EXPOSICIÓ

Anselm Kiefer porta al Guggenheim la memòria alemanya

El museu de Bilbao exhibeix un centenar de les monumentals obres de l'artista

Hi ha peces inspirades en l'Holocaust, Paul Celan i Nietzsche

2
Es llegeix en minuts
ROSARIO FONTOVA / BILBAO

'ANSELM KIEFER'.

Museu Guggenheim de Bilbao. Abandoibarra. Fins al 3 de setembre.

El Museu Guggenheim de Bilbao dedica la principal exposició del seu desè aniversari a Anselm Kiefer, un artista enquadrat en el neoexpressionisme alemany que combat el procés d'amnèsia col.lectiva que va viure el seu país després de la segona guerra mundial a base de teles immenses carregades de significat històric. Per a l'atri del centre, l'artista ha creat un mural vertical de 15 metres d'alçada, un desolat paisatge hivernal que impacta en els espais arquitectònics de Frank Ghery.

Kiefer (Donaueschingen, Alemanya, 1945) fusiona en les seves obres el collage, la pintura i l'escultura. Els seus enormes llenços, d'uns quants metres d'alçada, estan recoberts d'una capa matèrica espessa de pintura barrejada amb herba, filferro, flors i objectes incrustats. El seu estil accentua la solemnitat dels temes que ha tractat, des de la tradició wagneriana d'Alemanya fins a les figures de Hitler o el seu arquitecte de capçalera Albert Speer, a més dels escrits de Friedrich Nietzsche, Paul Celan o Jean Genet. L'exposició del Guggenheim consta d'un centenar d'obres, datades als anys 90, que s'organitzen temàticament al museu com si fossin capelles o llocs que conviden a la introspecció.

Kiefer, que manté antigues relacions amb els responsables de l'imperi Guggenheim, destaca la "fragilitat" de les seves obres, que "poden perdre completament el seu poder si les col.loques juntes de manera equivocada". Per aquesta raó, es mostrava ahir molt satisfet de la relació --realment espectacular-- entre l'espai arquitectònic i les seves instal.lacions, on predominen els tons ocre i un general to de tristesa i melancolia.

Notícies relacionades

MURALS I INSTAL.LACIONS Entre les sales destaquen les obres realitzades per a l'hospital psiquiàtric de la Salpetrière de París, retaules laics inspirats en la Càbala. Una altra de les sales, amb murals delicats i bellíssims traçats com a paisatges hivernals a Àustria, es dedica a Paul Celan, el poeta romanès que es va suïcidar llançant-se al Sena el 1970, marcat per la seva tràgica història durant la persecució nazi. En un altre espai s'exhibeixen peces inspirades en el poeta futurista Velimir Jlenikov (que va predir que les catàstrofes bèl.liques es produeixen cada 317 anys), amb una sèrie de vaixells i submarins de la segona guerra mundial suspesos en l'aire.

Altres instal.lacions es basen en les constel.lacions d'estrelles i en la cosmologia de les plantes, temes pels quals s'ha interessat després d'establir-se a la població francesa de Barjac. Finalment sobresurt la instal.lació Sol amb el vent, el temps i el so, títol pres d'un poema d'Ingeborg Bachmann, que consisteix en colossals escales de ciment trencades on figuren llibres de plom. L'exposició, patrocinada pel BBVA, no viatjarà a Nova York i només es podrà veure a Bilbao.