SEGURETAT VIÀRIA

Barcelona planeja tres radars de tram més després del bon resultat de la Ronda de Dalt

El consistori estudia implantar controls a la Ronda Litoral i als túnels de la Rovira i de la Ronda del Mig

Els accidents han baixat un 21% i els ferits, un 36% a les càmeres actives a la via ràpida de la zona alta

zentauroepp41068756 barcelona      24 11 2017     barcelona        radar en la r171127160235

zentauroepp41068756 barcelona 24 11 2017 barcelona radar en la r171127160235 / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els que passen per allà sovint no entenen per què en una via aparentment ràpida han de reduir la velocitat fins a 60 quilòmetres per hora durant un tram de tres quilòmetres. Dos anys després, els mateixos conductors que passen per la Ronda de Dalt a l’altura d’Horta-Guinardó potser obtindran resposta a alguna de les seves preguntes. D’entrada, sàpiguen que el nombre d’accidents ha caigut el 21%, i el de ferits, el 35,7%. Tenint en compte els resultats, l’Ajuntament de Barcelona planeja implantar tres radars de tram més en zones sensibles.

Els llocs escollits són la Ronda Litoral, al seu pas pel Moll de la Fusta, i els túnels de la Rovira i de la Ronda del Mig entre la Diagonal i la plaça de Cerdà. L’elecció, apunta Adrià Gomila, director de Mobilitat, es fa en funció dels índexs d’accidentalitat, és a dir, de la necessitat de reduir el nombre de sinistres en aquests trams concrets. El responsable municipal prefereix ser prudent respecte als terminis, però la idea és que puguin estar operatius abans que s’acabi el mandat, el maig del 2019. El que és segur és que s’estan redactant els projectes per després licitar l’execució. Tot això no treu que durant aquest temps aparegui un tram en alguna altra via que requereixi una intervenció similar, fins i tot prioritària. Tot quan calgui.

BONS RESULTATS» / La Ronda Litoral és potser el lloc més sagnant de tots. Limitada per l’espai –i per les pres-

ses de l’època en què va ser construïa–, aquesta via ràpida, al seu pas pel costat del Maremàgnum, estreny la seva calçada i dibuixa un perillós revolt sense voral. La proximitat del port, a més, la converteix en una artèria molt utilitzada per camions de gran tonatge, per no parlar dels autocars carregats de turistes. Malgrat que la velocitat està limitada a 60 quilòmetres per hora, i tot i que a la zona ja hi ha un radar fix, el consistori considera prioritari instal·lar-hi un radar de tram. «Hem pogut comprovar que aquest tipus de càmeres són més efectives i donen bons resultats». Gomila es refereix precisament al que ja funciona des de fa dos anys a la Ronda de Dalt.

Es va instal·lar a finals d’octubre del 2015. Fins llavors, la càmera només caçava els neòfits i els despistats, ja que era de sobres conegut que aproximadament entre la plaça de Karl Marx i el carrer d’Almansa s’hi amagaven dos flaixos que saltaven al caçar qualsevol vehicle que superés els 60 quilòmetres per hora. El que feia la majoria de conductors és de sobres conegut: frenar a l’altura del radar i prémer l’accelerador quan s’escapa de la seva zona d’influència. Bàsicament, el que els conductors més espavilats perpetren en tots els radars de la xarxa viària. Gomila considera que el radar de tram «és més just», ja que sanciona una infracció prolongada en el temps i no una «badada puntual».

Durant els primers mesos, fins a l’1 de febrer, que va ser el dia en què es va començar a sancionar després del període de proves, les infraccions per excés de velocitat es van reduir el 74,5%, i van passar de 3.085 a 785 vehicles que superaven el límit a la setmana. El compliment del màxim de velocitat, segons les xifres de l’ajuntament, ha passat del 52% al 93%.

17.700 MULTES / Si es comparen les dades del 2016 amb lo que llevamos de 2017, les xifres apuntalen la tesi que a menys velocitat, més seguretat i menys accidentalitat. Durant els 12 mesos de l’any anterior, en aquest tram es van registrar 42 accidents, una xifra similar a la dels exercicis anteriors (entre 44 i 37 des del 2011). En els 10 primers mesos d’aquest any, s’han produït 30 sinistres. Si ho comparem amb gener-octubre del 2016 (38 accidents), la reducció ha sigut del 21%. Si ens fixem en les víctimes dins de l’àmbit del radar de tram de la Ronda de Dalt, els ferits, tots lleus, han passat de 75 a 45. En la comparativa dels primers 10 mesos (70 ferits l’any passat) la dada dona una baixada del 35,7%.

Notícies relacionades

Pel que fa al tipus d’accidents, entre gener i octubre es van produir 38 sinistres, 28 dels quals van ser col·lisions posteriors (un vehicle que frena i un altre que envesteix per darrere). Aquest any, en aquest mateix període, hi ha hagut 23 col·lisions posteriors, el 17,9% menys. Pel que fa a les multes, i malgrat que està senyalitzat, des que va començar a fotografiar, el radar de tram de la Ronda de Dalt ja ha sancionat 17.715 vehicles, uns 850 cada mes i 28 diaris.

Per aquests dos quilòmetres d’autopista urbana circulen diàriament prop de 150.000 vehicles, entre cotxes, motos, furgonetes i camions. La taxa d’accidentalitat era el 25% superior a la de la resta dels trams d’aquesta via ràpida. D’aquí va sorgir la necessitat de buscar una solució com aquesta que ha demostrat la seva validesa, segons les xifres del consistori.