, podrien començar a començaments del 2021, quan precisament s’espera que entri en funcionament el túnel viari de Glòries. Tot i que l’ATM i el consistori es posin d’acord en el model de gestió, el diàleg haurà d’incloure forçosament les concessionàries. La part positiva, que les dues parts es necessiten i es deuen un cert respecte. La part negativa, que les empreses tenen la paella pel mànec, contractualment parlant. Però res es farà si no queda clar qui paga què i com es reparteix el benefici. Entre altres coses, els combois posats per TMB haurien d’utilitzar les cotxeres de l’empresa del Tram. No hi ha pacte, no hi ha cotxeres. 

"Falta governança"

Macías ha celebrat l’aprovació de l’estudi en el seu perfil de Facebook: "Dos anys d’intens treball de molta gent finalment donen el seu fruit. ¡Ara toca gestionar els projectes i començar la primera fase de les obres des de la plaça de les Glòries fins a Verdaguer!". Aquest projecte, no obstant, és del tot insuficient per al president de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP). Ricard Riol considera que el primer tram hauria d’arribar fins a la plaça del Cinc d’Oros, a l’encreuament de la Diagonal amb passeig de Gràcia. "Si són incapaços d’afrontar menys de quatre quilòmetres de ferrocarril en vuit anys, tenim un problema de governança molt greu. Perquè la gent es faci una idea, en un mandat es van construir els 30 quilòmetres que estan en funcionament".