SEGURETAT VIÀRIA

El 'Minority Report' dels accidents

La Guàrdia Urbana de Barcelona assaja un algoritme que en el futur podria predir els sinistres de trànsit

El programa de l'empresa Accenture ja genera alertes automàtiques que permeten incidir en zones concretes

zentauroepp42971933 barcelona 17 04 2018   aparatoso accidente de tr fico de dos190215140853

zentauroepp42971933 barcelona 17 04 2018 aparatoso accidente de tr fico de dos190215140853 / CARLOS MONTANYES

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Segur que recorden la pel·lícula ‘Minority Report’, en què una unitat policial, coneguda com els PreCrimen, es dedica a evitar els homicidis abans que passin. És el símil més clar i fàcil per entendre el que aquí s’explicarà, de com la Guàrdia Urbana té entre mans un projecte per reduir el nombre d’accidents de trànsit a través del ‘big data’, en col·laboració ambl’empresa Accenture. Amb la idea d’establir alertes i perfils, de saber on i com s’ha d’actuar i, en el futur, per predir en quins punts de la ciutat pot produir-se un sinistre de circulació.

Aquí no hi ha un Tom Cruise amb una perillosa missió entre mans. Aquí es tracta d’anar avançant a poc a poc. De fet, la idea va néixer fa dos anys i mig, un dia en què la companyia va reunir diversos cervellets perquè fessin un exercici pràctic basant-se en les dades d’accidents registrats a Barcelona els últims 10 anys. Manuel Haro, cap de la unitat d’investigació i prevenció d’accidents de la Urbana (UIPA), va estar en la sessió i es va quedar perplex amb el potencialitat que tenia tot allò. Es van posar a parlar, i al cap d’uns mesos es va firmar un conveni. Col·laboració publicoprivada en estat pur. I no només això, també un prometedor maridatge entre la tecnologia punta d’uns il’experiència i el coneixement sobre la matèria dels altres. 

De les dades a la intel·ligència

Per posar alguns exemples del que pot aportar, l’aplicació permetrà identificar el perfil més habitual en els accidents de trànsit (ja n’han detectat set de diferents). Això, entre altres coses, permetrà afinar més i millor en les campanyes de conscienciació, ja que es coneixerà el sexe, l’edat, la procedència, l’hora, el dia de la setmana i el tipus de vehicle que conduïa aquesta persona. Juanjo Vilanova, intendent major de la Guàrdia Urbana i responsable de la divisió de Trànsit, ho resumeix d’aquesta manera: “Tenim molta informació i ara el repte és transformar tot això en intel·ligència”.O en un algoritme, que és i serà, de fet, l’encarregat de metabolitzar totes aquestes dades per anar ‘escopint’ resultats que es tradueixin en una millora per a la seguretat viària. “Més endavant, això és el que perseguim, la idea és arribar a anàlisis predictives del comportament de l’accidentalitat”,o el que és el mateix, saber per endavant on està a punt de registrar-se un sinistre.

En una primera fase, el que s’espera és que vagi aportant alertes en viu, o sigui, que avisi sense necessitat de buscar, que adverteixi la policia que determinat punt de Barcelona o que un perfil concret de conductors s’està disparant quant a la sinistralitat. “Això –detalla Vilanova– hauria de suggerir mesures urbanístiques o operatives que ajudin a reduir els accidents. Aquests avisos automàtics es basaran en tendències i probabilitats, però traslladades al terreny, li estaran marcant el camí de la Urbana de cara a ser més efectius en la seva feina de prevenció. Després, evidentment, també està el control i la sanció, però això és una altra cosa, també necessària, en aquesta voluntat d’evitar tragèdies personals. Vilanova comparteix el cas d’un conductor que un dissabte a la nit va donar positiu en diverses drogues. Greu, però molt greu, i gairebé esgarrifós, si es té en compte que al costat viatjava la seva dona i al darrere, el seu fill de tres anys.

Una mala decisió 

Tenint en compte que el 90% dels accidents es produeixen per una mala decisió del conductor, ¿com predir quan i on algú optarà pel costat fosc quan estigui al volant, a la moto, pedalant o caminant per Barcelona? Ja que endevinar no està entre les virtuts de la Urbana, del que es tractarà és d’anar musculant la base de dades amb el major nombre de camps possible, és a dir, sumar filtres, ‘inputs’, també de comportament, perquè la predicció sigui el més precisa possible. ¿Però quan? “Ara som al rebedor, una mica al menjador, si vols, però aviat entrarem fins al fons”, concreta Vilanova. De moment, l’aplicació creada al costat d’Accenture està a punt de ser instal·lada als ordinadors de la policia perquè pugui començar a treballar totes les dades en directe. Una informació que no només anirà generant alertes, sinó que permetrà als agents marcar perímetres concrets (per exemple, una zona 30) per veure quin és el comportament i quina és la seva evolució d’una àrea concreta d’interès.

Haro, que va crear la UIPA a començaments de segle i és a prop de la seva jubilació, insisteix que, malgrat que la tecnologia pugui donar un cop de mà, “l’última paraula la continuaran tenint els ciutadans, que són els que prenen les decisions”. “Ara la seguretat viària en preocupa molt a uns quants, i la idea és aconseguir que a molts els preocupi una mica”. Amb aquest ‘karma’ la Urbana intentarà trencar l’estancament en què s’han instal·lat les xifres d’accidentalitat a Barcelona, que ronda en els últims 10 anys la mateixa xifra de sinistres amb ferits, uns 9.000. 

Límits legals

Notícies relacionades

Tenint en comptecom avança la tecnologia, saber fins on es podria arribar en matèria de seguretat viària és una incògnita. Hi ha una línia vermella molt clara: la protecció de dades i el dret a la intimitat. Perquè la temptació de contactar amb empreses com Google, que té a mig món controlat a través dels mòbils, és molt alta. El concurs d’aquestes multinacionals que tots portem a la butxaca i que funcionen a través de la geolocalització permetria generar i dibuixar cànons de comportament i de fluxos de moviment que ajudarien a afinar l’invent: on són els vianants, per on van els ciclistes, per quin punt avancen els vehicles pesants... Això, no obstant, és una cosa que encara no està sobre la taula, ja que és un meló molt complicat d’obrir. 

El bo de l’invent és que la capacitat predictiva pot mesurar-se amb facilitat. N’hi ha prou amb fer una mirada a la realitat present i comparar-la amb el vaticini del passat. Això permetrà calibrar el sistema, muscular-lo perquè els Tom Cruise de la futura Guàrdia Urbana siguin capaços d’evitar un accident de circulació abans que passi.