Balanç de l’ATM

El transport públic tanca el semestre amb el 40% menys de viatges respecte al 2019

El bus es recupera amb més rapidesa que el metro i el ferrocarril, i a anys llum del vehicle privat, que ja està al 95% del trànsit pre-Covid

El transport públic tanca el semestre amb el 40% menys de viatges respecte al 2019

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La recuperació està sent més lenta del que s’esperava i desitjable en tots els àmbits. També al transport públic. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha publicat aquest divendres les xifres d’ús de bus, metro i tramvia dels primers sis mesos del 2021, i la conclusió és que el sistema opera al 60% del que era habitual el 2019, abans de la pandèmia. El percentatge només del mes de juny és una mica més encoratjador, del 71,6%, però és molt lluny de l’escalada del vehicle privat, que en el dia d’avui està al 95% de la seva mitjana habitual pre-Covid.

En total, totes les opcions de transport públic de l’entorn metropolità han sumat entre el gener i finals de juny 327,8 milions de viatges, mentre que dos anys enrere van ser 541,5 milions, i el 2020 la xifra es va reduir de manera dràstica, a conseqüència del confinament, fins als 280,5. Per operadors, Rodalies és el que més lluny és de les seves xifres habituals i es deixa el 42,7% del passatge. El segueixen el metro de Barcelona (-41,4%) i el Tram (-41,23%). En canvi, els que més han aconseguit acostar-se als registres del 2019 han sigut el global d’empreses que gestionen autobusos. En el cas de TMB, per exemple, la caiguda és del 37,8%. Amb les coses així, queda clar que el ferrocarril, potser per la seva intensitat d’ús més elevada, està escalant amb més dificultat que el transport sense raïls.

Creixement gradual

Notícies relacionades

L’ATM preveu acabar l’any amb 714 milions de desplaçaments, amb la qual cosa ja s’haurà arribat al 67% de les validacions del 2019. L’estimació queda molt lluny de les prediccions compartides el desembre passat per la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, que va apuntar que aquest any acabaria al 90% dels registres anteriors al coronavirus. L’edila socialista va dir que seria un «creixement gradual», començant per el 70% al gener i tancant amb el 90% el desembre, 23 punts percentuals per sota del que pressent l’Autoritat del Transport Metropolità. És just recordar, però.

La recuperació, tal com demostra l’evolució de la gràfica, ha sigut creixent i homogènia. El juny ha sigut el mes amb més demanda de tota la pandèmia, amb 63,6 milions de viatgers. Comparat per si sol, aquest mes està el 28,4% per sota del juny del 2019. Aquesta és la xifra que permet comparar la situació del transport públic amb la de l’ús del vehicle privat. El gener va començar amb el 50,7% menys de viatges i al març ja eren el 38,2% menys.