MOBILITAT

El transport públic torna a guanyar-li la partida al cotxe a Barcelona

El Govern estima que la caiguda de la demanda en aquest 2021 generarà un dèficit de 250 milions d’euros

BARCELONA 27 10 2020 Barcelona  El transporte publico en tiempos de pandemia  aglomeraciones en el metro  estacion de la Sagrera  Metro linies 1 o 5 en sagrera  Rodalies  linia R2  de Clot  FOTO de RICARD CUGAT

BARCELONA 27 10 2020 Barcelona El transporte publico en tiempos de pandemia aglomeraciones en el metro estacion de la Sagrera Metro linies 1 o 5 en sagrera Rodalies linia R2 de Clot FOTO de RICARD CUGAT / RICARD CUGAT

  • El conseller Calvet anuncia que a finals de juny podria començar a provar-se la T-Mobilitat

  • El transport públic a la ciutat està un 39% per sota del 2019, un 15% en el cas del vehicle privat

Es llegeix en minuts

El coronavirus ha alterat per complet la mobilitat. El teletreball, l’increment de l’atur i també la desconfiança que va generar l’ús del transport públic van causar una caiguda en picat de les validacions al metro i el bus. Sense pandèmia, el 40% dels barcelonins solien utilitzar mitjans col·lectius de locomoció, per un 25% que optaven pel vehicle privat. Això va canviar amb la Covid, fins al punt que l’abril del 2020, els viatges amb cotxe particular doblaven els de la xarxa de TMB. La situació s’ha anat revertint, i el març passat, el podi ha tornat per fi a ser el de sempre: tot i que per un escàs marge, el transport públic es col·loca de nou per davant de l’automòbil.

La xifra s’ha donat a conèixer aquest divendres al si d’un acte en què les autoritats locals i catalanes de mobilitat han fet balanç d’aquest convuls any i han presentat una campanya per defensar la seguretat de viatjar en transport públic. Hi estaven presents, entre d’altres, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, i el vicepresident de Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i també alcalde de Sant Joan Despí, Antoni Poveda. La cita, a més de constatar aquest lent tomb cap a una certa normalitat, ha brindat altres titulars, com l’anunciat pel Govern sobre la T-Mobilitat. Segons sembla, perquè amb aquest títol de transport s’han donat infinitat de nous terminis, a finals de juny està previst que comencin les proves. El projecte acumula gairebé dos lustres en espera.

Dèficit a la vista

Una altra dada nova és que el 15% dels usuaris habituals del transport públic (en el dia d’avui les validacions estan entre un 50% i un 56% per sota respecte de les registrades el 2019) dubten si tornaran a agafar-lo a curt termini. Així ho indiquen les enquestes realitzades per l’Autoritat Metropolitana del Transport(ATM). I per acabar, la novetat econòmica: la baixada de la demanda tindrà en aquest 2021 un impacte, o aquesta és la previsió, de 250 milions d’euros en el transport metropolità (el 2020 el dèficit va ser de 407 milions), una quantia que, en part, es cobrirà amb els 170 milions d’euros de subvencions anunciades pel Govern de Pedro Sánchez.

Notícies relacionades

Alarcón s’ha detingut en aquesta xifra simbòlica, en el fet que el bus i el metro, a la capital catalana, ja carregui més gent que el cotxe. Malgrat això, la caiguda respecte al 2019 continua sent molt superior a TMB (-39%) que al vehicle privat (-15%). «Els usuaris estan recuperant la confiança en el transport públic, una gran notícia –ha assenyalat la regidora del PSC– perquè ajuda a resoldre la triple crisi que tenim entre mans, la mediambiental, que ja teníem abans de la pandèmia; la sanitària, i l’econòmica». L’abril del 2020, a Barcelona, es van registrar 206.998 desplaçaments en bus i metro per 447.746 del vehicle particular, mentre que el març passat la relació va ser d’1,5 milions de moviments a la xarxa pública davant 1,4 del cotxe.

La campanya metropolitana #unviajeseguro començarà el 13 d’abril a les xarxes socials i inclourà el testimoni tant d’usuaris com de treballadors dels operadors de transport públic. El director general de l’ATM, Pere Torres, ha indicat que la previsió de pèrdues per a aquest 2021 pot variar sobre manera per l’evolució de la pandèmia, tant en negatiu com en positiu. La lògica, no obstant, i més encara amb l’avanç de la vacunació, convida a pensar que cada vegada seran més els que tornaran als seus hàbits de sempre: bus, metro o tramvia.